هاشمی با اصل تسخیر سفارت آمریکا مخالف بود

اولین مناظره پرحاشیه انتخاباتی آمریکا، حواشی تاره ایجاد شده برای اصولگرایان، هشدار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به مجلس و مسؤولان کشور، مخالفت آیت‌الله هاشمی با تسخیر سفارت آمریکا و صحبت‌های محمود واعظی در هاشیه جلسه هیئت دولت از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۱۰ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بوکس کلامی ترامپ و بایدن در رینگ مناظره» به بررسی اولین مناظره پرحاشیه انتخاباتی آمریکا پرداخت و نوشت: اولین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و رقیب دموکراتش جو بایدن شامگاه سه‌شنبه به وقت آمریکا برگزار شد؛ مصاف رو در روی این نامزدها پرهیاهو، مملو از انتقادات و با فریاد مجری مناظره همراه بود که ترامپ را به رعایت سکوت دعوت می‌کرد. مناظره انتخاباتی این دو رقیب جمهوری‌خواه و دموکرات در دانشگاه «کیس وسترن ریزرو» در کلیولند ایالت اوهایو با مجری‌گری «کریس والاس» که در فاکس نیوز مشغول به کار است و در شش بخش ۱۵ دقیقه‌ای حول محورهای سوابق این دو نامزد، دیوان عالی آمریکا، کووید -۱۹، اقتصاد، نژاد و خشونت در شهرها و درستی انتخابات انجام شد. این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای که بدون آگهی بود، ۳۵ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر برگزار شد و دومین و سومین مصاف این دو نامزد هم به ترتیب ۱۵ اکتبر در ایالت فلوریدا و ۲۲ اکتبر در ایالت تنسی خواهد بود.

اعضای خانواده دونالد ترامپ و پسر جو بایدن نیز در سالن مناظره حضور داشتند و از نزدیک شاهد تقابل این دو نامزد بودند.

دونالد ترامپ و بایدن هنگام ورود به اولین مناظره برای ورود به کاخ سفید با یکدیگر دست ندادند، ماسک هم به صورت نداشتند و فاصله اجتماعی را رعایت کردند.

اولین سوال مناظره از این نامزدها درباره دیوان عالی آمریکا و قاضی منتخب ترامپ برای کرسی خالی این دیوان پرسیده شد. بایدن بار دیگر تاکید کرد، نامزد دیوان عالی و جانشین خانم گینزبرگ که سپتامبر بر اثر ابتلاء به سرطان درگذشت، باید بعد از انتخابات تعیین شود؛ نظری که ترامپ به شدت به آن حمله کرد و گفت به عنوان رئیس جمهوری کنونی آمریکا حق انتخاب دارد و گزینه مورد نظرش را که قاضی ایمی برت است، عالی توصیف کرد.

در بحث طرح سلامت «اوباماکر» کریس والاس به ترامپ گفت که دولت او برنامه مشخصی برای جایگزینی این طرح نداشته است. بایدن هم دونالد ترامپ را دروغگو خطاب کرد و گفت که او به فکر مردم نیست و میلیون‌ها تن از طرح اوباماکر استفاده می‌کنند اما ترامپ قصد دارد که این حق را از آنها بگیرد. ترامپ هم گفت: من این حق را به مردم داده‌ام تا خودشان انتخاب کنند.

