اگر مردم بیایند اصلاح‌طلبان رای می‌آورند

روایت موسوی لاری از انتخابات پیش رو و استعفا از شورای عالی، جلسه رأی اعتماد گزینه پیشنهادی وزیر صمت، رویکرد اصلاح‌طلبان در واپسین سال دولت و ممنوعیت خرید خودرو و ساختمان توسط دستگاه‌های دولتی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۹ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رزم حسینی در میدان رزم صمت» به بررسی جلسه رأی اعتماد گزینه پیشنهادی وزیر صمت پرداخت و نوشت: بررسی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار جلسه علنی صبح دیروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار داشت که پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و دفاع وزیر پیشنهادی از خود، نمایندگان با ۱۷۵ رأی موافق، ۸۰ مخالف و ۹ رأی ممتنع، به وی اعتماد کردند.

صبح دیروز وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش و معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری به همراه علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی مجلس حاضر شدند و مجلس وارد دستور کار بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت شد.

متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس در ابتدای جلسه، عدم حضور رئیس‌جمهوری در این مجلس را اعلام کرد و گفت: طبق آئین‌نامه یک ساعت فرصت برای دفاع رئیس‌جمهوری از وزیر پیشنهادی پیش‌بینی شده که با توجه به عدم حضور ایشان از آن عبور می‌کنیم. در ادامه حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع به ارائه گزارشی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی پرداخت. در حالی که مجلس وارد دستور کار بررسی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم حسینی شده و نمایندگان منتقد عدم حضور رئیس‌جمهوری در این جلسه بودند اسحاق جهانگیری در جلسه علنی مجلس حضور یافت. علیرضا سلیمی نماینده محلات در جلسه علنی مجلس در اخطاری مستند به اصل ۱۳۱ قانون اساسی به عدم حضور رئیس‌جمهوری در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت اعتراض کرد و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: عدم حضور رئیس‌جمهوری در جلسه رأی اعتماد خلاف آئین‌نامه نیست و به خاطر رعایت پروتکل‌ها و مسائل مربوط به کرونا است.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اگر مردم بیایند اصلاح‌طلبان رای می‌آورند» به بررسی روایت موسوی لاری از انتخابات پیش رو و استعفا از شورای عالی پرداخت و نوشت: اصلاح‌طلبان از ۲۳ سال پیش که با انتخابات خرداد ۷۶ موجودیت خود را اعلام کردند، همواره توانسته‌اند در انتخابات‌های مختلف مؤثر ظاهر شده و با کنشگری‌های خود بر درصد مشارکت جامعه در انتخابات تأثیر بگذارند. فارغ از انتخابات‌های سال‌های دور مثل ۷۶ و ۸۰ که رئیس دولت اصلاحات با آرای بالای مردم در انتخابات به پیروزی رسید، اصلاح‌طلبان در مقاطع دیگر نیز مثل انتخابات مجلس دهم در اسفند ۹۴ و اردیبهشت ۹۶ توانستند سرمایه اجتماعی خود را به صحنه آورده و انتخابات را به نفع خود رقم بزنند، اما هر چه سال‌های ابتدایی و میانی دهه ۹۰ برای اصلاح‌طلبان خوش‌یمن بوده و به عبارت عامیانه‌تر آمد داشته اما سال‌های پایانی این دهه چندان روی خوشی به اصلاح‌طلبان نشان نداده است. چنانکه امروز می‌بینیم به واسطه اتفاقات مختلفی که در ساحت‌های گوناگون جامعه رخ داده سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان با ریزش چشمگیری مواجه بوده است و دیگر مردم اعتماد سابق را به این جریان سیاسی ندارند. علت آن را نیز می‌توان در عملکرد ضعیف و انتقادآمیز دولت در حوزه اقتصاد و معیشت مردم جست‌وجو کرد. البته نه اینکه خود اصلاح‌طلبان نیز در این زمینه بی‌تقصیر بوده باشند. عملکرد منفعلانه آنها در مجلس دهم، عدم اتخاذ رویکردها و تصمیمات درست و کارساز در شورای عالی سیاست‌گذاری و پرداختن به اختلافات درون‌جریانی همه باعث شد تا اصلاح‌طلبان از مردم و مطالباتشان دورتر شوند. چنانکه در انتخابات ۹۸ شاهد کاهش جدی مشارکت مردم و عدم حمایت از اصلاح‌طلبان بودیم. لذا به نظر می‌رسد که اگر اصلاح‌طلبان در ماه‌های باقی‌مانده نتوانند خود را به مردم نزدیک کرده و آنها را نسبت به حضور در انتخابات متقاعد سازند نباید انتظار موفقیت و پیروزی در ۱۴۰۰ را نیز داشته باشند. باید دید شرایط برای اصلاح‌طلبان و جامعه چگونه رقم خواهد خورد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خودانتقادی اصلاح‌طلبانه» به بررسی رویکرد اصلاح‌طلبان در واپسین سال دولت مورد حمایت آنان پرداخت و نوشت: فصل بهار مطبوعات که نیست و حتی بیراه نیست اگر بگوییم مدتی‌است که پس از سال‌های پر شر و شور دهه هفتاد و دوران خوب اصلاحات که روزگار شکوفایی مطبوعات و روزنامه‌خوانی ایرانیان بود، حالا خزان مطبوعات سررسیده. همانطور که انگار پس از چند صباحی که پس از روزهای تلخ ۸۸، خورشید بخت اصلاحات بار دیگر بر آسمان ایران نورافشانی کرد، حالا باز دو، سه سالی است که اصلاحات فروغ گذشته را از کف داده و کار به جایی رسیده که برخلاف همین چندسال پیش که میلیون‌ها ایرانی به یک «تکرار» سیدمحمد خاتمی صندوق‌های انتخاباتی را سراسر ایران‌زمین فتح می‌کردند، حالا سیاسیون برای آنکه حمایت افکار عمومی را پشت خود بسیج کنند، زبان به نقد اصلاحات و اصلاح‌طلبان می‌گشایند و علیه آنها نطق می‌کنند.

