انتقاد مجلس از تغییر لحظه ای قیمت‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم؛

چهارشنبه ۹ مهر

جلسه علنی (چهارشنبه) مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد. بررسی گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در مورد طرح الحاق یک تبصره به ماده پنج قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، انتخاب سه نفر از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و دو نفر از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ جهت عضویت در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور، بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص رد طرح یک فوریتی اصلاح ماده الحاقی مصوب سیزدهم سال ۱۳۹۷ در قانون تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت سوادآموزی، بررسی گزارش شعب ۱۵ گانه در خصوص اعتبارنامه نمایندگان مجلس و همچنین بررسی سوال ابراهیم رضایی و گروهی از نمایندگان از وزیر نفت در دستور کار چهارشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داشت.

فاز ۱۴ پارس جنوبی رکورددار تأخیر در اجرای یک فاز گازی در ایران است

ابراهیم رضایی در جلسه علنی (چهارشنبه) مجلس در توضیح سوالش از وزیر نفت درباره علت عدم بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: هدف از طرح سوال، تأمین منافع ملی و روشن شدن وضعیت و تلاش برای تحقق سند اقتصاد مقاومتی، دفاع از توان و توانمندی جوانان متخصص و کارکنان شریف شرکت نفت است.

وی درباره اهمیت پارس جنوبی گفت: پارس جنوبی یکی از ارزشمندترین نقاط کشور است که بزرگترین میدان گازی مشترک با قطر را شامل می‌شود. ۵۰ درصد ظرفیت منابع گازی و ۸۰ درصد تأمین گاز کشور و همچنین ۹۰ درصد صادرات از پارس جنوبی انجام می‌شود. ارزش اقتصادی آن حداقل ۶۰ درصد GTP تولید ناخالص ملی است.

این عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر، فاز ۱۴ پارس جنوبی را ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی از نظر سازنده و تأمین کالا دانست و یادآور شد: قرارداد اجرای این پروژه به خرداد سال ۸۹ برمی‌گردد یعنی همان زمانی که قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنیت تصویب شد. این پروژه، پروژه ملی با ارزشی است که معادل دو فاز پالایشگاهی را شامل می‌شود. قرار بود با افتتاح آن ۵۶ میلیون مترمکعب گاز در میعانات گازی به ظرفیت کشور اضافه شود. از سال ۸۹ تا ۹۲، ۵۰ درصد پروژه پیشرفت داشت. با این شیب باید در سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسید اما تا این لحظه تکمیل و افتتاح نهایی نشده است.

وی افزود: آقای زنگنه در آغاز فعالیت‌شان در وزارت نفت این پروژه را از اولویت خارج کرد. فاز ۱۴ پارس جنوبی رکورددار تأخیر در اجرای یک فاز گازی در ایران است که دلیل آن هم تصمیم نادرست مدیریتی بر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، انرژی، علم و فناوری و برنامه ششم است.

رضایی در باب اهمیت تکمیل فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: به گفته آقای زنگنه هر سال تأخیر در اجرای هر فاز پارس جنوبی ۵ میلیارد دلار خسارت و عدم‌النفع برای کشور به همراه دارد. البته بخش دریایی پروژه در سال ۹۷ اولین سکوی آن نصب شد. با این اوصاف حداقل دو سال تأخیر در اجرای پروژه دیده می‌شود و این به معنای خسارت ۱۰ میلیارد دلاری به کشور که آن هم ناشی از تصمیم اشتباه مدیریتی است.

آنچه که در پارس جنوبی انجام شده کاری بی‌سابقه است

وزیر نفت در پاسخ به این سوال گفت: پیشرفت پروژه در ماه‌های اول با ماه‌های آخر تفاوت دارد. در آخرین ماه‌ها نمی‌توان با درصد پیشرفت پروژه را بیان کرد بلکه باید با سنگ نشانه فعالیت‌ها را بسنجیم. هزاران میلیارد دلار به تلاش سربازان گمنام این سرزمین از محل پارس جنوبی منابع برای کشور حاصل شده است و آنچه که در پارس جنوبی انجام شده کاری بی‌سابقه است.

بیژن زنگنه تاکید کرد که هزاران میلیارد دلار به تلاش سربازان گمنام از پارس جنوبی منابع برای کشور حاصل شده و پارس جنوبی حاصل تلاش‌های مردان و سربازان گمنام این سرزمین می‌باشد.

