از هر ۶ سالمند یک نفر مورد خشونت قرار می‌گیرد

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کشور گفت: از هر شش سالمند حداقل یک نفر مورد خشونت، ‌به ویژه خشونت روانی واقع می‌شود و براساس تحقیقات موجود، عمده این وقایع در فضای خانواده‌ها رخ می‌دهند

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بهزیستی، فاطمه رضوان مدنی افسردگی، آلزایمر و اضطراب را نیز از شایع‌ترین مشکلات روانشناختی و عصب شناختی دوران سالمندی دانست و بر تأثیر این عوامل بر کیفیت سلامت جسمی و میزان آسیب‌پذیری سالمندان در برابر مشکلاتی نظیر انواع خشونت، خودکشی، سو مصرف مواد و برخی حوادث همچون سقوط در اثر عدم تعادل که از مشکلات شایع سالمندی است، تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سراسر جهان به صورت میانگین از هر چهار یا پنج نفر، یک فرد در طول زندگی خود بیماری‌های روانی را تجربه می‌کند، اما با افزایش سن، میزان آسیب‌پذیری افراد در برابر انواع مشکلات روانشناختی افزایش می‌یابد، به نحوی که شیوع اختلالات روانشناختی در سالمندان ۶۵ سال به بالا در جهان تقریباً ۱۰ درصد است، اما این میزان در سن ۸۰ سالگی ۲ برابر می‌شود.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کشور تصریح کرد: دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، به صورت جدی در راستای توسعه خدمات روانشناختی مبتنی بر نیازهای این جمعیت، تقویت نیروی انسانی لازم و تجهیز حرفه‌ای مراکز مشاوره عمومی و تخصصی خود در تلاش است.

وی ادامه داد: با توجه به سرعت رشد جمعیت و گسترش مشکلات و نیازهای روانشناختی این جمعیت، در صورتی که اقدامات پیشگیرانه لازم در این زمینه انجام نشود، قوی‌ترین سیستم‌های تشخیص و درمان روانشناختی قادر به حل مشکلات و پاسخگویی به نیازهای روانی سالمندان نخواهند بود.

رضوان مدنی در بیان اهمیت تقویت مطالبه‌گری و ایجاد حساسیت نسبت به وضعیت سلامت روان سالمندان گفت: در زمان حاضر که از هر شش سالمند حداقل یک نفر مورد خشونت، به ویژه خشونت روانی واقع می‌شود و براساس تحقیقات موجود، عمده این وقایع در فضای خانواده‌ها رخ می‌دهند، توجه و واکنش مناسب به مشکلاتی که به دلیل عدم آگاهی، غفلت یا بی‌توجهی به حقوق سالمندان رخ می‌دهد، مسؤولیتی اجتماعی برای همه افراد جامعه است.

به عقیده وی، با گذشت زمان توان جسمی و روانی سالمندان کاهش می‌یابد و براین اساس نقش جامعه، محیط و خانواده در مراقبت و حفظ کیفیت و رضایت از زندگی سالمندان پر رنگ‌تر می‌شود.

کد خبر 447522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.