شیوع کرونا چه تاثیری بر مبتلایان به سرطان سینه دارد؟

شیوع بیماری کرونا روند مراقبت‌های پزشکی مربوط به بیماری‌های زمینه‌ای مانند سرطان سینه را مختل کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ورم لنفاوی یکی از عوارض اصلی سرطان سینه است که به دلیل آسیب به غدد یا رگ‌های لنفاوی رخ می‌دهد. بیماران مبتلا به ورم لنفاوی تورم و محدودیت عملکرد اندام‌های بدن را تجربه کرده و در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار می‌گیرند. روش‌های درمانی بیماری لنف ادم (ورم لنفاوی‌) شامل تخلیه دستی مایع لنفاوی می‌تواند مانع پیشرفت بیماری و بروز درد و ناتوانی افراد شود. علاوه بر این خدمات توانبخشی نیز می‌تواند به بهبود شرایط نجات یافتگان از سرطان سینه کمک کند.

محققان معتقد هستند که شیوع بیماری کرونا باعث مختل شدن این نوع مراقبت‌های پزشکی شده و سلامت بیماران مبتلا به سرطان سینه را به خطر انداخته است. گروهی از پژوهشگرانبه منظور بررسی تاثیر شیوع ویروس کرونا بر افراد مبتلا به سرطان سینه، مطالعه جدیدی انجام داد و وضعیت سلامت ۱۵ فرد نجات یافته از بیماری سرطان سینه را که تحت درمان لنف ادم یا ورم لنفاوی بودند، بررسی کردند. این افراد که پس از عمل جراحی برداشتن سینه به لنف ادم مبتلا شده بودند از مشکلاتی مانند درد شانه رنج می‌بردند.

افراد شرکت کننده در مطالعه گزارش کردند که میزان استرس و فشار روانی آن‌ها در دورانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا نمی‌توانستند تحت مراقبت باشند، افزایش یافت، اما زمانی که مراقبت‌های پزشکی و توانبخشی خود را آغاز کردند، استرس آن‌ها کمتر شد. محققان معتقد هستند که افزایش استرس بیماران در دوران قرنطینه به دلیل کاهش فعالیت فیزیکی آن‌ها بوده است.

پنج نفر از افراد شرکت کننده در مطالعه در طول دوران قرنطینه به صورت آنلاین ویزیت شدند. با وجود اینکه این روش برای بیماران زیاد موثر نبود، اما زنانی که از این روش استفاده کردند، کمتر از دیگران خسته شدند و فعالیت فیزیکی آن‌ها نیز افزایش پیدا کرد. از آنجایی که درمانگران در دوران قرنطینه نمی‌توانستند از روش‌هایی مانند تخلیه دستی مایع لنفاوی استفاده کنند، روش‌های خلاقانه‌ای به بیماران آموزش دادند تا در منزل از آن‌ها بهره ببرند.

نتایج این مطالعه در مجله APTA Oncology منتشر شده است.

کد خبر 447149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.