چه تدابیری برای ایمن‌سازی ساختمان‌های یزد اندیشیده شده است؟

یکی از چالش‌های بزرگ شهرها بحث ایمنی و ایمن‌سازی ساختمان‌ها به ویژه بلند مرتبه‌های شهر است؛ اگرچه سرفصل ایمنی در ساختمان‌ها از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است، اما ایمنی ساختمان‌ها در زمان وقوع حریق و اطفای آن یکی از موضوعاتی است که پس از حادثه پلاسکو بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسئله تامین ایمنی همواره به دلیل سابقه حوادث در صنعت ساخت و ساز از دیر باز به طور چشمگیری مورد توجه محققان بوده است و در زمینه‌های مختلف مرتبط با ایمنی مطالعات بسیاری شده است.

ساختمان بلند مرتبه در شهرهای ایران و به خصوص شهرهایی نظیر یزد که در حال توسعه است از اهمیتی زیادی برخوردار است و این شهرها به دلیل واقع شدن در ابتدای مسیر توسعه نیازمند آن هستند تا توجهی بیش از پیش به موضوع ایمنی ساختمان‌ها در ابعاد مختلف به ویژه مباحث ایمنی در زمان حریق داشته باشند. این مهم در یزد با رویکرد خوبی همراه بوده است.

عزم جدی برای ایمن سازی ساختمان‌های شهر

سید محمد میرجلیلی، سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد در این باره می‌گوید: برای پیشگیری از خطرات ناشی از وقوع حریق در ساختمان‌های شهر یزد اقداماتی در حال انجام است که نشان دهند عزم همه دستگاه‌های مرتبط در این حوزه است.

وی اضافه می‌کند: اگر موارد ایمنی در ساخت و ساز و عمل به استانداردهای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و سایر دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌ها رعایت شود، می‌توان به ایمنی ساختمان‌ها و حفظ جان مردم اطمینان بیشتری داشت.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد ادامه می‌دهد: ممکن است ایمنی عاملان اجرایی در مواردی همچون گودبرداری، ایجاد کارگاه و در مراحل احداث ساختمان به ویژه در بلند مرتبه‌ها نیز در خطر باشد.

وی با بیان اینکه صنوف دخیل در ساخت و ساز و نیز هیئت امنای ساختمان‌های اداری _تجاری و هیئت مدیره مجتمع‌های مسکونی، وظیفه پیگیری موارد مرتبط با آتش‌نشانی را بر عهده دارند، تاکید می‌کند: از آنجایی که در زمان وقوع حادثه دود و حرارت مانع بزرگ امدادرسانی محسوب می‌شود، لازم است تمامی دستورالعمل‌های مربوط به نجات فوری ساکنان ساختمان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

میرجلیلی آموزش، فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی را از مهمترین عوامل پیشگیری از وقوع حوادث و حریق در ساختمان می‌داند و می‌گوید: در ساختمان‌هایی که از گذشته بلاتکلیف است، شاهد مشکلاتی مربوط به طراحی و اجرا هستیم که سعی می‌کنیم با انجام بازدیدهای دوره‌ای، موارد مشکل آفرین را تا حد امکان مرتفع سازیم.

وی در مورد ساختمان‌های در حال ساخت نیز می‌افزاید: با توجه به ضرورت تهیه نقشه‌های تأسیسات برقی و مکانیکی بر اساس معیارهای و استانداردها و نیز انجام بازدیدهای دوره‌ای از کارگاه‌های ساختمانی با هدف رعایت دقیق مباحث مقررات ملی ساختمان، مالکان ساختمان مسئول نهایی تأمین شرایط ایمنی مناسب هستند و بازرسان و ناظران در بازدید از ساختمان در صورت برخورد با هرگونه نقصی تا رفع نهایی آن را پیگیری می‌کنند.

تهیه بسته آتش نشانی برای مهندسی طراح ساختمان

علی اصغر زحمتکش، رئیس نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شیوه نامه‌ای در قالب بسته آتش نشانی با هدف رعایت تمامی مقررات مربوط به پیشگیری از وقوع حریق و اطفای آن در زمان بحران در اختیار دفاتر طراحی مهندسی قرار گرفته که می‌تواند مسیر مشخصی را در این حوزه ترسیم کند.