بعد از توضیحات وزیر نفت، رضایی گفت که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده و تقاضای رسیدگی حقوقی درباره این موضوع را داشته چون تکمیل نشدن فاز ۱۴ پارس جنوبی مصداق ترک فعل است و حتی باید در این باره تحقیق و تفحص صورت گیرد.

نمایندگان با ۸۲ رأی موافق، ۱۲۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که آنها هم از پاسخ‌های وزیر نفت قانع نشدند، لذا مجلس یازدهم اولین کارت زرد را به زنگنه داد.

انتقاد نماینده تهران از تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها

رضا تقی پور در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی چهارشنبه مجلس خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: آقای رئیس جمهور گرانی‌ها بیداد می‌کند و قیمت‌ها لحظه به لحظه تغییر می‌کند. از قیمت مرغ و تخم مرغ گرفته تا قیمت فولاد و مصالح ساختمانی سر به فلک کشیده است. اگر وقت کردید به بازار سر بزنید.

وی اظهار کرد: قطعات اولیه صنایع کشور و نهاده‌های کشاورزی ترخیص نشده است، بانک مرکزی باید برای تأمین قطعات اولیه صنایع و نهاده‌های کشاورزی ارز تخصیص دهد. با این روند شاهد تعطیلی گسترده صنایع کشور خواهیم بود. صاحبان صنایع و کشاورزان کشور سرگردان هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: دیروز بعد از ۱۴۰ روز وزارت صمت با تدبیر مجلس دارای وزیر شد. باید وزیر صمت به سرعت با همکاری دولت برای کنترل بازار اقدام کند. در فولاد میزان مصرف نصف میزان تولید است اما قیمت آن سه برابر شده است. این گرانی چه توجیهی دارد. باید جلوی صادرات بی رویه شمش فولاد را گرفت. مردم ایران عزیزند و باید در رفاه و آسایش زندگی کنند.

علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: هم در خصوص فولاد و هم در خصوص سیمان میزان مصرف داخل از میزان تولید کشور کمتر است اما ما شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. مایحتاج مردم نیز به طور چشمگیری افزایش قیمت داشته است. ما چندین جلسه با سرپرست وزارت صمت جلسه داشتیم. ما موضوع را دنبال خواهیم کرد.

مقصودی: از زنان سرپرست خانوار حمایت شود

فاطمه مقصودی در تذکری در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه به کرامت زنان اظهار کرد: زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست مدتهاست با مشکلاتی مواجه هستند ما امیدوار بودیم یکی از برادرانمان فریاد حمایت از زنان سرپرست خانوار را سر می‌داد. متأسفانه بخش زیادی از زنان در پایین‌ترین دهک‌های درآمدی قرار دارند و بی‌ثباتی اقتصادی صدمات سنگینی به آنها وارد می‌کند.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون شوراها گفت: مجلس شورای اسلامی برای زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست کدام تصمیم و ضرب‌الاجل را تعیین کرده است؟

میرتاج‌الدینی: توقع ما از دولت همراهی با طرح تأمین کالاهای اساسی است

سید محمدرضا میرتاج الدینی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس در اخطار قانون اساسی گفت: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس طی جلسات متعدد با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و کارشناسان دولتی، طرح تأمین کالاهای اساسی را بررسی و تصویب کرد. سپس این طرح چندین مرحله در صحن علنی مورد رأی گیری قرار گرفت که در هر کدام از آنها بیش از ۲۰۰ نماینده به این طرح رأی دادند. البته با صلاحدید هیأت رئیسه، طرح مذکور برای هماهنگی بیشتر با دولت به کمیسیون ارجاع داده شد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: مجلس انقلابی برای جبران کاهش قدرت خرید مردم تلاش کرده و در این رابطه طرح تأمین کالاهای اساسی بهترین راهکاری بود که می‌توان در ۶ ماهه دوم سال جاری انجام داد. توقع ما این است که دولت با این طرح همراهی کند کما اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه ما با پیشنهادات آنها همراهی کردیم.

میرتاج‌الدینی در پایان تأکید کرد: طرح تأمین کالاهای اساسی عملاً به متمم بودجه تبدیل شده است. براساس این طرح قرار است که اعتباری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته شود، از این رو انتظار ما از دولت و آقای نوبخت این است که با این طرح همراهی کنند تا بتوانیم در جنگ اقتصادی در کنار مردم باشیم.

