موش مین یاب مدال طلای شجاعت دریافت کرد

بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در دومین جمعه ماه مهر اختصاص دارد به مهار ۹۵ درصدی گردوغبار دریاچه ارومیه، اهدای نشان شجاعت به موش مین یاب، بازگشت کاوان تنهاترین فیل دنیا به طبیعت، رهاسازی چهارمین مرحله حقابه هامون، سلفی میمون سارق با موبایل دزدی و دستگیری ۴۲۶ شکارچی در خوزستان که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک موش مین‌یاب به دلیل نشان دادن «فداکاری و حسن انجام وظیفه» در پاکسازی میادین مین، بالاترین نشان شجاعت بریتانیا مخصوص حیوانات را دریافت کرد. این موش بزرگ آفریقایی که «ماگوا» نام دارد ۳۹ مین و ۲۸ بمب انفجاری عمل‌نکرده را در کامبوج کشف کرده است.

این موش هرچند نسبت به هم‌نوع‌های خود جثه بزرگ‌تری دارد، با این حال به قدری کوچک است که بتواند با چابکی در میادین مین مواد منفجره عمل‌نکرده را تشخیص دهد.

کامبوج از زمان سقوط خمره‌ای سرخ در سال ۱۹۷۹ با معضل مین‌های عمل‌نکرده مواجه است و سال‌هاست با کمک دیگر کشورها شروع به پاکسازی میادین کرده است.

این موش که ۱۴۱ هزار مترمربع از میادین مین را پاکسازی کرده است موفق شده است مدال طلای بنیاد خیریه PDSA بریتانیا را که معادل نشان «صلیب جرج» برای انسان‌ها در این کشور است، دریافت کند.

صلیب جرج بالاترین نشانی است که برای انجام کارهای قهرمانی و فداکارانه همچون کمک به دیگران به شهروندان بریتانیایی اعطا می‌شود.

"امی دیکین"، مدیر بخش جوایز بنیاد PDSA به اسکای‌نیوز گفت: «بدون شک این موش این آخر هفته با یک یا دو قاچ هندوانه اوقات خوشی را خواهد گذراند. ماگوا همینطور وقتی در شیفت کاری حضور دارد عاشق موز است به همین دلیل مطمئن هستم مجدد سر کار برمی‌گردد و مشغول انجام وظیفه برای نجات‌دادن انسان‌ها می‌شود.»

مهار ۹۵ درصدی پدیده گرد و غبار نمکی در دریاچه ارومیه

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به وضعیت پدیده گرد و غبار امسال در کشور اظهار کرد: منشأ گرد و غبارهای داخلی در کشور تا حدودی کاهش پیدا کرده و مهار شده است.

وی با اشاره به منشأ گرد و غبارهای خارجی افزود: وقوع گرد و غبارهای خارجی معمولاً از فروردین تا مهر ماه است. در سه سال اخیر نیز با سرمایه گذاری بیش از هزار میلیارد تومان گرد و غبارهای داخلی مهار شده‌اند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه امیدواریم منشأ گرد و غبارهای کشور به حداقل برسند، گفت: نمی‌توانیم بگویم که وقوع گرد و غبارها صفر شده است، اما در حوزه دریاچه ارومیه تا ۹۵ درصد پدیده گرد و غبار نمکی مهار شده و به کمتر از ۵ درصد رسیده است.

کلانتری افزود: منشأ گرد و غبار داخلی در خوزستان به حداقل رسیده است و نگرانی سازمان محیط زیست تنها سوخت گازوئیل و مازوت است.

میمون سارق با موبایل دزدی از خودش سلفی گرفت

تصاویر ویدئویی ضبط شده یک میمون را نشان می‌دهد که به موبایل زل زده است، در حالی که ظاهراً در تلاش برای خوردن آن است. محمد زکریدز رودزی، صاحب گوشی گفته است که آخر شب گوشی را کنار بالش‌اش گذاشته و به خواب رفته و روز بعد آن را سر جای خود نیافته است.