وی با بیان اینکه لازم است مهندسان مکانیک، برق، عمران و معماری در زمان طراحی با رعایت مفاد این شیوه نامه، طراحی یک ساختمان را انجام دهند، اضافه می‌کند: بعد از حادثه پلاسکو ضوابط سختگیرانه‌تری برای طراحی و اجرای نقشه‌های استاندارد مرتبط با آتش نشانی در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان یزد تاکید می‌کند: تمامی دفاتر مهندسی باید در طراحی نقشه‌ها، مسائل مربوط به اعلام و اطفای حریق، نحوه خروج ساکنان، دسترسی‌ها، پنجره‌ها و سایر موارد مندرج در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان را با دقت لازم رعایت کنند.

وی با بیان اینکه نصب آبفشان در تمام فضاهای ساختمان‌ها، تأمین فضاهای مناسب پله‌ها، تعبیه جعبه‌های آتش نشان و احداث پله فرار در ساختمان‌های شش طبقه به بالا ضروری است، اظهار می‌کند: در صورتی که در مراحل عملیات اجرایی ساختمان، تغییراتی در نقشه داده شود، تمامی ضوابط مربوط به آتش نشانی باید به هر شکل ممکن اجرایی شود و ناظران وظیفه دارند طبق ضوابط، مراحل کنترل خود را پیش ببرند تا در زمان اتمام ساختمان موارد از هر حیث رعایت شده باشد.

زحمتکش آموزش ناظران را در این حوزه مهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید: اگر چه رعایت ضوابط آتش نشانی ویژه ساختمان‌های بلند مرتبه است و در مورد ساختمان‌های یک یا دو طبقه الزامی نیست، اما به مالکان توصیه می‌شود در تمامی مراحل ساخت بنا، ضوابط مربوطه را مدنظر قرار دهند و آن را جزئی از حقوق شهروندی خود بدانند.

مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ملاک عمل

مهدی حسینی، کارشناس حوزه آتش نشانی و ایمنی نیز در این باره می‌گوید: مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ملاک عمل سازمان آتش نشانی است و نقشه‌های ساختمان باید مطابق با این مبحث طراحی شود.

وی با بیان اینکه طراحان ساختمان باید ایمنی را در اولویت اول خود برای طراحی یک ساختمان قرار دهند، اضافه می‌کند: اگرچه زیبایی در ساختمان مهم است، اما در اولویت اول نیست و ایمنی مهم‌ترین اصول در ساخت و ساز است.

این کارشناس آتش نشانی با بیان اینکه ضوابط ایمنی مطرح شده در مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان چراغ راهی برای طراحان در اجرای نقشه‌های ساختمانی است، اظهار می‌کند: در صورت تغییر نقشه اصلی، رعایت حداقل ضوابط ایمنی در نقشه‌های جدید و استعلام از سازمان آتش نشانی برای پیشگیری از مشکل در حین اجرا ضروری است تا با حضور کارشناسان آتش نشانی در محل ساختمان و ارائه راه‌حل جایگزین، نقشه‌ها اصلاح شود.

وی با استناد به مباحث ۱۳ و ۳ مقررات ملی ساختمان ادامه می‌دهد: نقشه‌های معماری و تأسیسات برقی ساختمان قبل از صدور پروانه و اجرای سیستم‌های اعلام و اطفای حریق با هدف رعایت ضوابط ایمنی تدوین می‌شود و شامل دسترسی خودروهای آتش نشانی، راه‌های خروج با پله، ارتفاع و تعداد دستگاه پله، موقعیت بالکن و پنجره‌ها و راه‌های فرار در زمان پایان کار ساختمان است.

به گفته حسینی در صورت نبودن تناقض با ضوابط ایمنی، سازمان آتش نشانی به استعلام شهرداری برای صدور پایان کار پاسخ مثبت می‌دهد.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی برای ناظران، کارشناسان دفاتر طراحی مهندسی، مهندسان بررسی کننده نقشه، انبوه سازان و مهندسان راه و شهرسازی را از اقدامات سازمان آتش‌نشانی می‌داند و می‌گوید: اخیراً طی جلسه‌ای ضوابط به‌روزرسانی شده را در اختیار مهندسان گروه مکانیک قرار داده‌ایم.

گزارش از فرزاد فیضی، خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 447368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.