اوضاع چنان در همین مدت کوتاه دو، سه سال دگرگون شده که باور اینکه از آخرین حمایت میلیونی شهروندان ایرانی از گزینه انتخاباتی اصلاح‌طلبان، همین مدت کوتاه گذشته، دشوار می‌نماید و شاید حتی خود این میلیون‌ها ایرانی هم سخت باور کنند که همین ۳ سال پیش، چگونه با عزمی ۲۴ میلیونی، نام حسن روحانی را به صندوق رأی انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم ریختند؛ آن‌هم چون سیدمحمد خاتمی بار دیگر تکرار کرده بود که نباید به عقب بازگردیم و نیز چون، دیگر اصلاح‌طلبان استدلال می‌کردند که اگر روحانی در مسیری که از خرداد ۹۲ آغاز کرده، ناکام بماند و اگر این جریان سیاسی- مدنی پرشور و این سرمایه اجتماعی پرقدرت از ادامه مسیری که پی گرفته، بازماند، چه بلاها و مصائبی که بر سر ملت و مملکت هوار نخواهد شد.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ممنوعه‌های دولت ۱۴۰۰» به بررسی ممنوعیت خرید خودرو و ساختمان توسط دستگاه‌های دولتی پرداخت و نوشت: کارشناسان نبود شفافیت در منابع و مصارف بودجه را عامل بسیاری از سوء‌استفاده‌ها می‌دانند و بر شفاف‌تر شدن بودجه تأکید می‌کنند. مهدی پازوکی کمک‌کارشناس اقتصادی که به بهانه ارسال بخش‌نامه تدوین بودجه ۱۴۰۰ به دستگاه‌های اجرایی به سراغ او رفته‌ایم و درباره الزامات بودجه آخرین سال قرن از او سوال کرده‌ایم، درباره اهمیت شفافیت در بودجه به بحث دریافتی سه‌میلیارد تومانی همسر یکی از وزرای دولت احمدی‌نژاد اشاره می‌کند. به گفته او اگر قوانین پول‌شویی را مطابق استانداردهای بین‌المللی رعایت می‌کردیم، این خانم خانه‌دار حتماً باید درباره منشأ پولش به سیستم بانکی توضیح می‌داد اما همه این اتفاقات در چارچوب نبود شفافیت رخ می‌دهد. او برنامه‌ریزی در راستای بهبود شفافیت را مهم‌ترین اصل برای کشور می‌داند و وجود پول کثیف را یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران معرفی می‌کند. در بخش‌نامه دولت برای مشخص‌شدن محورهای تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۰ بر دستگاه‌های اجرایی بر سیاست‌های جمعیتی، تأمین کالاهای اساسی و توسعه مشارکت عمومی و خصوصی تأکید شده است.

