۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۲
المان‌ها معرّف هویت شهر است

یک کارشناس شهرسازی گفت: المان‌های شهر کارکردهای هویتی دارند و می‌توانند به ارتقا کیفیت فضاهای شهری کمک کنند.

همایون نورایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: المان یا سمبل‌های شهری به دو دسته زیبا شناختی و عملکردی تقسیم می‌شود، المان‌های زیبا شناختی محیط شهری را از حالت خشک و شکننده خارج و روح زندگی را در فضاهای شهری جاری می‌کند و المان‌های عملکردی حاوی پیام‌هایی برای شهروندان است.

وی افزود: در طراحی سمبل‌های زیبا شناختی باید به مشخصه‌هایی همانند نورپردازی، نوع طراحی و اشکال هندسی نماد توجه شود، چنانچه مشخصه نورپردازی برای یک سمبل شهری در نظر گرفته نشود، این نماد در شب عملاً نمی‌تواند مورد استفاده باشد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه المان‌های شهری به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می‌شود، تاکید کرد: المان‌های ساده مفهومی واضح و پیامی روشن برای شهروندان دارد و برداشت افراد مختلف از آن مشترک است در حالی که المان‌های پیچیده از نظر ساختاری و کالبدی متفاوت هستند.

نورایی عنوان کرد: مدیریت شهری درصدد است تا با نصب المان‌های ساده فرهنگ مشخصی را میان شهروندان ترویج دهد، اما ممکن است، افراد مختلف بر اساس مقتضیات ذهنی خود، برداشت‌های متفاوتی از المان‌های پیچیده داشته باشند.

وی با بیان اینکه این المان‌ها می‌توانند به ارتقا کیفیت فضاهای شهری کمک کنند، تاکید کرد: مکان‌گزینی المان‌ها باید به گونه‌ای باشد تا در تیررس شهروندان قرارگرفته و شرایط را برای خوانایی بهتر شهر فراهم کند.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به اهمیت مکان گزینی درست المان‌های شهری، خاطر نشان کرد: المان‌های ساده باید در شریان‌های درجه یک نصب شود، اما قرارگیری سمبل‌های پیچیده باید در سطح محله یا ناحیه شهری باشد تا تمرکز شهروندان را برای درک بهتر مفهوم نماد جلب کند.

کد خبر 447479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.