ثبت درخواست اصفهان در شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: درخواست "ثبت اصفهان در شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند" ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی رشیدی امروز _چهارشنبه نهم مهرماه ۹۹ _ در جلسه برنامه ریزی پیوستن اصفهان به مجمع جهانی شهرهای دوستدار سالمندان اظهار کرد: به مناسبت هفته ملی سالمند (هفتم تا سیزدهم مهرماه) شهرداری اصفهان برنامه‌های مختلفی را به منظور تکریم و تقدیر از سالمندان شهر برنامه‌ریزی کرده که در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه شعار جهانی روز سالمند امسال «کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» انتخاب شده است، تصریح کرد: در برنامه‌های تعریف شده تلاش کردیم با نگاهی ویژه به وضعیت شیوع بیماری کرونا، مباحث مربوط به سالمندان را مورد توجه قرار دهیم.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت فعالیت‌های صورت گرفته به مناسبت هفته ملی سالمند گفت: ارسال درخواست ثبت اصفهان در شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند یکی از مهم‌ترین اتفاقات به شمار می‌رود؛ سال گذشته با کمک بهزیستی، اصفهان به صورت پایلوت به شهرهای دوستدار سالمند پیوست و در این یکسال تلاش شده برنامه‌های مدون با همکاری بهزیستی اجرا شود که نتیجه آن ثبت درخواست اصفهان در شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند بود.

وی انجام تبلیغات شهری با عنوان "سالمندی موفق" و رونمایی از مجموعه تولیدات با موضوع "شهر دوستدار سالمند" از مجموعه تولیدات سلامت اجتماعی فیروزه را از دیگر اقدامات شهرداری برشمرد و خاطرنشان کرد: مجموعه بروشورهای سالمندی شامل هفت عدد بروشور با موضوع سالمندی و عناوینی همچون سالمندی دوره خوشه چینی، سالمندی در فرهنگ اسلامی، بیماری‌های شایع در سالمندی، سالمندی (یک و دو)، اعتیاد در سالمندان، تغذیه در دوران سالمندی، سبک زندگی در دوران سالمندی و ازدواج در سالمندی است.

رشیدی ادامه داد: هفت عنوان کتابچه سالمندی با عناوین دوران سالمندی، اعتیاد در سالمندان، بیماری‌های شایع در سالمندی، تغذیه در دوران سالمندی، سالمندی در سوئد، سبک زندگی سالمندان مشارکت اجتماعی سالمندان منتشر شده است.

وی با بیان اینکه لوگوی شهر دوستدار سالمند به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: دو عنوان کتاب با موضوعات ارزیابی و برنامه‌ریزی الگوی محیط دوستدار سالمند در محلات پایلوت شهر اصفهان و فضاهای شهری و شهروندان با شرایط خاص منتشر شده است.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان طرح قصه‌گویان سپید را از دیگر برنامه‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: برپایی جشنواره ملی عکس سالمندی نیز از دیگر برنامه‌های معاونت اجتماعی شهرداری بوده که در آن عکاسانی از سراسر کشور با موضوع سالمندی آثار خود را ارائه کردند که ۴۰ اثر برگزیده و به صورت نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اجرای طرح پیک دانایی اظهار کرد: در این طرح ویژه سالمندان، کتاب با پیک به در منازل آنها ارسال می‌شود و قابلیت تمدید وجود دارد.

رشیدی با بیان اینکه در طرح عضویت کتابخانه افراد سالمند در کتابخانه های تحت نظارت شهرداری با ۵۰ درصد تخفیف امکان استفاده از منابع کتابخانه را دارند، ادامه داد: مسابقه زیر گنبد کبود توسط باغ تجربه اجرا شده که در این مسابقات ضمن آموزش فن بیان و قصه گویی به افراد سالمند، میزان مهارت آنها در اجرای قصه گویی به مسابقه گذاشته می‌شود.

وی اجرای مسابقات ورزشی و سرگرمی، برگزاری کارگاه آموزشی گروه کُر و اجرای گروهی توسط سالمندان، برگزاری مسابقه زیباترین لبخند و اجرای ۱۵۰ نمایش خیابانی در مناطق پانزده‌گانه شهر را از دیگر برنامه‌های معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری برشمرد و خاطرنشان کرد: معرفی سامانه معبر با استفاده از نصب تک پایه در سطح شهر و نصب تابلو در مترو انجام شده است.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: از دیگر برنامه‌های هفته ملی سالمند در اصفهان طراحی و ساخت تیزر و موشن هفته تکریم سالمند، برگزاری مانور بزرگ شهری با موضوع "سالمندی موفق" رونمایی از کتاب گردشگری در دسترس، برگزاری مسابقه بزرگ مهارت رفتار با سالمندان و طرح "همسفر با سالمندان" است.

کد خبر 447330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.