لزوم هم‌افزایی دستگاه‌ها برای تحقق هشت محور محیط دوستدار سالمند

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه کمتر از سه دهم درصد جمعیت سالمندان کشور در مراکز اقامتی شبانه‌روزی بسر می‌برند، گفت: علاوه بر شهرداری باید سایر دستگاه‌ها نیز نقش خود را در خصوص هشت محور ایجاد محیط دوستدار سالمند اجرا کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا حسام الدین علامه امروز _چهارشنبه نهم مهرماه ۹۹ _ در جلسه برنامه‌ریزی پیوستن اصفهان به مجمع جهانی شهرهای دوستدار سالمندان ضمن تبریک روز جهانی سالمند، اظهار کرد: باید برای جمعیت روز افزون سالمند محیط دوستدار و مناسب آن‌ها را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه "کرونا فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان"، شعار امسال روز جهانی سالمند است، گفت: شرایط کرونا ما را به برنامه‌ریزی برای دو دهه آینده برده، زمانی که تعداد سالمندان افزایش پیدا می‌کند، فرصتی شده که نگاه خود را به تأمین نیازهای سالمندان معطوف کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه در حال حاضر سالمندان به دلیل شرایط کرونایی و لزوم رعایت مسائل بهداشتی مجبور به ماندن در خانه شده‌اند، تصریح کرد: اگر زیرساخت‌های شهری در خصوص ارائه سرویس‌های مورد نیاز در منزل فراهم نشود و رفع نیاز سالمندان طبقه بندی نشود، در دو دهه آینده مشکلات زیادی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: کمتر از سه دهم درصد جمعیت سالمندان کشور در مراکز اقامتی شبانه روزی به سر می‌برند که اگر می‌خواهیم سالمند در جامعه زندگی کند باید محیط برای آنها مناسب سازی شود تا بتوانند مشارکت اجتماعی داشته و نیازهای خود را برطرف کنند.

علامه با ابراز خرسندی از اینکه شهر اصفهان به صورت عملیاتی وارد محیط ایجاد شهر دوستدار سالمند شده است، گفت: کمک صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و انتخاب مجری کارآمد برای اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند باعث شده که برای نخستین بار شاهد تحقق محیط دوستدار سالمند در این جهانشهر باشیم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان اظهار کرد: ایجاد محیط دوستدار سالمند هشت محور دارد که در گام نخست مطالعات انجام و آسیب‌شناسی شده و با بومی‌سازی مفاهیم، به مدل بومی دست یافته‌ایم.

وی افزود: همچنین در مصاحبه با سالمندان نیازسنجی شده و پنج نکته مهم برای اقدامات لازم جهت ایجاد محیط دوستدار سالمند انتخاب شده است که در این مسیر نیاز به تدوین نقشه راه داریم؛ باید اولویت‌ها مشخص شده و فرایند حرکت به سمت ایجاد محیط دوستدار سالمند با بازخوردگیری‌ها انجام شود.

وی تأکید کرد: در این راستا علاوه بر شهرداری باید سایر دستگاه‌ها نیز نقش خود را در خصوص هشت محور محیط دوستدار سالمند اجرا کرده و با تعریف یک برنامه عملیاتی مداخلات لازم بشود و مسیر حرکت به سمت ایجاد محیط دوستدار سالمند به صورت واقعی طی شود.

علامه با تأکید بر اینکه از تجربه خوب اصفهان در خصوص تحقق شهر دوستدار سالمند در کل کشور استفاده خواهیم کرد، گفت: باید مجری برنامه شهر دوستدار سالمند در اصفهان فرایندها را برای کل کشور بازنمایی کند تا تدوین نقشه راه محیط دوستدار سالمند را شاهد باشیم و اجرای آن را به شهرداری‌های کل کشور تعمیم دهیم.

کد خبر 447332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.