رئیس جمهوری آمریکا سپس در پاسخ به سوالات مکرر مجری برنامه درباره شکست ترامپ در ارائه طرح جامع بیمه درمانی جایگزین اوباماکر گفت: ظاهراً من در حال مناظره با شما هستم نه او (بایدن) که البته جای تعجب هم ندارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مناقشه پدرخوان» به بررسی حاشیه‌های تازه اصولگرایان پرداخت و نوشت: پدرخوانده» واژه‌ای نه دور و نه آشنا با جریان اصولگرایی! منکر پدرخوانده می‌شوند اما زمانی که باید شکست را به گردن عضوی از اردوگاه خودی بیندازند تازه از پدرخوانده رونمایی می‌کنند. پدرخوانده در زمانی ظاهر می‌شود که قرار است انتقادی مطرح شود و تقصیرها به گردن دیگران انداخته شود. فرار به جلو منش شناخته‌شده در جریان اصولگرایی است؛ به‌عنوان نمونه، در اواسط عمر ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بود که عملکرد او به مذاق اصولگرایان خوش نیامد، بنابراین بازی «کی بود، کی بود، من نبودم» روال فرار از حمایت‌های سال ۸۴ شد و جالب اینکه هیچ گروهی از اردوگاه اصولگرایی حاضر به پذیرش حمایت از رئیس دولت نهم و دهم نشدند و جالب اینکه مخالفان درون‌اردوگاهی خودشان را حامی احمدی‌نژاد معرفی می‌کردند تا سپری برای خودشان بسازند.

اکنون هم عمر زیادی از مجلس یازدهم نگذشته و پشت پرده‌های انتخاب نمایندگان در اظهارات اصولگرایان فاش می‌شود مانند دیروز که صادق کوشکی از ساکنان اردوگاه اصولگرایی چنین گفت: «بخش زیادی از این مجلس برآیند خواست پدرخوانده‌های اصولگرایی بود که برای آن پدرخوانده‌ها خیلی مهم نبود که چهره‌های توانمند انقلابی به مجلس راه یابند، آنچه برایشان اهمیت داشت این بود که تیم خودشان را در مجلس بچینند. البته ناگفته نمانده که چهره‌های انقلابی توانمند در این مجلس هستند اما غالب نیستند.» از اظهارات کوشکی چنین برمی‌آید که طیف معروف به انقلابی‌های مجلس برخلاف تصورشان در مواجهه با اصولگرایان دیگر قرار گرفته‌اند که کوشکی از آنها به‌عنوان پدرخوانده یاد می‌کند. جالب اینجاست که کوشکی اکنون به بیان انتقاداتش از ترکیب اصولگرای مجلس یازدهم می‌پردازد و مشخص نیست چرا در زمان تنظیم لیست انتخاباتی سکوت پیشه کرده بود. اما بخش قابل‌تامل‌تر اظهارات کوشکی در آنجاست که می‌گوید: «محافظه‌کار شدن مجلس یازدهم به علت آن است که از پدرخوانده‌های اصولگرایی تأثیر می‌گیرد.

آن پدرخوانده‌های اصولگرایی سیاسی‌کار و سیاست‌باز هستند و دلیلی نمی‌بینند که انقلابی عمل کنند تا الان هم انقلابی نبودند؛ به همین خاطر جو محافظه‌کاری و جو رفتارهای غیرانقلابی در مجلس فعلی وجود دارد.» طبیعی است که اصولگرایان به‌خوبی پی به عملکرد غیرقابل تحسین مجلسیان یازدهم برده و در تلاش برای توجیه آن هستند اما جرأت ندارند که از پدرخوانده‌هایی که مدعی نقش آنها در عملکرد نمایندگان مجلس یازدهم هستند نامی به میان بیاورند و تنها پیام آنها از ذکر چنین جملاتی در وهله اول تبرئه خودشان و در وهله دوم متهم کردن دیگر ساکنان اردوگاه اصولگرایی است.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اجتناب از تضعیف انتخاب مردم» به بررسی هشدار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به مجلس و مسؤولان پرداخت و نوشت: محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفته طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به زودی به صحن می‌آید. طرحی عجیب که اصولگرایان مجلس یازدهم هنوز از راه نرسیده دست به کار تدوینش شدند و حالا در شرایطی که هنوز چند ماهی از آغاز به کار «مجلس انقلابی» نگذشته و در حالی که این طیف از سیاسیون اصولگرا در دوران فعالیت مجلس دهم، بارها و بارها از آنچه ترجیح مسائل سیاسی به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم از سوی نمایندگان اصلاح‌طلب می‌خوانند، انتقاد می‌کردند حالا خود در همین بدو ورود، وارد یکی از سیاسی‌ترین مسائل کشور شدند؛ انتخابات ریاست‌جمهوری و چند و چون برگزاری این انتخابات، آن هم در حالی که حالا کمتر از ۹ ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم باقی است و اصولگرایان در تلاشند تا با طراحی طرحی که به باور بسیاری از ناظران، خلاف اصول متعدد قانون اساسی و قوانین انتخاباتی فعلی است، زمینه را برای ریاست‌جمهوری گزینه مطلوب خود مهیا کنند.

