سیاست‌های مداخله در بافت‌های ناکارامد شهری باید تغییر کند

یک دکترای شهرسازی گفت: ما نیاز به تغییر نگرش‌ در سیاست‌های مداخله در بافت‌های ناکارآمد شهری داریم، زیرا زمان مداخلات کالبدی بزرگ مقیاس در بافت‌های شهری به پایان رسیده است.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تجربه کشور ما و بسیاری کشورهای دیگر در دنیا، ثابت کرده است که ما نمی‌توانیم با سرمایه گذاری‌های بخش دولتی و عمومی آن هم صرفاً در حوزه کالبدی بافت‌ها، امیدوار به مفید فایده بودن بازآفرینی شهری یا حفظ بافت‌های تاریخی باشیم.

وی افزود: به دلیل محدودیت منابع سرمایه‌گذاری و محدودیت‌های مرتبط با سازمان‌ها، روز به روز تصدی‌گری‌ها از بخش عمومی و دولتی گرفته می‌شود.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: غیر از محدودیت‌ها در درون و بیرون سازمان‌ها، امروزه شهر و مدیریت شهری به سمت مشارکت‌های حداکثری شهروندان و گروه‌های شهروندی پیش می‌رود، چنانچه بتوان این حرکت را تسهیل و تقویت کرد، می‌توان پاسخ مناسبی به مسائل و مشکلات موجود در شهر داشت، اما صرف وجود یک ضابطه یا وجود یک آئین نامه و طرح، نمی‌توان پاسخ مناسبی در هیچ یک از حوزه‌های شهری دریافت کرد.

شبانی تاکید کرد: چنانچه نتوانیم با بافت اجتماعی و انسانی هر گونه از بافت ارتباط برقرار کنیم و ساکنان این بافت‌ها را به عنوان بخش جدایی ناپذیری از مجموعه مدیریت شهری پای میز مذاکره نیاوریم، قطعاً بخش مهمی از بهسازی، نوسازی، بازآفرینی یا بازسازی و همه واژه‌هایی که زمانی آنها را در قالب فرایندهایی تجربه کرده‌ایم، به نتیجه نرسیده و نمی‌رسد.

وی عنوان کرد: شهر شهروند مدار و در عین حال شهر پاسخگو با نیازهای یک انسان، مسائل را صرفاً در قالب کالبد محدود نمی‌کند، مجریان شهری باید این واقعیت را قبول کنند که مدیریت شهر تنها یکی از نقاط تأثیرگذار در مجموعه شهر است.

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه شهروندان و متخصصان در کنار رسانه‌ها، مثلثی را ایجاد می‌کنند، افزود: همه این گروه‌ها باید به اندازه خودشان و سهمی که ما برای آنها قائل می‌شویم، نقشی در حل مسائل شهر داشته باشند.

شبانی تاکید کرد: در اینجا یک دانای کل وجود ندارد که درباره همه چیز فکر کند، همه چیز را اجرا کرده و تدارک ببیند بلکه واگذاری امور به شهروندان و در عین حال ارائه راهبردهای مشارکتی موجب شده تا بهترین و کارآمدترین شکل برخورد کردن با بافت‌های فرسوده یا ناکارآمد شهری انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه نگاه را باید در کل عوض کرد، ادامه داد: بازآفرینی در هر بافت و در هر شهری به شکل‌های مختلف اجرا و نتایج خودش را نشان می‌دهد، اما وجه مهمی از نگاه کلی بازآفرینی، توجه به ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در کنار ابعاد کالبدی است.

این دکترای شهرسازی گفت: هرکجا سعی شده است که این ارتباط به درستی برقرار شود، قطعاً نتایج خوبی گرفتیم و هرکجا که یکطرفه به بافت ورود کرده و سعی در ایجاد تغییرات داشته‌ایم، این تغییرات سخت‌تر، پر هزینه‌تر و کوتاه برد تر بوده است.

کد خبر 447401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.