مناقشه پدرخوانده!

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسته سیاسی گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته ارائه می‌شود:

استکبار جهانی امروز از قدرت نظامی ما هراس دارد

سردار سرتیپ پاسدار علی‌اکبر پورجمشیدیان معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه در گفت‌وگویی در خصوص ضرورت ترویج فرهنگ دفاع مقدس اظهار کرد: دوران مقدس مقطعی حساس از تاریخ کشورمان است و آحاد مردم، مسئولان و به‌ویژه جوانانی که آن دوران را درک نکرده‌اند، اگر می‌خواهند در زمینه‌های مختلف پیشرفت کنند، باید از تجارب دوران دفاع مقدس استفاده کنند؛ چراکه رزمندگان در آن دوران با روحیه جهادی و فداکارانه و از همه مهم‌تر با دستان خالی، بر دشمن تا دندان مسلح بعثی پیروز شدند و پوزه استکبار را به خاک مالیدند.

وی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس باید به عنوان الگو برای نسل جدید قرار بگیرد، ادامه داد: جوانان امروز ما با تاسی به فرهنگ دفاع مقدس می‌توانند پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنند؛ همان‎طور که رزمندگان در دوران جنگ با اراده خودشان موجب شکست دشمن بعثی شدند؛ جوانان امروزی نیز اگر با اراده‌ای قوی به جنگ با مشکلات بروند، حتماً پیروز خواهند شد.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه رزمندگان کارهای نشدنی را شدنی کردند، افزود: دوران دفاع مقدس الگویی ملموس و نزدیک به نسل جدید است که باید از آن بهره ببرند و قطعاً اگر این کار صورت گیرد، بهترین نتیجه حاصل می‌شود.

پورجمشیدیان گفت: امروز دشمنان ما به دنبال این هستند تا جلوی انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان را بگیرند، لذا همه ما باید با تلاش خود جلوی این توطئه آن‌ها و تحریف وقایع آن دوران را بگیریم.

وی عنوان کرد: امروز نیروهای مسلح ما نسبت به گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند، به طوری که استکبار جهانی امروز از قدرت نظامی ما هراس دارد.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه خاطرنشان کرد: همان‌طور که در زمینه نظامی با اتکا به توان داخل پیشرفت کرده‌ایم، قطعاً در زمینه اقتصادی نیز بر مشکلات فائق خواهیم آمد.

کاش پدرخوانده داشتیم!

«پدرخوانده» واژه‌ای نه دور و نه آشنا با جریان اصولگرایی! منکر پدرخوانده می‌شوند اما زمانی که باید شکست را به گردن عضوی از اردوگاه خودی بیندازند تازه از پدرخوانده رونمایی می‌کنند. پدرخوانده در زمانی ظاهر می‌شود که قرار است انتقادی مطرح شود و تقصیرها به گردن دیگران انداخته شود. فرار به جلو منش شناخته‌شده در جریان اصولگرایی است؛ به‌عنوان نمونه، در اواسط عمر ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بود که عملکرد او به مذاق اصولگرایان خوش نیامد، بنابراین بازی «کی بود، کی بود، من نبودم» روال فرار از حمایت‌های سال ۸۴ شد و جالب اینکه هیچ گروهی از اردوگاه اصولگرایی حاضر به پذیرش حمایت از رئیس دولت نهم و دهم نشدند و جالب اینکه مخالفان درون‌اردوگاهی خودشان را حامی احمدی‌نژاد معرفی می‌کردند تا سپری برای خودشان بسازند. اکنون هم عمر زیادی از مجلس یازدهم نگذشته و پشت پرده‌های انتخاب نمایندگان در اظهارات اصولگرایان فاش می‌شود مانند دیروز که صادق کوشکی از ساکنان اردوگاه اصولگرایی چنین گفت: «بخش زیادی از این مجلس برآیند خواست پدرخوانده‌های اصولگرایی بود که برای آن پدرخوانده‌ها خیلی مهم نبود که چهره‌های توانمند انقلابی به مجلس راه یابند، آنچه برایشان اهمیت داشت این بود که تیم خودشان را در مجلس بچینند.