او که در ایالت جوهر در جنوب مالزی زندگی می‌کند می‌گوید اطلاع ندارد که میمون چگونه وارد خانه‌اش شده یا چطور موبایل را برداشته، چه برسد به اینکه بداند چگونه این حیوان از آن برای ضبط ویدئو استفاده کرده است.

این دانشجوی ۲۰ ساله گفته است صبح شنبه فهمیده که موبایل خود را گم کرده و وقتی از پدرش دراین‌باره پرس‌وجو کرده او با اظهار بی‌اطلاعی گفته که میمون‌ها را در اطراف خانه دیده است.

آقای "زکریدز رودزی" گفت: «به برادرم گفتم به موبایل زنگ بزند تا بتوانم حین گشتن از روی صدا مکان آن را تشخیص بدهم. تقریباً به جنگل رسیده بودم که موبایلم را زیر یک درخت نخل روغنی پیدا کردم.»

در سال ۲۰۱۱ هم ضبط عکسی سلفی توسط یک میمون تاجدار ماکاک خبرساز شده بود. بنا به گزارش‌ها در حالی که "دیوید اسلیتر" عکاس طبیعت در جزیره سولاسی اندونزی در حال گردش بوده است، این میمون به ناگاه به سمت دوربین آمده و با حالتی شبیه به پوزخند شاتر را فشار داده بود. انتشار آن عکس موجب پدید آمدن بحث‌هایی پیرامون مالکیت معنوی و حقوقی تصویر شده بود.

بنیاد ویکی‌مدیا ادعا کرده بود که انتشار عکس آزاد است چرا که مالک عکس میمون است، اما آقای اسلیتر استدلال کرده بود که او سه‌پایه را تنظیم کرده است. در نهایت دادگاهی در آمریکا حکم داد که میمون صاحب حق کپی‌رایت عکس نیست.

حق آبه چهارم تالاب هامون از محل چاه نیمه‌های زابل وارد تالاب شد

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: طبق برنامه ریزیها و پیش بینی‌ها در برنامه احیای تالاب هامون، چهارمین مرحله حقابه تالاب از محل چاه نیمه‌های شهرستان زابل واردِ تالاب بینالمللی هامون شد.

وی افزود: حفاظت از پوشش گیاهی در بستر تالاب هامون، حفظ آب در مناطق حساس و کانون‌های گرد و غبار و کاهش اثرات تبخیرِ ناشی از تابش شدید آفتاب و بادهای ۱۲۰ روزه دشت سیستان از عمده دلایل برنامه ریزی حق آبه تالاب در بازه‌های زمانی مشخص است.

وی با بیان اینکه احیای تالاب هامون در یک برنامه بلند مدت و در طی پروژه‌های متعدد و متنوعی از لایروبی و حفر کانال تا قرُق و حق آبه و نهال کاری در حال انجام است، توضیح داد: از ابتدای خشکسالی تا کنون این اولین تابستانی است که تالاب هامون در فصل گرما کاملاً خشک نشده و حیاتش ادامه داشته است.

اعتصاب جوانان برای تغییرات اقلیمی در اقیانوس منجمد شمالی

جنبش حامیان جوان محیط زیست که "گرتا تونبرگ"، فعال نوجوان سوئدی به نماد آن تبدیل شده به قطب شمال نیز کشیده شده است. یک دختر جوان بریتانیایی چندی پیش در اعتراض به گرمایش زمین ناشی از تغییرات آب و هوایی به قطب شمال رفت و با در دست داشتن تابلو نوشته‌ای که به روی آن شعار «اعتصاب جوانان برای تغییرات اقلیمی» درج شده بود نسبت به بی توجهی موجود نسبت به مسائل زیست محیطی اعتراض کرد.

کارشناسان معتقدند که یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی تابستان امسال به دلیل گرم شدن کره زمین بیش از معمول ذوب شده و اینک به درجه دوم پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

مکان جدید آرادکوه توسط محیط زیست جانمایی می‌شود

محمد تقی زاده معاون عمران استاندار تهران با اشاره به مکلف شدن محیط زیست استان برای جانمایی جدید محل دفع زباله گفت: برای جابجایی روزانه ۷۰۰۰ تُن زباله باید رعایت نکات زیست محیطی، حمل و نقل و دیگر ملاحظات در نظر گرفته شود.

