نظر کارشناسان داوری درباره صحنه‌های مشکوک دیدار پرسپولیس و پاختاکور

سه کارشناس مطرح داوری کشور به بررسی دقیق صحنه‌های مشکوک دیدار امشب پرسپولیس و پاختاکور ازبکستان پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرسپولیس شب گذشته چهارشنبه - ۹ مهر ماه - موفق شد با دو گل از سد پاختاکور ازبکستان بگذرد و راهی نیمه نهایی لیگ قهرمانان شود. این در حالی بود که نماینده ازبکستان با اخراج بحث برانگیز ستاره خود یعنی ماشاریپوف، از دقیقه ۱۵، ده نفره رو در روی شاگردان گل محمدی صف آرایی کرد. قضاوت این دیدار را احمد مخادمه اردنی بر عهده داشت و بارها با رجوع به VAR باعث شد تا روند مسابقه کند شود. صحنه‌های بحث برانگیز و مشکوک داوری این مسابقه توسط نوذر رودنیل و حیدر سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا و همچنین سعید مظفری‌زاده بررسی شده که در ادامه می‌خوانید:

اخراج ماشاریپوف

دقیقه ۱۵ خطا خشن ماشاریپوف، ستاره پاختاکور روی پای کمال کامیابی‌نیا باعث شد تا داوری او را کارت زرد جریمه کند. با این حال لحظاتی بعد با بررسی ویدئویی مخادمه اردنی نظرش را عوض کرد و بازیکن ازبکستانی را از زمین مسابقه اخراج کرد؛ تصمیمی که تأثیر فراوانی روی جریان بازی گذاشت.

رودنیل: اصلاً داور نباید در این صحنه از کمک داور ویدئویی کمک می‌گرفت، زیرا این صحنه بسیار واضح بود و تصمیم اول داور اشتباه بود که با واکنش کمک داور ویدئویی همراه بود و مطمئناً این اخراج به درستی اعلام شد.

سلیمانی: اخراج کاملاً صحیح بود که با استفاده از کمک داور ویدئویی اتفاق افتاد.

مظفری‌زاده: تکل خطرناک ماشاریپوف که با کف پا روی مچ پای کامیابی نیا آمد، جریمه ای جز کارت قرمز نداشت و این صحنه از چشم داور اردنی دور ماند که وی‌ای آر این دفعه به کمک داور آمد و او در بازدید مجدد تصمیم درست را گرفت و اخراج کرد.‌

حرکت نعمتی روی گل اول پرسپولیس آفساید بود؟

پیش از به ثمر رسیدن گل اول پرسپولیس به نظر می‌رسید سیامک نعمتی در موقعیت مشکوک به آفساید قرار داشته و همین امر، اعتراض ازبک‌ها را برانگیخت.

رودنیل: هر دو گل پرسپولیس صحیح بود

عملکرد کلی تیم داوری

رودنیل: VAR در دنیا و به ویژه کشورهای صاحب فوتبال مخالفان و البته موافقان زیادی دارد. از جمله مخالفین VAR هستم و بارها گفته‌ام تنها تکنولوژی به درد بخور در فوتبال، توپ هوشمند بود. اگر از صحنه دقیقه ۱۵ بازی که بازیکن پاختاکور به وسیله بازبینی ویدئویی اخراج شد بگذریم، آیا این بازی جنگندگی کافی را داشت؟ مثل این بود که دو تیم تمرین می‌کنند! چرا که هر دو تیم و داور مسابقه از VAR می‌ترسد. از همه گذشته، VAR تمرکز داور را نیز بهم می‌زند چون می‌دیدید که مرتب در میکروفون صحبت می‌کرد. وقتی داور مثل دیدار ایران و پرتغال در جام جهانی چندین دقیقه برای بررسی ویدئویی بازی را متوقف می‌کند، بازیکنان افت کرده و تماشاگران و نیمکت‌نشینان اضطراب دارند که نتیجه آنچه خواهد شد. مانند دیدار امشب که ۲-۳ دقیقه داور صحنه را مجدد دید و بعد از آن کارت قرمز را نشان داد که با اعتراض شدید پاختاکوری‌ها همراه شد. در حالی که از همان اول مشخص بود که باید بازیکن شماره ۹ اخراج می‌شد و دیگری نیازی به VAR نبود. به نظرم VAR ارزش و زیبایی فوتبال را گرفته و کم می‌کند. دقیقه ۵۹ امیری چه خطایی را انجام داد که داور آن را گرفت؟ یا در دقیقه ۵۴ کرنر به نفع پرسپولیس بود که داور آن را به سود پاختاکور گرفت. در نتیجه VAR نیز آن چنان روی اشتباهات تأثیر گذار نیست. دو توپی که به دست مدافعین برخورد کرد نیز ادامه بازی درست بود و اصلاً نیازی به VAR و متوقف کردن بازی نبود.

سلیمانی: اگر تکنولوژی VAR نبود، داور به کارت زرد بسنده کرده بود. اما تصمیم و مراجعه زیاد داور به کمک داور ویدئویی اقتدار وی را کم و روی ارزیابی داور تأثیر منفی خواهد داشت.

مظفری‌زاده: همانطور که گزارشگر بازی در طول مسابقه اشاره کرد، در مورد آفسایدها تأخیری که ایجاد می‌شود به دلیل توصیه‌ای است که در زمان وی‌ای آر به کمک داور می‌شود تا در صحنه‌های سخت و نزدیک، اگر کمک داوران مشکوک هستند برای گرفتن آفساید، توصیه شده که آفساید نگیرد و بازی ادامه پیدا کند و بعد از طریق سیستم رادیویی داورانی که صحنه را می‌بینند به کمک داور اطلاع می‌دهند و اگر تصمیم درست بود که هیچ، اگر نبود می‌تواند تصمیمش را اصلاح کند. در مجموع تیم داوری عملکرد خوبی داشتند و در آن صحنه هم وی‌ای آر به کمک داور آمد، تشخیصش برای داور سخت بود و محل برخورد را نمی‌توانست کامل ببیند.

کد خبر 447363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.