مونسان: گردشگری تا پایان مردادماه ۱۲ هزار میلیارد تومان ضرر دید

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با یادآوری این که براساس آخرین آمار، حوزه گردشگری تا پایان مردادماه ۱۲ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان دیده است، گفت: تا آخر مهر ماه هم آمار جدید را در این مورد ارائه خواهیم کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، علی‌اصغر مونسان در گفت و گویی به کمک‌های دولتی برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا در حوزه صنایع گردشگری اشاره کرد و گفت: دولت حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برای ۱۳ رشته آسیب دیده در بحث شیوع کرونا در نظر گرفت که سه رشته هتل‌ها، آژانس‌های خدمات گردشگری و صنایع دستی مربوط به حوزه این وزارتخانه می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده است، افزود: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان پرونده اکنون در بانک در حال بررسی است و حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان هم درخواست شده که مسیر قانونی خود را طی می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: بسیاری از مشاغل حوزه گردشگری پیش از شیوع کرونا تسهیلاتی را دریافت کرده بودند که یا در حال پرداخت اقساط آن بودند و یا به تازگی با اتمام پروژه خود در حال بهره‌برداری و آغاز باز پرداخت اقساط بودند که با شیوع کرونا مواجه شدند، بنابراین برای کمک به این افراد درخواست فرصت و امهال اقساط شد و این فرصت زمانی هم اکنون به پایان رسیده و بر این اساس در تلاش هستیم تا در قالب یک بسته جدید این امهال تا پایان سال تمدید شود.

مونسان ضمن تاکید بر اینکه امهال بازپرداخت اقساط از اصل پرداخت وام حمایتی دولت برای این افراد مهم‌تر است، اظهار کرد: اقدامات حمایتی در دنیا از حوزه صنایع گردشگری در تراز بالاتری نسبت به ایران قرار دارد و مشکل بودجه‌ای و تحریم‌ها اجازه چنین کاری را به ما نمی‌دهد.

وی گفت: بخش‌های گردشگری از ما انتظار امهال مالیاتی و پرداخت حق بیمه کارفرما توسط دولت را دارند اما این امکان برای ما فراهم نیست؛ زیرا دولت در درآمدهای بودجه عمومی خود گرفتار شده و به شدت با کاهش درآمد مواجه شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با یادآوری اینکه بر اساس آخرین آمار، حوزه گردشگری تا پایان مردادماه ۱۲ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان دیده است، افزود: تا آخر مهر ماه هم آمار جدید را در این مورد ارائه خواهیم کرد.

مونسان ادامه داد: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل به صورت مستقیم در حوزه صنعت گردشگری وجود داشت که دو سوم آنها به دلیل شیوع کرونا شغل خود را از دست داده‌اند و مهم‌تر از آن در این زنجیره بزرگ بیش از دو برابر به صورت غیر مستقیم بیکار شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با رعایت یک سری از پروتکل‌ها امکان برقراری سفرها و جذب توریست وجود دارد، گفت: از نظر ما این موضوع امکان پذیر است اما متولی اصلی تصمیم‌گیری در این مورد ستاد مبارزه با کرونا است و مصوبات آنها از لحاظ قانونی برای همه لازم‌الاجراست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: ما بحث سفرهای مسئولانه و هوشمند را مطرح کردیم یعنی در قالب تورهای گروهی که نحوه نشستن در اتوبوس‌ها و نحوه اقامت در هتل‌ها و محل‌های توریستی منطبق با پروتکل‌ها باشد اما ستاد مبارزه با کرونا باید با این پیشنهاد موافقت کند و ما مشکلی با جذب توریست بر اساس این پروتکل‌ها نداریم.

کد خبر 447557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.