۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
احیای شهرها با طب سوزنی!

طب سوزنی شهری نوعی تاکتیک جدید برای طراحی شهری در سطح محلی است که بر گسترش مداخلات در فضاهای عمومی با بیشترین اثر بخشی و بدون نیاز به صرف هزینه‌های هنگفت تاکید می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طب سوزنی شهری جایگزین بسیاری خوبی برای فرآیندهای توسعه‌ای قدیمی است که چهارچوبی قابل اتخاذ برای نوسازی شهری از طریق مرمت فضاهای مرده، به‌کارگیری استراتژی‌های شهری و تلفیق زیرساخت‌های اجتماعی یک شهر ارائه می‌دهد. این رویکرد که برگرفته از طب سنتی چینی است، به بهبود مسائل اجتماعی و شهری از طریق مداخلات سنجیده‌ای اشاره می‌کند که به بازسازی و رونق دوباره مناطق شهری منجر می‌شود.

طب سوزنی شهری که برای اولین بار توسط معماران اسپانیایی ظهور پیدا کرد، پروژه‌هایی با بیشترین امکان برگشت‌پذیری را در بر می‌گیرد که می‌توان در هر لحظه آن‌ها را اصلاح کرد و بهبود بخشید. در این تاکتیک، احتمال طراحی سریع پروژه‌ها وجود دارد بنابراین با ابزارهای ساده و ارزان‌قیمت در هر گوشه و کنار شهرها قابل اجرا است. پیاده‌سازی اغلب پروژه‌های طب سوزنی نیازمند طی کردن مراحل قانونی خاصی نیست و به صورت محلی در جهت افزایش امنیت عمومی و انسجام اجتماعی صورت می‌گیرد.

شهردار کوریتیبا، کلانشهری در برزیل، یکی از پیشروهای استراتژی طب سنتی شهری است که به مراتب از این رویکرد برای ایجاد بهبودهای فوری در محیط شهری و از میان برداشتن موانع اقتصادی بهره گرفته است. از نظر شهردار، نبود منابع کافی بهانه‌ای برای خودداری از اقدامات لازم جهت بهبود وضعیت شهری نیست، بلکه می‌توان از منابع موجود برای پایداری و زیست‌پذیری هر چه بیشتر شهرها بهره گرفت. گفتنی است که طب سوزنی شهری رویکردی چندجانبه است که پروژه‌هایی با اندازه‌های متفاوت، از ایجاد یک فضای سبز کوچک در گوشه یک خیابان گرفته تا احداث یک خط حمل و نقل جدید، را در بر می‌گیرد.

مداخلات محلی به عنوان زمینه‌هایی آزمایشی برای پروژه‌های بزرگ‌تر

بسیاری از سرمایه‌گذاران و مقامات رسمی شهرها در سراسر جهان از رویکرد طب سوزنی شهری به عنوان پروژه‌های آزمایشی برای پیاده‌سازی استراتژی‌های شهری وسیع‌تر بهره می‌گیرند. این افراد، طب سوزنی شهری را رویکردی سریع، موقتی و کم‌هزینه فرض می‌کنند که از طریق آن‌ها می‌توان پروژه‌های بلندپروازانه‌تری را به مرحله اجرا درآورد. مقامات رسمی بارسلونا در اسپانیا، به طور آزمایشی بسیاری از خیابان‌های شهر را به پیاده‌راه تبدیل و تردد خودرو در آن‌ها را ممنوع کرد که این اقدام زمینه را برای ایجاد محله‌های خودکفا در این شهر فراهم آورد. در واقع، شهردار بارسلونا، ابتدا خیابان‌های بدون خودرو را به وجود آورد و پس از مواجهه با پیامدهای مثبت آن تصمیم گرفت محله‌هایی خودکفا ایجاد کند که ساکنان آن بدون نیاز به سوار شدن بر خودرو، در کمتر از ۲۰ دقیقه پیاده‌روی تمام نیازهای خود را برطرف می‌کنند.

طبیعت در مقیاس کوچک

اگرچه روز به روز دانش بشر از کمبود فضاهای سبز در محیط اطراف زندگی افزایش می‌یابد، با این حال، در بسیاری از شهرها به علت نبود فضای کافی امکان احداث این گونه مکان‌ها وجود ندارد. پارک‌های جیبی یکی از بهترین استراتژی‌هایی است که اخیراً در بسیاری از شهرهای جهان برای جبران کمبود فضاهای سبز انجام شده و کمترین هزینه ممکن را نیز در بر داشته است. ایجاد فضاهای سبز کوچک اغلب توسط ساکنان یک محله صورت می‌گیرد و به طور گسترده در سراسر فضاهای خالی شهر پراکنده می‌شود و نمایی سبز برای آن به ارمغان می‌آورد. چنین اقداماتی مزایای بسیاری هم از نظر بهبود سلامت روان شهروندان و هم افزایش امنیت شهری در پی دارد و می‌تواند منجر به رونق اقتصادی در یک مرکز تجاری نیز شود.

احیای فضاهای کمتر مورد استفاده قرار گرفته شده

فضاهای شهری که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند مکان‌های بسیار مناسبی برای پیاده‌سازی پروژه‌های طب سنتی شهری باشد. مقامات رسمی یک شهر و حتی ساکنان آن می‌توانند با مداخلاتی کوچک و کم‌هزینه بیشترین بهره را از چنین فضاهایی برای افزایش فعالیت جسمی تمام گروه‌های سنی جامعه بگیرند. مقامات محلی مسکو، پایتخت روسیه، فضای دلگیر واقع در زیر یکی از پل‌های هوایی شهر را به مکانی برای جذب دوستداران اسکیت تبدیل کردند و از این طریق، روح دوباره‌ای به منطقه بخشیدند. پیست اسکیت جدید روزانه میزبان بسیاری از کودکان و نوجوانانی است که مشتاقانه به همراه والدین خود به فعالیت در آن می‌پردازند. این مکان در میان مردم مسکو از محبوبیت بالایی برخوردار است چرا که فضای بالای آن را پلی عظیم فرا گرفته که کاربران را از تابش نور خورشید و همچنین بارش باران و برف حفظ می‌کند و در تمام طول سال قابل استفاده است.

کد خبر 447198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.