همچنین در بودجه ۱۴۰۰ خرید ساختمان و خودرو به‌جز در موارد خاص، برای دستگاه‌های دولتی ممنوع شده است اما آیا رویکردهایی که دولت برای بودجه ۱۴۰۰ تعیین کرده، می‌تواند شرایط کشور را بهبود ببخشد. چه الزاماتی باید برای بودجه سال صفر قرن جدید در نظر گرفت؟ هادی حق‌شناس، دیگر کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۰ مربوط به دو دولت می‌شود، به «شرق» می‌گوید: مهم‌تر از شفافیت منابع بودجه، مصارف آن است. باید بدانیم به‌ازای هر یک ریالی که هزینه می‌شود، چه خدمتی به ملت عرضه می‌شود. دولت بخش‌نامه تدوین لایحه بودجه آخرین سال قرن را به دستگاه‌های اجرایی ارسال کرد. در این بخش‌نامه محورهایی مانند سیاست‌های جمعیتی، کنترل تبعات کرونا و تأمین کالاهای اساسی مد نظر قرار گرفته است. از سوی دیگر قرار است در لایحه بودجه ۱۴۰۰ خرید خودرو و ساختمان به‌جز در موارد خاص، برای دستگاه‌های دولتی ممنوع شود. اما لایحه بودجه سال بعد که در نیمه آن دولت جدید مستقر می‌شود، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امید بازگشت آرامش به بازار / صمت بعد از ۵ ماه صاحب وزیر شد» به بررسی جلسه رأی اعتماد رزم حسینی در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: دیروز مجلس پس از جلسه بررسی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت به «علیرضا رزم‌حسینی» رأی اعتماد داد. حال پس از قریب به ۵ ماه وزارت صمت صاحب وزیر شده است این امید در دل جامعه تقویت شده که با کار جهادی رزم‌حسینی آرامش به بازار برگردد. رزم‌حسینی باید بداند که در موقعیتی حساس تصدی وزارتخانه‌ای مهم در جنگ اقتصادی را به عهده او گذاشته‌اند. او می‌تواند این موقعیت را برای خود به سند افتخاری ماندگار در پیش خلق تبدیل کند که قطعاً در این صورت نزد خالق نیز مأجور خواهد بود. او اکنون این فرصت را یافته تا با کار شبانه‌روزی و پاک دستانه از خود نامی نیک و خاطره‌ای شیرین برای مردم هم‌وطنش بسازد.

چند سالی است که موضوع «جنگ اقتصادی» به صورت جدی مطرح می‌شود. دلیل طرح آن نیز شیوه جدید دشمنی آمریکا با مردم ایران است. البته اتکا به موضوعات اقتصادی برای ضربه زدن به ایران از همان آغاز انقلاب شروع شد اما این شیوه که رژیم تروریست آمریکا به صورت هدفمند تمام اهتمامش را بر موضوعات اقتصادی بگذارد به همین چند سال اخیر بازمی‌گردد.
در چنین جنگ نابرابری که آمریکا و اذنابش (از اروپایی‌ها تا رژیم‌های مرتجع منطقه) اقتصاد ایران را هدف گرفته‌اند قطعاً وزارتخانه‌هایی مانند صمت (صنعت، معدن، تجارت) اقتصاد، کار و تعاون و… و نیز بانک مرکزی در خط مقدم جنگ با دشمنان هستند و لذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. حال در چنین شرایط ویژه‌ای وزارتخانه‌ای که در پیشانی نبرد با دشمن است قریب ۵ ماه بدون وزیر بوده است.

برای درک بهتر این موضوع می‌توان این گونه گفت که تصور کنید چند لشکر در خط مقدم نبرد با دشمنان هستند و از میان این چند لشکر یکی از آنها چند ماه بدون فرمانده بوده است. به راستی دلیل دولت تدبیر و امید برای این همه تعلل در معرفی وزیر صمت آن هم در شرایط جنگ اقتصادی به راستی قابل درک و فهم نیست.

کد خبر 447167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.