تحقق مردم باوری در تدوین برنامه ۵ ساله هفتم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اساسی‌ترین کار مجلس یازدهم به عنوان یک مجلس انقلابی که مردم نسبت به آن انتظار و امید دارند، تحقق مردم باوری در تدوین برنامه پنج ساله هفتم است.

به گزارش ایمنا، به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف صبح امروز (جمعه) در نشستی مشترک با مجمع نمایندگان و مدیران کل استان مازندران، اظهار کرد: بررسی کارهای موفق در کشور نشان می‌دهد مردم محوری عامل پیشرفت است؛ همانطور که در دفاع مقدس خداباوری و مردم باوری موجب موفقیت و پیروزی شد بنابراین هرگاه این دو مؤلفه فراموش شود در امور باز می‌مانیم.

وی افزود: هم اکنون در استان مازندران آب وجود دارد اما مردم تشنه‌اند، کشاورزان دارای مشکلات هستند، توریست‌ها محل بهره برداری عمومی را دچار آسیب می‌کنند و مردم منطقه نمی‌توانند به خوبی از مزیت‌هایشان بهره ببرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدون شک برای حل مشکلات منطقه‌ای و محلی نیازمند انسجام مدیریتی و برنامه‌ریزی هستیم بنابراین مجمع نمایندگان و مدیران اجرایی استان و مسئولان قضائی باید با یکدیگر همدل و هماهنگ باشند.

وی گفت: در این بین برای حل مشکلات نیازمند تفکیک مأموریت و برنامه‌ها در ۳ سطح هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی ۴ ماه گذشته از شروع مجلس یازدهم دو ماه زمان برای طی شدن روال اداری مانند تشکیل کمیسیون‌ها و … سپری شد لذا طی این مدت تلاش زیادی برای قانونگذاری، نظارت و ساماندهی نظارت‌ها شده است.

وی افزود: به طور واضح مشخص است تا پایان این دولت حدود یک سال زمان باقی مانده که البته فرصت کمی هم نیست و مسئولان باید از آن به خوبی بهره ببرند اما ۴ سال زمان پیش روی مجلس برای فعالیت وجود دارد و باید برنامه ۵ ساله هفتم توسط مجلس یازدهم تدوین شود.

قالیباف تصریح کرد: بنابراین اعتقاد دارم اساسی‌ترین کار مجلس یازدهم به عنوان یک مجلس انقلابی که مردم نسبت به آن انتظار و امید دارند، تحقق مردم باوری در تدوین برنامه ۵ ساله هفتم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: می‌توان گفت تاکنون نوع برنامه ریزی‌ها بیشتر شبیه ذهنیات و آرزوها بوده تا منطبق با ظرفیت‌ها و مطابق رویکرد درستی مانند مردم باوری که در این زمینه می‌توان به برنامه ششم توسعه اشاره کرد که به طور کامل عملیاتی نیست.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم باید برنامه ۵ ساله هفتم را طوری برنامه‌ریزی کنند که دارای ۳ سطح ملی، منطقه‌ای و محلی باشد. باید احکام دقیق و مشخصی دراین برنامه نوشته شود تا احکام محلی منطبق با احکام منطقه‌ای و سپس با مسائل ملی تطابق داشته باشد.

قالیباف گفت: به عنوان مثال نمایندگان استان‌های شمالی خواستار تشکیل سازمان ساماندهی سواحل هستند که این مهم متفاوت با سواحل در دریای جنوب است از این رو باید حکم برنامه منطقه‌ای برای آن پیش‌بینی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این بین نباید از یاد برد در برنامه‌ریزی‌ها باید به سرنوشت مردم توجه شود؛ در واقع گاهی در تصمیمات درصدد حامی‌پروری هستیم اما وقتی به سرنوشت مردم توجه شود توانمندسازی مد نظر است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال باران‌های چند روز اخیر در تالش سبب بروز مشکلاتی شد و بر اساس اقلیم شناسی در آینده شاهد بارش باران‌های پرحجم و نطقه‌ای خواهیم بود که زندگی مردم تحت تأثیر آن است لذا باید در احکام برنامه ریزی درستی در ۳ سطح برای حل این مشکلات داشته باشیم.

قالیباف افزود: باید زنجیره‌ای از پیشران‌های توسعه منطقه‌ای برای اقتصاد استان در نظر گرفته شود، به عنوان مثال شاید مردم و سرمایه‌گذاران استان مازندران برای ایجاد ارزش افزوده مجبور باشند در استان همجوار کارخانه‌ای ایجاد کنند اما نباید با مشکل مواجه شوند که برای جلوگیری از بروز مشکلات در این زمینه نیاز به مجموعه‌ای از قوانین محلی، منطقه‌ای و ملی است.

کد خبر 447533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.