درآمد سالانه ۵۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی استان اصفهان

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تولید ۶۰ درصد از صنایع دستی کشور با حضور و فعالیت ۷۰ هزار هنرمند در شهر اصفهان شکل می‌گیرد، ۴۰ هزار نفر از هنرمندان اصفهان شناسنامه‌دار و چهار هزار نفر در زمینه صنایع دستی شاغل هستند و صنایع دستی سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای استان اصفهان دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن در یک گفت‌وگوی زنده رادیویی با اشاره به نقش فناوری‌های نوین، خلاقیت و کارآفرینی در پیوستن به شبکه شهرهای خلاق، اظهار کرد: عقب ماندن از رشد فناوری‌ها سبب ایجاد مشکل در حل مسائل خواهد شد؛ در ادبیات اقتصادی جهان نیز مفهوم شهر خلاق پیوسته در حال رشد بوده و خلاقیت در رشد اقتصادی شهرها نقش بسزایی دارد.

وی ادامه داد: شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان نیز به عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی هستند و در رشد اقتصادی شهرها نقش مؤثری دارند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم در شهرهای خلاق رویکرد فرهنگی است، افزود: شهر باید امکان پرورش و جذب استعدادها را برای شهروندان به وجود آورد و شهروند بتواند ایده‌ها و نوآوری‌های خود را مطرح و ارائه کند؛ همچنین امکان بهره‌گیری از نظرات نخبگان، هنرمندان، نویسندگان و سایر شهروندان باید فراهم باشد تا آن‌ها بتوانند خلاقیت‌ها و ایده‌های خود را در اختیار مسئولان شهری قرار دهند.

وی با توضیح اینکه در معاونت برنامه‌ریزی شهرداری مرکز خلاقیت و نوآوری بر اساس سیاست‌های شورای شهر و با رویکرد توسعه صنایع خلاق شهر ایجاد شد، تصریح کرد: در شورای اسلامی شهر مصوبه‌ای با عنوان توسعه صنایع خلاق در سال ۹۸ به تصویب رسید، مرکز خلاقیت و نوآوری برنامه‌هایی مانند ایده شو، ایده کاپ، ایده گر و تولید محتواهایی در زمینه خلافیت‌ها و نوآوری دارد، همچنین این مرکز برنامه‌هایی برای جذب ایده‌هایی که به مسائل شهری مرتبط می‌شود را در دست اجرا دارد.

روشن با اشاره به اینکه مرکز نوآوری و خلاقیت، برنامه شنبه‌های خلاق را برای جذب ایده‌ها و طرح‌های شهروندان در جهت رفع مشکلات شهر دارد، اضافه کرد: ایده‌ها بعد از ارائه توسط شهروندان، به مرکز خلاقیت و نوآوری می‌رود تا به طرحی برای اجرا تبدیل و در پی آن مشکلات شهر با کمک شهروندان حل شود.

وی خاطرنشان کرد: یونسکو شاخص‌های شهر خلاق در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع دستی، ادبی، فرهنگی و خوراکی را مشخص کرده و اصفهان نیز به علت داشتن منابع زیرساختی، انسانی و برخورداری از ۱۹۹ رسته صنایع دستی که یک سوم از رشته‌های صنایع دستی جهان را شامل می‌شود، در شبکه شهرهای خلاق قرار دارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان از نظر شاخص‌های شهر خلاق رتبه ششم را دارد و عضو شبکه‌های خلاق جهانی نیز است، تولید ۶۰ درصد از صنایع دستی کشور با حضور و فعالیت ۷۰ هزار هنرمند در شهر اصفهان شکل می‌گیرد، ۴۰ هزار نفر از هنرمندان اصفهان شناسنامه‌دار و چهار هزار نفر در زمینه صنایع دستی شاغل هستند و صنایع دستی سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای اصفهان دارد.

روشن با تاکید اینکه یونسکو هر ساله شهرهایی را که عضو شبکه شهرهای خلاق است، پایش می‌کند و در صورت نداشتن پارامترهای لازم ممکن است شهرها از عضویت در این شبکه جهانی حذف شوند، گفت: شهر خلاق باید شهروندان خلاق داشته باشد و اگر هر شهری در زمینه‌ای که به عنوان شهر خلاق انتخاب شده، فعال نباشد و سطح خود را در جهان ارتقا ندهد، ممکن است از شبکه جهانی شهرهای خلاق حذف شود.

وی با توضیح در خصوص ضرورت حضور اصفهان در شبکه جهانی شهرهای خلاق، افزود: ارتباط و بهره‌گیری از تجارب شهرهای خلاق جهان یکی از منافع عضویت در این شبکه است که می‌تواند به ارتقای سطح صنعتی که شهر به واسطه آن وارد شبکه شده، کمک بسزایی کند که این اتفاق مصداق شعار یونسکو است که می‌گوید" جهانی بیاندیشیم، محلی عمل کنیم" همچنین ایجاد رقابت بین شهرها سبب رشد و پویایی بیشتر در شهر و پیشرفت را روزافزون خواهد کرد، به همین دلیل در شورای شهر علاوه بر توسعه صنایع خلاق، حمایت از هنرمندان و محصولات فرهنگی را در بودجه شهری مدنظر داشته‌ایم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: ستاد توسعه کارآفرینی در شورای اسلامی شهر با رویکرد ورود مدیریت شهری به بحث‌های کارآفرینی ایجاد شده تا بستری را برای کارآفرینی شهروندان فراهم کند، بر همین اساس مرکز فناوری‌های نوین در سال ۹۷ در شهرداری با حضور شورای مرتبط با آن شکل گرفت تا مباحث مربوطه را بررسی کند.

وی نقش مدیریت شهری برای جذب و حفظ افراد خلاق را مهم دانست و ادامه داد: با ورود افراد به مرکز فناوری‌های نوین شهرداری ایده‌های آنان مطرح و بررسی خواهد شد تا با رفع مشکلات و موانع به اجرای طرح و یا کسب و کار بینجامد.

روشن در خصوص راه‌اندازی کارخانه نوآوری با همکاری دانشگاه اصفهان و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان در این کارخانه نوآوری می‌توانند حضور پیدا کنند، این کارخانه محلی است تا این شرکت‌ها و سرمایه گذاران بتوانند برای بیان ایده‌ها و نیازهای خود تبادل نظر کنند؛ تأسیس این کارخانه تا پایان سال انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت بحث استعدادیابی و استعدادپروری شهروندان، توضیح داد: مهارت‌های لازم به فرزندان، دانش‌آموزان و دانشجویان ما در این زمینه داده نمی‌شود، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای جز مراکزی است که می‌تواند به مهارت آموزی افراد کمک کند، در معاونت فرهنگی شهرداری نیز روی بحث استعدادیابی و استعداد پروری شهروندان کار می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در خانه جوان که زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری است نیز افراد می‌توانند آموزش‌های لازم در جهت استعدادیابی و استعداد پروری را ببینند و در نهایت به یک کار آفرین موفق تبدیل شوند.‌

کد خبر 447158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.