البته ناگفته نمانده که چهره‌های انقلابی توانمند در این مجلس هستند، اما غالب نیستند.» از اظهارات کوشکی چنین برمی‌آید که طیف معروف به انقلابی‌های مجلس برخلاف تصورشان در مواجهه با اصولگرایان دیگر قرار گرفته‌اند که کوشکی از آنها به‌عنوان پدرخوانده یاد می‌کند. جالب اینجاست که کوشکی اکنون به بیان انتقاداتش از ترکیب اصولگرای مجلس یازدهم می‌پردازد و مشخص نیست چرا در زمان تنظیم لیست انتخاباتی سکوت پیشه کرده بود؛ اما بخش قابل‌تامل‌تر اظهارات کوشکی در آنجاست که می‌گوید: «محافظه‌کار شدن مجلس یازدهم به علت آن است که از پدرخوانده‌های اصولگرایی تأثیر می‌گیرد. آن پدرخوانده‌های اصولگرایی سیاسی‌کار و سیاست‌باز هستند و دلیلی نمی‌بینند که انقلابی عمل کنند تا الان هم انقلابی نبودند؛ به همین خاطر جو محافظه‌کاری و جو رفتارهای غیرانقلابی در مجلس فعلی وجود دارد.» طبیعی است که اصولگرایان به‌خوبی پی به عملکرد غیرقابل تحسین مجلسیان یازدهم برده و در تلاش برای توجیه آن هستند اما جرأت ندارند که از پدرخوانده‌هایی که مدعی نقش آنها در عملکرد نمایندگان مجلس یازدهم هستند نامی به میان بیاورند و تنها پیام آنها از ذکر چنین جملاتی در وهله اول تبرئه خودشان و در وهله دوم متهم کردن دیگر ساکنان اردوگاه اصولگرایی است.

ریشه نابسامانی در روابط ۳ قوه از نگاه قالیباف

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست ظهر امروز (پنجشنبه) کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با موضوع اصلاح آئین نامه داخلی مجلس در راستای ایجاد تحول در قوه مقننه گفت: مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی ستاد اصلی اداره کشور و به تعبیر رهبر معظم انقلاب ریل گذار کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مجلس برای منابع مالی و اولویت‌های کشور تصمیم گیری کرده و بر اجرای آن نظارت می‌کند، اظهار داشت: با ربع قرن بررسی که در حوزه حکمرانی مجلس صورت داده ام به این نتیجه رسیده ام که این نهاد هنوز در مدار یاد شده قرار نگرفته است که یک دلیل آن آئین نامه و دلیل دیگر نوع رفتار نمایندگان در اجرای این قانون است.

وی در ادامه تمام هیمنه مجلس را آئین نامه داخلی آن دانست و افزود: آئین نامه صرفاً به صورت شکلی رعایت می‌شود و در ماهیت ایراد دارد که باعث بروز برخی نابسامانی‌ها در قوای سه گانه کشور شده است لذا بعد از اصلاح آن باید به صورت ماهیتی به آئین نامه اعتقاد داشته باشیم.

قالیباف همچنین با تأکید بر ضرورت اصلاح آئین نامه داخلی مجلس بعد از بازنگری آن، یادآور شد: تاکنون اصلاحات زیادی روی این قانون در ادوار مختلف مجلس صورت گرفته که به صورت سلیقه‌ای بوده است از این را باید بدانیم روش اصلاح آئین نامه مهم است و نباید یک ماهه آن را به پایان رساند.

شوک نخست کرونا چند میلیون نفر را در ایران بیکار کرد؟

علی ربیعی در سخنانی در سفر به شهرستان تنکابن، با بیان اینکه "در جنگ اقتصادیِ دشمن، دولت از عزت و هویت ایران دفاع می‌کند"، اظهار کرد: دشمنان تلاش دارند با توطئه‌های گوناگون روحیه تلاش و امیدواری را در جامعه کاهش دهند، اما برای کاستن از مشکلات باید نسبت به آینده امیدوار بود و با تلاش زیاد در جهت رفع کمبودها و کاستی‌ها گام برداشت.

وی افزود: برخی افراد در داخل کشور به خاطر برخی مقاصد سیاسی همسو با دشمن شده‌اند و بر طبل ناامیدی می‌کوبند و اعلام می‌کنند که دولت از شرایط سخت زندگی مردم بی‌خبر است؛ در حالی که دولت رنج و سختی مردم را در شرایط فعلی اقتصادی کاملاً درک می‌کند و نسبت به آن آگاه است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه "ما در این سال‌ها تلاش‌های زیادی انجام داده‌ایم و پروژه‌های زیادی را به بهره‌برداری رسانده‌ایم"، گفت: بزرگترین رنج جامعه امروز ایران، پولدار شدن بدون زحمتِ برخی افراد است که بدون آنکه نانی سر سفره مردم بگذارند برای خود ثروت‌اندوزی کرده‌اند.

ربیعی یادآور شد: باید از کارآفرینانی که در این شرایط سخت فعال هستند و در برابر مشکلات ایستادگی می‌کنند، بیش از پیش قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه "دولت ۲۱ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال پیش‌بینی کرد"، گفت: در شوک نخست کرونا، دست‌کم یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل دچار آسیب شد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار شغل در معرض تهدید قرار گرفت و در پی آن یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم از کار بیکار شدند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: هم‌اکنون دست‌کم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته‌اند و به محض تغییر وضعیت کرونا از حالت قرمز به عادی و گشایش‌های اقتصادی، این تعداد نیرو آمادگی دارند به محل کارشان بازگردند.

کد خبر 447494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.