قاسم میرزایی‌نیکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دهم که به عنوان یکی از ۵ عضو هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای پنجم، تجربه برگزاری انتخاباتی سراسری را نیز در همین چند سال گذشته به کارنامه‌اش اضافه کرده، گفته بود که آنچه اصولگرایان در این قانون‌نویسی به دنبال آن هستند، مصداق آن است که ابتدا مجسمه یا الگویی از یک رئیس‌جمهوری مطلوب در ذهن داشته باشی و بعد سعی کنی برای آن مجسمه لباسی درخور بدوزی یا به تعبیری برای آن الگوی رئیس‌جمهوری ذهنی، قانونی بنویسی و در آن قانون بگویی که یک رئیس‌جمهوری باید چه باشد و چه نباشد. اما این تنها انتقاد به طرح عجیب مجلس‌یازدهم برای انتخابات ریاست‌جمهوری نبود.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری اخیراً در واکنش به تلاش و اصرار اصولگرایان برای تصویب این طرح در مجلس یازدهم، به ساکنان این روزهای «بهارستان» توصیه کرده بود که به جای اینکه قانونی را از ابتدا به رشته تحریر دربیاورند، وقت و زمان مجلس را مصروف رسیدگی به لایحه جامع انتخابات کنند که حالا سال‌هاست در اتاق‌ها و کمیسیون‌های تخصصی دولت و مجلس قبل چکش‌کاری می‌شود.

گوش مجلس‌یازدهمی‌ها، اما بدهکار این توصیه‌ها نبود که نبود و حالا چنان‌که اشاره شد، آنها می‌خواهند در اسرع وقت نسبت به بررسی این طرح در صحن علنی مجلس و تصویب آن اقدام کنند. با این همه اما موج انتقادها به این طرح نامتعارف نه‌تنها فروکش نکرده، بلکه هر روز طیف و گروهی دیگر از سیاسیون به نقد این طرح پرداخته و حالا در آخرین اقدام، شورای هماهنگی جبهه اصلاح‌طلبان نیز با تدوین بیانیه‌ای به این طرح انتقاد کرده است.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هاشمی با اصل تسخیر سفارت آمریکا مخالف بود» در گفت و گو با محمد هاشمی به بررسی خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخت و نوشت: محمد هاشمی پیرامون تسخیر سفارت ایران گفت که اطرافیان آقای موسوی‌خوئینی‌ها در آن ماجرا حضور داشتند. آقای هاشمی و آقای خامنه‌ای هم به حج رفته بودند. آقای هاشمی هیچ‌وقت بیان درستی از این مسئله نمی‌کرد و با اصل قضیه مخالف بود و می‌گفتند تشنج‌زدایی باید انجام شود و روابط بر این پایه باشد؛ این جمله را آقای هاشمی همیشه می‌گفت و استراتژی‌اش در دوران ریاست‌جمهوری نیز همین بود. از دوران شهید رجایی بگویید.