نوش‌آبادی: مراقب رخنه نفوذی‌ها باشیم

حسین نوش‌آبادی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس در تذکری اظهار کرد: حفظ شأن و منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از جایگاه قانونی نمایندگان از وظایف هیأت رئیسه است. هجمه‌های اخیر رسانه‌ای در فضای مجازی علیه مجلس در چارچوب پازل و سناریوی مخالفان نظام و بدنام کردن قوه مقننه و بدبین کردن مردم نسبت به مرکز تصمیم‌گیری قانون گذاری نظام انجام می‌شود.

وی افزود: به ملت شریف ایران می‌گویم شما مردم صاحبان اصلی کشور و ولی‌نعمت همه ما هستید. مجلس خانه شماست و حق دارید به عملکرد مجلس و رفتار نمایندگان نظارت داشته باشید. همچنین هر جا لازم دانستید انتقاد کنید و تذکر دهید اما مراقب باشید دشمنان و بدخواهان کشور آدرس غلط ندهند.

نماینده ورامین خاطر نشان کرد: امروز به لطف الهی و هوشمندی مردم پاک‌ترین، سالم‌ترین و انقلابی‌ترین نمایندگان در مجلس یازدهم حضور دارند که دغدغه اصلی آن‌ها باز کردن گره اقتصادی و حل مشکلات معیشتی و تحقق مطالبات مردم است.

نوش‌آبادی توضیح داد: اختصاص برخی امکانات محدود رفاهی در چارچوب مقررات مجلس برای انجام وظایف نمایندگی در نظر گرفته شده که در همه ادوار مجلس معمول و متعارف بوده است پس این نباید افکار عمومی جامعه را از مشکلات اصلی کشور غافل کند. لایه‌های فساد مالی و اقتصادی کشور را باید در جاهای دیگر جست‌وجو کرد.

وی افزود: مردم باید تاوان بی‌تدبیری‌های غلطی را بدهند که نتیجه آن رانت‌خواری‌های گسترده، فرارهای مالیاتی صاحبان ثروت‌های باد آورده، حساب‌های بانکی خارجی برخی مدیران دو تابعیتی در حال و گذشته، سوءاستفاده از ارزهای دولتی، عدم بازگشت وام‌های کلان بانکی بی‌ضابطه به ویژه خواران و صاحبان ثروت و قدرت، حیف و میل بیت‌المال، متصرفین اموال عمومی و اسراف در برخی دستگاه‌ها، قاچاق گسترده ارز و کالا و خسارت‌های مالی فراوان ناشی از سو مدیریت ناکارآمد شده است؛ همه باید مراقب رخنه نفوذی‌ها باشیم.

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

۹ مهرماه

غلامعلی کوهساری به وزیر نیرو: لزوم رسیدگی به قطع مکرر و قطعی آب شرب در آزادشهر.

غلامرضا مرحبا به وزیر آموزش و پرورش: لزوم رسیدگی به اشتباهات فاحش در کتاب‌های درسی.

جلیل مختار به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: چرا طرح کتابخانه‌های آبادان تاکنون تکمیل نشده است؟ همچنین چرا با احداث خانه مطبوعات مخالفت می‌شود؟

محمد کعب عمیر به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: علت ضعیف بودن شبکه اینترنت در شهرستان شوش با شروع سال تحصیلی جدید چیست؟

بهزاد رحیمی به وزیر راه و شهرسازی: لزوم تسریع در اجرای کریدور شمال به جنوب استان کردستان خصوصاً سقز – بوکان.

مجتبی محفوظی به همراه ۴۱ نماینده دیگر به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: لزوم رفع مشکل آنتن‌دهی اینترنت در آبادان با توجه به تدریس مجازی دروس.

رضا تقی‌پور انوری به وزرای امور خارجه و وزیر دفاع: لزوم احقاق تمامی حقوق حقه ایران در قرارداد تانک چیفتن با شرکت انگلیسی ‪IMS‬.

عباس مقتدایی به وزیر کشور: لزوم تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی و قراردادی خدمات ایمنی شهرداری اصفهان و اصلاح حقوق و مزایای ایشان.

بهروز محبی نجم آبادی به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: درباره موضوع الزام مردم به جبران خسارت ناشی از سرقت سیم‌ها و کابل‌های مخابرات چیست؟

کد خبر 447519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.