تفاوت‌های دوران سالمندی را بشناسیم

یک متخصص پزشکی سالمندان، گفت: باید تفاوت‌های دوران سالمندی و دیگر سنین را بشناسیم و بعد مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط صحیح‌تر با سالمندان را بیاموزیم، در مجموع تعامل دو سویه این داستان می‌تواند بخش زیادی از حس تنهایی در بین سالمندان را مرتفع کند.

سیدرضا اسحاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مطابق میانگین مطالعات انجام شده در جهان حدود یک سوم تا یک دوم از جمعیت سالمندان در مقاطعی از دوران سالمندی درجاتی از تنهایی را به طور واقعی تجربه می‌کنند، متأسفانه آمار احساس تنهایی در بین سالمندان تقریباً معادل آمار دو برابری موضوع تنهایی سالمندان است.

وی اضافه کرد: در واقع یک دوم تا دو سوم سالمندان علاوه بر اینکه در محیط شلوغی قرار دارند و فرزندان، نوه‌ها و مراقبین در کنار آنها هستند اما باز هم حس تنهایی بر آنها غلبه می‌کند و این اتفاق وابسته به علل متفاوتی است. یکی از شایع‌ترین دلایل آن این است که ادراک‌ها و دریافت‌های مفاهیم در دوران سالمندی با دیگر سنین تا حدودی متفاوت است.

این متخصص پزشکی سالمندان، تصریح کرد: مفاهیم و معانی که در ذهن سالمندان است به این نتیجه می‌رسد که نیازهای آنها متفاوت‌تر از نیازهای فرزندان و اطرافیان است و معمولاً بر این باور هستند که بقیه آنها را درک نمی‌کنند و اینچنین بین سالمندان با دیگران فاصله می‌افتد.

اسحاقی با تاکید بر اینکه باید تفاوت‌های دوران سالمندی و دیگر سنین زندگی را بشناسیم، گفت: بعد از این شناخت باید مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط صحیح‌تر با افرادی که دوران سالمندی در خانواده و محیط اطراف را طی می‌کنند بیاموزیم و در مجموع تعامل دو سویه این داستان می‌تواند بخش زیادی از حس تنهایی بین سالمندان را مرتفع کند.

وی خاطرنشان کرد: این واقعیت را بپذیریم که باید میانسالان برای سالمندان برنامه‌ریزی داشته باشند تا آنها در زندگی کمتر احساس تنهایی کنند و انتقال تجربه‌های آنها به گروه جوانان صورت گیرد.

اهمیت مراعات حال سالمندان در محیط‌های شلوغ

این فلوشیپ سالمندی معتقد است معمولاً تغییراتی در دوران سالمندی اتفاق می‌افتد و یکی از تغییرات این است که فرکانس صدایی که آنها می‌شنوند متفاوت‌تر از جوانان است. به همین دلیل معمولاً با صدای بلند تلویزیون دچار آزار و اذیت می‌شوند. باید در محیط‌های شلوغ مراعات حال افراد سالمندان را کرد و به تغذیه آنها هم توجه کافی داشته باشیم.

وی درباره اهمیت نوع تغذیه در دوران سالمندی، اضافه کرد: مغز انسان از جنس چربی است، آلزایمر بیماری شایعی است و در دوران سالمندی با آن مواجه هستیم و بخشی از این اتفاق به دلیل ساختار مغز است، اگر افراد به شدت خود را از خوردن چربی‌ها محروم کنند با آلزایمر زودرس رو به رو می‌شوند.

اسحاقی در خصوص اهمیت سه نوع آیتم تنوع، تناسب و تعادل غذایی سالمندان، گفت: در بخش تنوع پنج دسته مواد غذایی وجود دارد و می‌توان آن را به گروه پروتئین، قند، چربی، ویتامین، آب و املاح، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت، حبوبات، انواع مغزها، نان، غلات، سبزی و میوه دسته بندی کرد.

به تغذیه سالمندان توجه کنید

این متخصص پزشکی سالمندان درباره تنوع غذایی سالمندان، گفت: سالمندان نباید همه این مواد غذایی را در یک وعده مصرف کنند تا دستگاه گوارش آنها در هضم غذا دچار مشکل نشود، توصیه می‌شود سالمندان که همه این مواد غذایی را در پنج یا شش وعده غذایی کوچک در طول شبانه روز مصرف کنند.

وی با بیان اینکه برخی از سالمندان در ساعت‌هایی از روز تمایل به تنهایی و فرو رفتن در خاطرات و افکار گذشته را دارند، افزود: برای چند ساعت تنها بودن و پرداختن به این مسائل موردی ندارد. اما اگر نیاز به تنهایی در بین گروه افراد سالمند از حالت معمول خارج شده و به حالت افراطی در آمد به نوعی که عوارض آن در کمیت و کیفیت زندگی شخص سالمند قابل مشاهده باشد باید به بروز افسردگی در این گروه پی برد و ضرورت مراجعه به روانپزشک و تجویز دارو برای افراد سالمند وجود دارد.

این فلوشیپ سالمندی، با اشاره به اینکه در جهان سن ۶۵ سالگی مرز سالمندی بوده و در ایران سن ۶۰ سالگی مرز سالمندی است، اظهار کرد: ابتدای دوران سالمندی که از سن ۶۰ تا ۷۴ سالگی است دوران سالمندی جوان و بخش دوم که از سن ۷۵ تا ۸۹ سالگی بوده، سالمند میانسال و ۹۰ تا ۱۰۰ سال را سالمند پیر و از ۱۰۰ سال به بالا را مقرون (کسی که قرن را به خود دیده است) می‌گویند.

کد خبر 447210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.