ایشان ملاقات‌های زیادی با سفرای خارجی داشتند که از من می‌خواستند در ملاقات‌ها حضور داشته باشم و از آن دوران پرکار خاطره زیاد دارم. شب‌ها در نخست‌وزیری می‌خوابیدیم و کمتر به خانه می‌رفتیم با وجود جنگ و مشکلات معیشت مردم کارهای زیادی داشتیم و صبح تا دیروقت کار می‌کردیم. رجایی خیلی پرکار و خیلی متدین و ساده‌زیست بود و هفته‌ای یک یا دو بار به منزل می‌رفت و عمدتاً در اتاق کوچکش در نخست‌وزیری می‌ماند. هرروز نیز یک حادثه داشتیم؛ ترور و شورش در همه‌جا وجود داشت، گروه‌های چپ در ترکمن‌صحرا و کردستان به‌صورت مسلحانه مشکل درست می‌کردند. به‌هرحال سال‌های اول انقلاب بسیار سخت و پرمسئله و پر کمبود بود و ما نیز به‌عنوان مسئولان دولت باید برای رفع مشکلات مردم بیشتر کار کنیم و میان مردم باشیم.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «واعظی: وزرا و معاونان آنها اصلاح‌طلب هستند، حداقل مراعات رفقای خود را بکنید» به بررسی اظهارات محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت پرداخت و نوشت: محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی درباره موضوع سوال از رئیس‌جمهور و اینکه هر دو جریان سیاسی اصلی امروز به نوعی منتقد دولت شدند و حتی در برهه‌ای اصلاح‌طلبان نیز دنبال سوال از رئیس‌جمهور بودند و امروز هم موضوع استعفای وی را مطرح می‌کنند، اظهار کرد: جریان اول از همان ابتدا در انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ منتقد دولت بودند و ما هیچ وقت بعد از انتخابات ۹۲ و ۹۶ ندیدیم مبارزات انتخاباتی تمام شده باشد. مبارزات انتخاباتی در همه دنیا یک یا دو ماه است، ولی مبارزات انتخاباتی ما ۴ سال و تا انتخابات بعدی طول می‌کشد.

وی افزود: هیچ وقت در درون اصلاح‌طلبان یک نظر و یک گروه خاص نبوده و دیدگاه‌ها متفاوت بوده است. همیشه در داخل دولت از سال ۹۲ همواره از بین وزیران و اعضای کابینه و استانداران اصلاح‌طلبان بودند. اگر الان اصلاح‌طلبان منتقد شدند که البته همه آنها نیستند، انتقاد به رفقای خودشان هست که در داخل دولت هستند. حداقل اگر مراعات بقیه اعضای دولت را نمی‌کنند مراعات حال رفقا و هم‌فکران خود را بکنند.

واعظی درباره پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهور هم گفت: یک نفر مطلبی نوشته که تیتر آن با متن نوشته شده متفاوت است، او نمی‌گوید رئیس‌جمهور استعفا دهد می‌گوید نمی‌گذارند رئیس‌جمهور کار کند و محدودیت قائل نمی‌شوند.

واعظی با بیان اینکه این رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهوری نیست که فقط در زمان گل و بلبل و وقتی پول و امکانات است و تحریم و کرونا نباشد رئیس‌جمهور باشد، اظهار داشت: رئیس‌جمهور تا لحظه آخر کار خود، به مردم بدهکار است و وظیفه خود می‌داند که خدمتگزار آنها باشد. وظیفه داریم که با همه تحریم‌ها و فشارها همه تلاش خود را انجام دهیم. ما شرمنده مردم هسیتم و عذرخواهی هم می‌کنیم. می‌دانیم که گرانی‌ها بر زندگی مردم اثر گذاشته و فشار روی مردم به خصوص طبقه پایین و حقوق‌بگیر وجود دارد. تلاش می‌کنیم باقی مانده عمر دولت از همه ابزارهای خود چه در داخل و خارج کشور استفاده کنیم تا گشایشی در کار مردم ایجاد شود.

گفتنی است چند روز پیش برخی مدعیان اصلاحات با گزاره «پیشنهاد استعفای روحانی» فاز دیگری از «فاصله‌گذاری با دولت» و «فرار از پاسخگویی» را کلید زدند.

روزنامه اعتماد در تیتر ۱ خود با عنوان «پیشنهاد کناره‌گیری رئیس‌جمهوری» نوشته بود: «اگر برای حل مشکلات و گرانی آدرس کاخ سفید داده می‌شود، کسی که قادر به گفت‌وگو با آن نیست باید کنار برود.»

کد خبر 447397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.