ترخیص کالاهای گمرکی در ۳ ماه آینده

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در خصوص جزئیات مصوبات سفر معاون اول رئیس جمهوری به استان هرمزگان گفت: مهلت رفع تعهد واردات همه کالاهای باقی‌مانده در گمرکات از زمان تأمین ارز، سه ماه در نظر گرفته شده و موارد استثنا توسط وزارت صنعت، بررسی و برای تمدید مهلت به بانک مرکزی اعلام می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی گمرک جمهوری اسلامی ایران، مهرداد جمال ارونقی اظهار کرد: با توجه به تاکید معاون اول رئیس جمهوری بر تعیین تکلیف و ترخیص فوری کالاهای موجود در گمرکات و بنادر و پس از تشکیل جلسات کارشناسی بین نمایندگان تام‌الاختیار گمرک، وزارت صنعت، بانک مرکزی و سازمان بنادر و دریانوردی، در خصوص واردات اعتباری کالاهای اساسی مقرر شد شماره ثبت سفارش در فهرست اعلامی وزارتخانه مربوطه باشد.

وی افزود: همچنین مقرر شد در مدت ۴۵ روز پس از تخصیص ارز، کل کالا از گمرک ترخیص قطعی و رفع تعهد واردات انجام شود و پس از رسید مالی پروانه گمرک، بانک مرکزی متعهد به تأمین ارز حداکثر در مدت زمان سه ماه است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: مقرر شد معادل ریالی ارز تخصیص یافته توسط بازرگان به بانک عامل پس از تخصیص ارز واریز شود و بانک عامل و بانک مرکزی، به محض دریافت فهرست اشاره شده اقدام به تخصیص ارز کرده و پس از ارائه اسناد به بانک عامل، اقدام به ثبت برات بدون تعهد و صدور اعلامیه تأمین ارز خواهد کرد.

اورنقی افزود: در صورتی که در زمان ۴۵ روزه یاد شده، کالا مشمول ارز با نرخ ترجیحی باشد، نرخ ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی تضمین می‌شود.

وی گفت: مقرر شد در خصوص کالای اساسی موجود در بنادر و اماکن گمرکی تا تاریخ پنجم مهرماه ۹۹ که امکان بهره‌گیری از بند فوق را ندارند، با اعلام ثبت سفارش‌ها توسط وزارت صنعت در اولویت تخصیص و تأمین ارز قرار گیرند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزود: همچنین مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی به شرکت‌های کشتیرانی الزام کند در زمان صدور، احراز و انتقال مالکیت قبض انبار به هر شخصی اعم از حقیقی و حقوقی، ضمن دریافت کد ملی یا شناسه ملی صاحب کالا، در صورتی که صاحب کالا قصد واردات قطعی آن را داشته باشد، شماره ثبت سفارش از ایشان دریافت و در سامانه سازمان بنادر ثبت کند.

اورنقی خاطرنشان‌کرد: لازم است این اقلام اطلاعاتی به همراه اطلاعات قبوض انبار به صورت برخط و سیستمی در اختیار سامانه جامع تجارت قرار گیرد و وزارت صنعت در سامانه جامع تجارت، اقدام لازم به منظور دریافت اطلاعات فوق را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهد.

وی عنوان کرد: مقرر شد در خصوص کالاهای گروه دو (کالای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و اجزا و قطعات و قطعات یدکی تولید) که دارای قبض انبار تا تاریخ پنجم مهرماه ۹۹ باشند، صاحبان کالا در حداکثر دو هفته اقدام به اظهار کالا به گمرک کنند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران ادامه‌داد: همچنین گمرک، فهرست مربوطه را به وزارت صنعت ارسال و آن وزارتخانه پس از پایش فهرست مربوطه، شماره‌های ثبت سفارش (کالای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و اجزا و قطعات و قطعات یدکی تولید) را به بانک مرکزی ارسال کند.

اورنقی اضافه‌کرد: بانک مرکزی در مدت یک هفته پس از دریافت فهرست مذکور، مکلف به تخصیص ارز و پیگیری صدور اعلامیه تأمین ارز (کد رهگیری) پس از ثبت اسناد و اعلام نتیجه به وزارت صنعت و گمرک است.

وی گفت: در صورتی که کالای مربوطه در مدت ۱۰ روز کاری از صدور اعلامیه تأمین ارز (کد رهگیری) از گمرک به صورت کامل ترخیص نشود، گمرک موظف شده ضمن اخطار به صاحب کالا در مدت یک هفته، نسبت به اعلام «متروکه» اقدام و نتیجه را به وزارت صنعت و بانک مرکزی ابلاغ کند و وزارت صنعت از صدور ثبت سفارش جدید و بانک مرکزی از صدور تخصیص ارز جدید برای صاحب کالا تا زمان خروج کالا از گمرک جلوگیری به عمل بیاورد.

معاون گمرک ایران تاکید کرد: همچنین مقرر شده در خصوص کالاهای گروه دو با اعلام وزارت صنعت، ثبت سفارش‌های آنها در اولویت تخصیص ارز قرار گیرند.

اورنقی گفت: در خصوص کالاهایی که در زمان اعتبار ثبت سفارش دارای قبض انبار باشند، اظهار کالا به گمرک و صدور مجوزهای قانونی (مانند استاندارد، بهداشت، قرنطینه، دامپزشکی و غیره) بدون تمدید ثبت سفارش بلامانع است و در صورت داشتن اعلامیه تأمین ارز (کد رهگیری) برای ترخیص قطعی کالا نیاز به تمدید ثبت سفارش ندارند.

وی خاطرنشان‌کرد: مقرر شد مهلت رفع تعهد واردات همه کالاها از زمان تأمین ارز، سه ماه در نظر گرفته شود و موارد استثنا توسط وزارت صنعت، بررسی و برای تمدید مهلت به بانک مرکزی اعلام می‌شود.

کد خبر 447489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.