تقویت سیستم ایمنی بدن با گیاه خواری؟ /خواص درمانی نارنگی

کم شدن اشتها با ورزش، بهترین زمان مصرف شیر، خواص درمانی نارنگی، مواد غذایی مفید برای بهبود یافتگان کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن با گیاه خواری را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخی‌ها معتقدند که شیر را باید آخر شب خورد و برخی‌ها هم می‌گویند شیر را باید صبح‌ها نوشید. مصرف شیر قبل از خواب بسیار مناسب است البته برای کودکان بهتر است به هنگام صبحانه باشد چرا که به رشد مغزی آنها کمک می‌کند.

یک متخصص تغذیه در این خصوص، اظهار کرد: توصیه می‌شود که کودکان زیر هفت سال روزانه یک و نیم تا دو لیوان شیر بخورند همچنین پسران در سن بلوغ سه لیوان و دختران در سن رشد و بلوغ دو و نیم لیوان شیر بنوشند. بزرگسالان و سالمندان دو لیوان و زنان شیرده و باردار ۳.۵ تا چهار لیوان شیر در کنار سایر لبنیات مصرف کنند.

زهرا معظمی، تصریح کرد: افرادی که دچار دل‌پیچه و نفخ می‌شوند بهتر است شب‌ها شیر بنوشند. برای رفع طبع سرد شیر می‌توان آن را با عسل و دارچین مصرف کرد. مصرف شیر به طور کلی قبل از خواب، علاوه بر اینکه از نفخ کردن جلوگیری می‌کند، باعث افزایش آرامش در افراد و جذب بیشتر کلسیم می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با گیاه خواری؟

یک رژیم غذایی سالم و متعادل تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را از همه گروه‌های غذایی تأمین می‌کند و با کمک به عملکرد بهتر بدن، سیستم ایمنی را نیز تقویت می‌کند. رژیم غذایی شامل میوه‌ها و سبزیجات نقش مهمی در حمایت از یک سیستم ایمنی مؤثر و با عملکرد مناسب ایفا می‌کند و ما را از عفونت و بیماری در امان نگه می‌دارد. اگرچه هیچ ماده خاصی در رژیم غذایی شما وجود ندارد که بتواند ایمنی بدن شما را تقویت کند، اما تعادل سالم کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی همراه با ورزش، خواب و رعایت نکات بهداشتی می‌تواند ترفندهای خوبی برای رسیدن به این هدف باشد. با این حال، باید به خاطر داشت که اعتدال مسأله‌ای مهم و کلیدی است.

سیستم ایمنی بدن، دفاع ما در برابر بیماری‌ها و عفونت‌هاست. حدود ۷۰-۸۰٪ سیستم ایمنی بدن ما به سلامت روده بستگی دارد. غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، نبض‌ها، دانه‌ها و مغزها که سرشار از فیبرند، برای روده مفید هستند. از این رو، تمرکز بر منابع غذایی حاوی ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی که برای مبارزه با عفونت‌ها با هم کار می‌کنند، مفید است. نقش میوه و سبزیجات در سلامتی روده غیر قابل انکار است.

یک رژیم غذایی گیاهی به بهبود سلامت روده، جذب مواد مغذی از مواد غذایی پشتیبانی کننده سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک می‌کند. فیبر موجود در این غذاها به کنترل سطح کلسترول کمک و قند خون را تثبیت می‌کند، برای مدیریت روده مفید است و همچنین خطر ابتلاء به بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش می‌دهد.

محققان و متخصصان بهداشت بر این عقیده‌اند که پلی فنول های موجود در میوه‌ها و سبزیجات ممکن است به کاهش تضعیف توان شناختی مغز کمک کرده و روند پیشرفت بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر را کند کنند. خوردن غذای گیاهی نه تنها باعث تغذیه بدن و سلول‌ها می‌شود، بلکه به دلیل ضریب گلیسمی پایین و محتوای فیبر بالا به فرد در حفظ وزن سالم کمک می‌کند. همچنین مهم است که از روش‌های پخت و پز سالم استفاده کنید تا حداکثر سود را از غذاهای گیاهی که می‌خورید دریافت کنید.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل هنگامی که با خواب کافی، بهداشت مناسب، ورزش منظم و کاهش استرس همراه باشد، سلامتی و قوای جسم را افزایش می‌دهد. یک سیستم ایمنی قوی به بهبود سریع‌تر از بیماری‌ها کمک می‌کند. بیماری همه گیر COVID-۱۹، علیرغم پیامدهای مضر خود، زنگ هشدار و خطر را برای سلامتی همه انسان‌ها به صدا در آورده است.