وی افزود: محیط زیست استان تهران به موجب قانون پسماند مکلف شده در سطح محدوده استان برای جانمایی سایت جدید، محل‌هایی که قابلیت دفن زباله دارند، بررسی و شناسایی کند.

تقی زاده با اشاره به فاصله ۵۰ کیلومتری محل دفع زباله از شمال تا جنوب تهران اضافه کرد: این جابجایی برای شهرداری هزینه‌هایی داشته که با جابجایی محل دفن این هزینه‌ها بیشتر خواهد شد.

کاوان، تنهاترین فیل دنیا به طبیعت بازمی گردد

فیلی که برای ۳۵ سال در باغ وحشی در پاکستان به سر می‌برد سرانجام اجازه یافت به طبیعت بازگردد. این فیل به نام کاوان که «تنهاترین فیل دنیا» لقب گرفته بود در باغ‌وحش شهر اسلام‌آباد پاکستان به سر می‌برد. کاوان در سال ۲۰۱۲ پس از مرگ شریکش تنها شد.

بنا به گفته مقامات مسئول این فیل که آزمایش‌های پزشکی را پشت سر گذاشته اکنون به احتمال زیاد به کامبوج منتقل خواهد شد تا در کنار گله فیل‌ها زندگی تازه‌ای را آغاز کند.

پیش‌تر در ماه مه دادگاه عالی پاکستان حکم به بستن باغ وحش «مرغزار» اسلام‌آباد به دلیل شرایط نامناسب داده بود.

وضعیت اسفبار نگهداری از حیوانات در این باغ وحش باعث جلب توجه فعالان حقوق حیوانات شد و گروهی از علاقه‌مندان حیات وحش و همچنین هنرمندانی همچون «شر» خواننده آمریکایی با به راه‌انداختن کارزاری خواستار آزادی این فیل شده بودند.

آزمایش‌های پزشکی نشان داده است که هرچند این فیل نشانه‌هایی از سوءتغذیه دارد، با این حال از اضافه وزن رنج می‌برد. مسئولان گفته‌اند که او به لحاظ بدنی به اندازه کافی قوی است که بتواند شرایط انتقال را تحمل کند. فعالان حقوق حیوانات گفته‌اند که سال‌های تنهایی و شرایط بد زیستی باعث شده است تا او علاوه بر مشکلات فیزیکی دچار مشکلات رفتاری نیز بشود.

به گفته سخنگوی انجمن حمایت از حقوق حیوانات «چهارپنجه» این فیل برای ساعت‌ها سرش را به عقب و جلو تکان می‌دهد که نشانگر سر رفتن حوصله اوست. این انجمن از سال ۲۰۱۶ پیگیر آزادی این فیل بوده است.

"مارتین بوئر"، سخنگوی انجمن «چهار پنجه» درباره دیگر حیوانات باغ‌وحش اسلام آباد گفت: «متاسفانه برای نجات دو شیر این باغ وحش خیلی دیر شده است چرا که وقتی نگهبانان محلی می‌خواستند با برافروختن آتش در قفس‌شان آن‌ها را به حرکت به سمت محفظه انتقال ترغیب کنند، جان باختند.»

دستگیری ۴۲۶ متخلف شکار و صید در خوزستان

محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت حفاظت محیط زیست خوزستان از دستگیری ۴۲۶ نفر متخلف و کشف ۴۹ قبضه اسلحه شکاری در شش ماهه اول سال جاری خبر داد.

به گفته وی در شش ماهه نخست سال جاری تعداد ۳۲۶ تخلف زیست محیطی در سطح استان توسط یگان حفاظت محیط زیست کشف شده که از این تعداد، ۴۲۶ متخلف دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی ادامه داد: تعداد ۹۷۵ قطعه ادوات شکار شامل موتور قایق، تور صیادی، الکترو شوکر و سایر ادوات کشف و ضبط شده است.

کد خبر 447482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.