علت افزایش ناگهانی فروشندگان سبزیجات در بمبئی چیست؟

با شیوع ویروس کرونا در هند کارگران کارخانه‌ها، خدمتکاران خانگی، رانندگان و حتی صاحبان کسب‌وکارهای کوچک مشاغل خود را از دست دادند و از طریق فروش سبزیجات امرارمعاش می‌کنند؛ این اتفاق برای ایجاد تغییرات مثبت کافی نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به تأثیرات ویرانگر شیوع کرونا بر مشاغل و معیشت مردم هند که تمامی فعالیت‌های اقتصادی این کشور را به بن‌بست کشانده و عواقبی گسترده و ناگوار بر جای گذاشته است، دولت و بانک ذخیره این کشور (RBI) که کنترل و عرضه روپیه در آن را برعهده دارد و نقش مهمی در استراتژی توسعه دولت هند ایفا می‌کند، تاکنون چندین بار برای حمایت از اقتصاد کشور وارد عمل شده‌اند. بسته‌های تشویقی، وام‌های مدت‌دار و تزریق نقدینگی از اقداماتی است که در روزهای شیوع کووید -۱۹ در هند به کار گرفته شد.

تعدد فروشندگان سبزیجات در هند

در شرایط فعلی آنچه که در تمامی مناطق هند، اداری یا غیر اداری و حومه‌های شهری سراسر کشور خصوصاً بمبئی، پایتخت یکی از مهم‌ترین شهرهای هند دیده می‌شود، صدها هزار نفر از فروشندگان سبزیجات است که سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی‌، گل‌کلم و سایر سبزیجات خود را روی ورق‌های پلاستیکی گسترده، سکوهای چوبی ضخیم، سبدهای حصیری، چرخ‌دستی‌ها و یا وانت‌ها پراکنده و به فروش می‌رسانند چراکه پس از قرنطینه طولانی‌مدت بدون داشتن درآمد روزانه، فروش سبزیجات تنها فرصت موجود برای آن‌ها محسوب می‌شود.

شیوع گسترده کرونا در سراسر این کشور که دولت را ملزم کرده حتی استادیوم‌های ورزشی، پارک‌ها و سایر فضاهای عمومی بزرگ را به بیمارستان‌های موقت تغییر کاربری دهد، ادامه یافتن مشاغلی هم‌چون دکه‌های اغذیه‌فروشی و غرفه‌های فروش کالاهای خیابانی، همینطور کار کردن در منازل دیگران و مواردی از این قبیل را به گزینه‌ای نامناسب برای ساکنان هند تبدیل کرده است.

هرچند در روزهای اخیر اوضاع این کشور در زمینه ابتلای به کرونا بهتر شده است ولی هنوز هم شرایط به نحوی پیش می‌رود که مثلاً بمبئی، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های کارآفرینی کل هند و شهری که هرگز نمی‌خوابید، از ساعت ۹ شب شاهد خیابان‌هایی خالی از هرگونه تردد ساکنان، کارمندان، رانندگان، دست‌فروشان، کارگران ساختمانی و سایر افراد مشغول در بخش‌های غیررسمی است؛ کارکنانی که تنها راه نجات خود را در فروش سبزیجات یافته‌اند.

چرا فروش سبزیجات؟

بنا بر گزارش واحد خصوصی نظارت بر اقتصاد هند (CMIE)، کووید -۱۹ باعث از دست رفتن حدوداً ۱۲.۱۵ کرور (هر کرور هندی برابر با ۱۰ میلیون است) شغل در هند شده است که ۹.۱۲ کرور از آن‌ها را کارگران روزمزد و فروشندگان خیابانی تشکیل می‌دهد.

حدود ۸.۴۴ کرور از این مشاغل تعطیل‌شده تا اواخر ماه جولای احیا شدند. ۷.۸ کرور کارآفرین هندی نیز در فاصله ماه‌های آوریل تا جولای بیکاری خود را اعلام داشته‌اند و ۱.۸۹ کرور از کارمندان رسمی کشور نیز شغل خود را از دست داده‌اند.