بهبود یافتگان کرونا چه بخورند؟

پزشکان بر این باورند که در شرایط فعلی و با افزایش موارد ابتلاء به بیماری کووید -۱۹، مراقبت‌های پس از بهبودی از این بیماری بسیار مهم است و نمی‌توان اهمیت انتخاب رژیم غذاییِ مناسب پس از بهبودی از هر عفونتی را نادیده گرفت. مصرف مکمل‌هایی چون روی (زینک)، منیزیم و انواع ویتامین‌ها از زمان شیوع بیماری کووید -۱۹ رو به افزایش است. بسیاری از افراد به منظور تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با این بیماری از قرص‌های حاوی این مواد مغذی مصرف می‌کنند.

همچنین بیماران مبتلا به کووید -۱۹ برای بهبودی سریع‌تر نیز از مکمل‌های حاوی این مواد مغذی استفاده می‌کنند. به گفته پزشکان با افزایش موارد ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ مراقب‌تهای پس از بهبودی از اهمیت بسزایی برخوردار است و نمی‌توان نقش رژیم غذایی پس از بهبودی از هر عفونتی را نادیده گرفت. در حالی که مصرف قرص‌های مکمل گزینه ساده‌تری برای تقویت بدن است اما جایگزینی آنها با گزینه‌های غذایی ساده و سالم در طولانی‌مدت سالم‌تر و در عین حال بدون عوارض احتمالی خواهد بود.

در چنین شرایطی پزشکان تاکید دارند که با انتخاب گزینه‌های ساده غذایی و طبیعی می‌توان مواد مغذی اساسی را در رژیم غذایی روزانه گنجاند. تعدادی از مواد غذایی را باید به رژیم غذایی اضافه کرد تا بتوان از عفونت‌ها در امان ماند که عبارتند از: مرکبات، توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای، گل کلم، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین و مارچوبه از جمله خوراکی‌های حاوی ویتامین C است.

هویج، کدو تنبل، پرتقال، سیب زمینی شیرین، انبه، گرمک، سبزیجات دارای برگ تیره و برخی انواع ماهی مانند سالمون از جمله خوراکی‌های حاوی ویتامین A به حساب می‌آیند. لوبیا، غلات، دانه‌ها، مغزها، محصولات لبنی، تخم مرغ و شکلات تلخ نیز از جمله مواد غذایی حاوی روی (زینک) هستند.

کلم بروکلی، آووکادو، موز، انجیر خشک، کیوی، طالبی و گریپ فروت حاوی میزان قابل توجهی از منیزیم است. پزشکان مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین‌های A، D، E و مواد معدنی همچون روی و منیزیم را به منظور بهبود سریع‌تر بیماری و تقویت سیستم ایمنی توصیه می‌کنند. در مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها همچون خشکبار و دانه‌های روغنی از قبیل تخمه آفتابگردان ویتامین E موجود است.

کم شدن اشتها با ورزش

بیشتر ما تصور می‌کنیم که ورزش باعث افزایش اشتها و گرسنگی می‌شود اما تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش‌های هوازی مثل دوچرخه سواری، دو، شنا و غیره باعث کاهش اشتها می‌شوند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد ۴۵ دقیقه ورزش با تردمیل باعث کاهش اشتها به غذا نسبت به حالت معمول می‌شود، به نظر می‌رسد یکی از عوامل اثرگذار در این پدیده افزایش حرارت بدن باشد. درست مثل زمانی که غذایی تند و پر ادویه می‌خوریم و مغز ما تصور می‌کند دمای بدن به‌شدت بالا رفته است. به طور مثال فلفل حاوی ماده‌ای به نام کپساسین، عامل طعم تند آن، است که با گیرنده‌های حس دمای زبان وارد تعامل شده و احساس گرمی را به بدن القا می‌کند.

تحقیقاتی که در زمینه ارتباط دمای بدن یا خوردن غذاهای گرم با میزان اشتها انجام شده وجود ارتباط میان دمای بدن و اشتها را ثابت کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که ۶۰ دقیقه ورزش با کمک تردمیل باعث تغییر سطح دو هورمون گرلین و پپتید YY و ۹۰ دقیقه ورزش قدرتی به کمک وزنه تنها باعث تغییر سطح هورمون گرلین می‌شود که نشان می‌دهد ورزش‌های هوازی تأثیر بیشتری در کاهش اشتها دارند. این مسئله نشان می‌دهد انجام ورزش برای کاهش وزن مؤثرتر باید به‌صورت هوازی انجام شود.

