پیش‌فروش خودرو یارانه هنگفتی نصیب خریداران می‌کند

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: سود اختلاف قیمت‌ کارخانه و بازار آزاد خودرو نصیب مشتریانی می‌شود که خودرو را با فرایند موجود از کارخانه تحویل می گیرند. دولت با این کار یارانه مستقیم هنگفتی به مردم تحویل می‌دهد.

حمیدرضا قندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با نوسانات قیمت خودرو در بازار و دلایل آن، با بیان اینکه تعیین قیمت این کالا در اختیار خودروسازان و دولت است، اظهار کرد: سایر کالاها بیش از خودرو افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: مهم‌ترین وظیفه‌ای که اکنون خودروسازانبرای بهبود وضعیت بازار خودرو می‌توانند انجام دهند این است که تعهدات خود به مشتریان را عملی کرده و تولید را افزایش دهند تا تناسب عرضه و تقاضای خودرو در بازار برقرار شده و قیمت‌ها واقعی شود. تا زمانی که طلا و دلار جهش دارد حتی آب معدنی نیز گران خواهد شد. قیمت خودرو دقیقاً متناسب با کاهش یا افزایش قیمت ارز تغییر می‌کند البته متناسب نبودن عرضه خودرو با تقاضا نیز مزید برعلت گرانی این کالا است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: در شش ماه اخیر و با افزایش قیمت خودرو با احتکار خانگی خودرو مواجه هستیم؛ مصرف کنندگانی که خودروهای خود را از کارخانه تحویل می‌گیرند و قرار بوده این کالا را وارد بازار کرده و به فروش برسانند با مشاهده قیمت‌های بازار این کار را نکرده و خودرو را در منازل خود نگهداری می‌کنند.

قندی با بیان اینکه این موضوعات در مجموع باعث افزایش قیمت خودرو شده است، افزود: اگر شورای رقابت قیمت‌های همخوان با بازار اعلام کند، این کار اثرگذار خواهد بود اما اکنون که قیمت‌های اعلام شده توسط این شورا بسیار کمتر است مشکلات مالی خودرو سازان نیز افزایش یافته است و در نتیجه نتوانسته‌اند تعهداتشان را عملی کنند، خودرو به خریدار تحویل داده و بدهی قطعه سازان را نیز پرداخت کنند.

وی ادامه داد: قیمت‌هایی که شورای رقابت برای خودرو تعیین می‌کند غیرواقعی است، این شورا باید قیمت‌ها را به قیمت بازار نزدیک کند تا رانت موجود در این بازار تعطیل شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: اگر کارخانه هر هفته قیمت خودرو را اعلام کند و هر کس توان خرید آن را داشته باشد، ثبت نام کرده و به موقع آن را تحویل بگیرد قیمت فروش خودرو در کشور عادلانه خواهد شد.

قندی افزود: امروز با فرایندی که در دستور کار خودروسازان قرار گرفته و ثبت نام کنندگان خودرو وارد فرایند قرعه کشی می‌شوند فقط رانت این بازار افزایش یافته است. سود اختلاف قیمت‌ها نیز نصیب مشتریانی می‌شود که خودرو را با فرایند موجود از کارخانه تحویل می‌گیرند.

وی تصریح کرد: دولت با این کار یارانه مستقیم هنگفتی به مردم تحویل می‌دهد زیرا به عنوان نمونه اگر شخصی خودرویی را با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان از کارخانه خریداری کند، همان زمان می‌تواند این خودرو را به قیمت ۲۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد بفروشد. اشتباهات کارشناسانی که در شورای رقابت نشسته‌اند و محاسباتشان صحیح نیست منجر به این اتفاق شده‌ است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: امروز مردم نگران پرداخت شدن یارانه ۴۰ هزار تومانی خود هستند. در این شرایط اینکه خودرو با این شرایط معامله شود و سود آن به افرادی خاص برسد صحیح نیست.

قندی افزود: سیاست‌های غلط دولت، مشورت نکردن با بخش خصوصی و بی‌اطلاعی تصمیم گیرندگان شورای رقابت از مسائل و پیچ و خم‌های صنف خودرو به دلیل بی تجربگی ایشان، بازار خودرو را به آشوب کشانده است البته این تصمیمات غلط دولتی تمام بازارهای سراسر ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

وی تاکید کرد: ورود خودرو به بورس کالا امری اشتباه است و هدف این کار مشخص نیست. دولت با عرضه خودرو در بورس نقدینگی مردم را با این کار به سمت بورس می‌کشاند اما با توجه به اینکه بورس اعتماد مردم را از بین برده است با عرضه شرکت‌های خودروسازی در بورس هیچ اتفاق خوبی برای بازار خودرو نمی‌افتد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: دولت نتوانست از بورس حمایت کند به همین دلیل عرضه خودرو در بورس کار صحیحی نیست.

قندی افزود: به دلیل کاهش ارزش پول مردم مجبور شده‌اند ریال را به کالا تبدیل کنند و این کار افزایش  تورم را به دنبال داشته است. امروز ۵۰ ماشین در یک روز به سرعت به فروش می‌رسد. این تعداد ماشین یا احتکار شده و یا با قیمت‌های بسیاری وارد بازار آزاد می‌شود.

کد خبر 447307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    0 0
    قرعه کشی همش دروغه مردم رو سرکار میذارید