بررسی درگیری‌های نظامی قره باغ در کمیسیون امنیت ملی مجلس

سخنگوی کمیسوین امنیت ملی گفت: موضوع تحولات مربوط به درگیری نظامی در منطقه قره باغ مورد بررسی و تبادل اعضای کمیسیون قرار گرفت.

ابوالفضل عمویی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در طی جلسات گذشته به بررسی لوایح و طرح‌های ارجاع شده به این کمیسیون پرداخت.

وی افزود: لایحه‌ی پروتکل همکاری در زمینه‌ی مبارزه با جرایم سازمان یافته در دریای خزر، الحاقی به موافقت نامه در زمینه امنیت در دریای خزر را که به عنوان یک کمیسیون فرعی به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده بود را بررسی و تأیید شد؛ همچنین لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی در کمیسیون امنیت ملی بررسی و تاکید شد که عضویت در این پروتکل با صدور بیانیه‌ای تفسیری از جانب دولت جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لایحه تعیین و تکلیف دهکده رضوی را که به عنوان کمیسیون فرعی به کمیسیون امنیت ملی ارجاع داده شده بود، بررسی و تصویب شد؛ همچنین لایحه همکاری مراجع مرزبانی الحاقی به موافقت نامه همکاری امنیت دریای خزر که به عنوان کمیسیون اصلی به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده بود پس از بررسی و تأیید این لایحه در کمیسیون به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد.

عمویی ادامه داد: لایحه پروتکل اصلاح موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه جهت معاضدت در پرونده‌های ملی و فراگیر به عنوان کمیسیون فرعی بررسی شد. همچنین لایحه موافقت نامه همکاری اقتصادی و تجاری بین دولت‌های ساحلی دریای خزر مورد پس از بررسی مورد تأیید کمیسیون امنیت ملی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: لایحه عضویت سازمان فضایی ایران در فدراسیون بین‌المللی فضا نوردی هم از جانب کمیسیون امنیت ملی مورد تأیید قرار گرفت و همینطور در جلسه اخیر کمیسیون، سه لایحه معاضدت حقوقی در امور کیفری، لایحه معاضدت حقوقی در امور مدنی و لایحه استرداد مجرمین میان ایران و برزیل به عنوان کمیسیون فرعی به کمیسیون امنیت ارجاع شده بود پس از بررسی مورد تأیید قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در جلسه روز گذشته کمیسیون دو موضوع دیگر را بررسی کردیم که موضوع اول سفر برخی از نمایندگان مجلس برای بازدید از طرح گرمسیری از استان ایلام بود که سرکار خانم فلاحی گزارشی از روند اجرایی این طرح ارائه کردند و همچنین موضوع تحولات مربوط به درگیری نظامی در منطقه قره باغ مورد بررسی و تبادل اعضای کمیسیون قرار گرفت.

عمویی اظهار کرد: پس از تبادل اخبار و مرور آخرین تحولات مربوط به قره باغ نظر کمیسیون امنیت ملی این بود که اولاً از دو کشور همسایه خود ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌خواهیم روند تبادلات آتش و نظامی را به سرعت متوقف کنند و به گفتگو برای حل اختلافات روی آورند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین آمادگی لازم جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد سریع‌تر موضوع حل و فصل اختلافات و میانجیگری اعلام می‌کنیم و از وزارت خارجه انتظار داریم که در تحولات در این موضوع فعال ورود کند و روند اختلافات در این منطقه به سرعت پایان یابد.

کد خبر 447234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.