هورمون‌های مختلفی هستند که میزان اشتها را کنترل می‌کنند که در این مطالعه به مهم‌ترین هورمون‌ها یعنی گرلین و پپتید YY پرداخته شده هورمون گرلین باعث افزایش و تحریک اشتها شده و هورمون پپتید YY باعث کاهش آن می‌شود. با این حال نمی‌توان هنوز ادعا کرد که انجام ورزش در طولانی مدت و به‌طور کلی منجر به خوردن غذای کمتر می‌شود یا خیر، این مطالعات تنها نشان دهنده کاهش موقت اشتها هستند، پدیده‌ای که می‌تواند در ترکیب با یک برنامه غذایی و استراتژی چند وجهی برای کاهش وزن استفاده شود. اقدامات احتیاطی ساده - ایمنی قوی، خواب خوب و عادات غذایی سالم و مغذی، اگرچه پر زرق و برق نیست، اما تنها مواردی است که می‌تواند ما را در برابر اختلالات سلامتی مزمن محافظت کند.

خواص درمانی نارنگی را بشناسید

نارنگی ۱۰۰ نوع بیماری را درمان می‌کند و پوست آن نیز برای درمان و سلامت بدن بسیار مؤثر است، نارنگی زیبایی پوست و مو را تضمین می‌کند. میوه پرخاصیت نارنگی سرد و تر، مفرح قلب، رافع خفقان، صفرا بر و فرونشاننده لهیب معده و کبد است، میوه‌ای که مسکن اعصاب است و برای کلیه بیماران مفید است.

نارنگی برای جلوگیری از دیابت

برخی از محققان دانشگاه غربی اونتاریو معتقدند که نارنگی منبع کاملی از ترکیبات فلانوئیدی به نام نوبیلتین است. این عنصر باعث سوزاندن چربی و جلوگیری از تولید چربی می‌شود. بنابراین، می‌تواند از بیماری ناشی از چاقی در بدن خود مانند دیابت نوع ۲ جلوگیری کند.

نارنگی برای محافظت از بدن در برابر اضافه وزن و چاقی

اگر می‌خواهید وزن بدن خود را کاهش دهید و یک رژیم غذایی خوب داشته باشید، خوردن نارنگی یکی از بهترین انتخاب‌ها است، زیرا این میوه، مانند دیگر میوه‌ها، حاوی مقدار زیادی فیبر است. علاوه بر آن، نارنگی حاوی ویتامینی است که از تولید کورتیزول جلوگیری می‌کند، هورمونی است که می‌تواند باعث استرس شود و می‌تواند بدن شما را تشویق کند تا چربی را ذخیره کند.

نارنگی برای جلوگیری از سرطان

نارنگی شامل یک ترکیب به نام لیمونوئید است. طبق گفته برخی از محققان در کره، این ترکیب لیمونوئید ممکن است از گسترش سرطان خون و سرطان سینه جلوگیری کند اما لطفاً توجه کنید که این تحقیق روی حیوان انجام شده است و هنوز کشف نشده است که آیا به عنوان نتیجه‌ای مشابه انسان عمل می‌کند یا خیر.

نارنگی برای شکل دادن ماهیچه‌های شما

همانطور که قبلاً ذکر شد، نارنگی یکی از میوه‌هایی است که حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. ثابت شده است که این ترکیب برای ماهیچه‌ها مفید است، چون رشد و بهبود ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند. بنابراین این میوه دوست خوبی برای همه کسانی خواهد بود که فعالیت‌های ورزشی را دوست دارند.

نارنگی برای داشتن دستگاه گوارش سالم‌تر

آیا می‌دانید که یک میوه نارنگی در مقایسه با ۳ تا ۴ اونس آب معدنی دارای مقدار یکسانی آب است. بله، نارنگی یکی از آبدارترین میوه‌ها است. این مقدار زیاد آب همراه با ویتامین A نارنگی باعث می‌شود که جذب مواد مغذی را از غذایی که فقط به خوردن و مرطوب نگه داشتن بخش گوارشی کمک می‌کنند، تشویق کند.

کد خبر 447264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.