کدام  عوامل خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد؟

عوامل خطرآفرین پوکی استخوان شامل بیماری‌های التهابی روده، اختلالات غذا خوردن و فاکتورهای هورمونی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پوکی استخوان، یک بیماری اسکلتی پیشرونده است که به دلیل از بین رفتن تراکم مواد معدنی استخوان‌ها (BMD) به وجود می‌آید و باعث ضعیف و شکننده شدن آنها می‌شود. اکثر مردم زمانی متوجه این بیماری می‌شوند که زمین می‌خورند یا آسیبی به استخوان‌های آن‌ها وارد می‌شود. چنین شکستگی‌هایی معمولاً در باسن، مچ دست یا ستون فقرات رخ می‌دهد. در ادامه به بررسی عوامل خطر آفرین پوکی استخوان می‌پردازیم:

بیماری‌های التهابی روده

نتایج مطالعات نشان می‌دهد میزان تراکم مواد معدنی استخوان‌های افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی روده، کمتر از دیگران است. بنابراین این بیماری خطر ابتلاء به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این افرادی که عمل روده برداری یا "رزکسیون روده" را انجام داده یا دارای شاخص توده بدنی (BMI) پایین هستند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به پوکی استخوان قرار دارند. بنابراین توصیه شده است که این افراد به منظور افزایش تراکم مواد معدنی استخوان‌ها و جلوگیری از بروز پوکی استخوان باید از روش‌های درمانی ضد پوکی استخوان استفاده کنند.

کدام  عوامل خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد؟

اختلالات غذا خوردن

یکی از عوارض اختلالات غذا خوردن، پوکی استخوان است که به دلیل کاهش وزن چشمگیر یا شاخص توده بدنی پایین به وجود می‌آید. مردان و زنان جوان مبتلا به بی اشتهایی عصبی، معمولاً کاهش تراکم مواد معدنی استخوان را تجربه می‌کنند. پزشکان معتقد هستند که برخلاف دیگر مشکلات ناشی از بی‌اشتهایی عصبی که قابل برگشت است، تراکم مواد معدنی استخوان پایین برای این بیماران غیر قابل برگشت بوده و باعث افزایش خطر شکستگی استخوان در طول زندگی آنها می‌شود. تراکم مواد معدنی استخوان پایین در مبتلایان به بی‌اشتهایی به دلیل عوامل مختلفی مانند سطح پایین هورمون استروژن و تستوسترون، کاهش سطح فاکتور رشد شبه انسولین و افزایش ترشح هورمون کورتیزول به وجود می‌آید.

فاکتورهای هورمونی

زنان به دلیل عوامل هورمونی بیشتر از مردان در معرض ابتلاء به پوکی استخوان قرار دارند. هورمون استروژن برای سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری است و بر سطح تراکم استخوان تأثیر می‌گذارد. پس از دوران یائسگی زنان، میزان هورمون استروژن در بدن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و به طور مستقیم بر تراکم مواد معدنی استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد. زنانی که قبل از ۴۵ سالگی یائسه می‌شوند و یا عمل جراحی برداشتن رحم را انجام می‌دهند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به پوکی استخوان قرار دارند. در مقابل، هر چه سن مردان افزایش پیدا کند، میزان ترشح هورمون تستوسترون در بدن آن‌ها افزایش پیدا کرده و خطر ابتلاء به پوکی استخوان در آنها کاهش می‌یابد.

کدام  عوامل خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد؟

چگونه از بروز پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟

متخصصان معتقد هستند که ورزش کردن به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک شایانی می‌کند. بنابراین توصیه شده است افراد بزرگسال ورزش‌های هوازی با شدت متوسط مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری انجام دهند. لازم است افراد به منظور افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر ابتلاء به پوکی استخوان، دو روز در هفته ورزش‌هایی را انجام دهند که عضلات اصلی آنها را تقویت می‌کند. رژیم غذایی نیز بر سلامت استخوان و افزایش تراکم استخوان افرادی که در معرض ابتلاء به مشکلات استخوان هستند، تأثیر می‌گذارد.

ویتامین D و کلسیم هر دو برای حفظ سلامت استخوان بسیار ضروری است، زیرا ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. بنابراین به بزرگسالان توصیه می‌شود روزانه ۱۰ میلی گرم ویتامین D و ۷۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند و تا جایی که ممکن است از رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل ماست، زرده تخم مرغ و ماهی سالمون می‌شود، پیروی کنند. مکمل ویتامین D نیز می‌تواند در کنار تغذیه سالم مصرف شود، زیرا دریافت مقادیر مورد نیاز ویتامین D از رژیم غذایی، به تنهایی کاری دشوار است.

کد خبر 447148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.