با از دست رفتن مشاغل، هزاران نفر از شهرنشینان، محل زندگی خود را به مقصد زادگاه‌شان ترک کردند و عده بسیاری که جایی برای ماندن نداشتند به اجبار در شهرها ماندند.

از آنجایی که سبزیجات نیز هم‌چون شیر، دارو و سایر مواد غذایی در رده مواد ضروری برای زندگی طبقه‌بندی می‌شود، بنابراین هیچ محدودیتی برای فروش آن وجود ندارد. از سوی دیگر تقاضا برای مصرف این محصولات افزایش داشته است.

به همین دلیل بسیاری از مردم با ایجاد سکویی کوچک در مقابل خانه خود و یا گستردن بساط در پیاده‌روها، کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها به فروش سبزیجات تازه می‌پردازند که هرچند درآمد چندانی ندارد ولی بهترین گزینه برای بقای آن‌ها به شمار می‌رود.

علاوه بر این، با توجه به اینکه فروش این محصولات به مهارت و پول زیادی نیاز ندارد و خود محصولات نیز به برای مقابله با همه‌گیری کرونا مفید است، هر کسی می‌تواند برای داشتن بساطی کوچک اقدام کند و مشتریان خود را داشته باشد.

بدین‌ترتیب فروشندگان هر روز صبح زود برای تهیه محصول راهی بازارهای عمده‌فروشی و یا مزارع کشت میوه و سبزیجات در اطراف شهرها می‌شوند و پیش از طلوع آفتاب بازمی‌گردند و به دلیل ممنوعیت تجمع در یک مکان هر یک در محلی دور از بقیه محصولات خود را در معرض فروش می‌گذارد.

بنابراین سبزیجات در همه جای هند دیده می‌شود و فروشگاه‌هایی که در گذشته به فروش لباس و لوازم جانبی تعلق داشتند، خواروبارفروشی‌ها، کامیون‌های کوچک و بزرگ، پیاده‌روها، ورودی مجتمع‌های مسکونی، مسیرهای منتهی به ادارات و غیره همگی به غرفه‌هایی برای فروش این محصولات تازه تبدیل شده‌اند.

مزیت‌های فروش سبزیجات

با توجه به اینکه فروشندگان با ماشین‌های شخصی به خرید می‌پردازند و خریداران بدون نیاز به پیمودن مسیرهای طولانی و قرار گرفتن در معرض ازدحام جمعیت می‌توانند مایحتاج خود را از آن‌ها تهیه کنند، این روند برای همه ساکنان دربردارنده مزیت است و حتی می‌تواند احتمال ابتلاء به ویروس را کاهش دهد.

البته این فروشندگان علی‌رغم افزایش مصرف محصولات‌شان درآمد ثابت و پایینی دارند و سرانه کل مصرف همواره ثابت است زیرا هرچند خانوارها میوه و سبزیجات بیشتری خریداری می‌کنند اما رستوران‌ها، هتل‌ها و غذاخوری‌ها که خریداران عمده محسوب می‌شوند، با توجه به نداشتن مشتری، خود نیز خرید نمی‌کنند.

تقریباً همه مردم با تصور خطرآفرین بودن غذاهای بیرون و یا با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها، یا خود آشپزی می‌کنند یا به خرید غذاهای بسته‌بندی و کنسرو شده روی آورده‌اند. بنابراین هرچند جمعیت مصرف‌کننده سبزیجات تغییر داشته ولی مصرف کلی آن‌ها تغییری نکرده است.

در هر صورت گرایش هرچه بیشتر مردم برای آشپزی در خانه‌‎ها منجر به افزایش نیاز آن‌ها به این محصولات می‌شود که این امر هم برای فروشندگان مفید است و هم می‌تواند اقتصاد در حال فروپاشی هند را از آسیب‌های بیشتر حفظ کند، خصوصاً با وجود نزدیک بودن فصل بارش‌های موسمی که آب کافی برای کشاورزی را فراهم می‌آورد. بنابراین در دوران حاضر، سبزیجات نه تنها برای بدن که برای اقتصاد نیز مفید واقع می‌شود.

کد خبر 447241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.