تست کرونا در مراکز ۱۶ ساعته برای معلمان و دانش‌آموزان انجام می‌شود

مسئول نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نظارت اولیه از مدارس توسط تیم بازرسان بهداشت، شناسایی به موقع موارد مشکوک به کرونا ویروس در مدارس انجام می‌شود و تست کرونا در مراکز ۱۶ ساعته برای معلمان و دانش‌آموزان انجام می‌شود.

راضیه امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به سه اقدام اصلی انجام شده در بازگشایی مدارس با فرا رسیدن سال تحصیلی جدید در شرایط شیوع کرونا، اظهار کرد: یکی از اقدامات نظارت اولیه بر مدارس تحت عنوان "بازدید بازگشایی مدارس‌" توسط تیم بازرسان بهداشت بوده که از ۱۵ شهریور ماه مقارن با بازگشایی مدارس آغاز شده و تقریباً رو به پایان است.

وی با مهم دانستن ارزیابی سطح آمادگی مدارس در مورد اجرای پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونا، تصریح کرد: این پروتکل‌ها شامل تأمین ابزار و تجهیزات مورد نیاز و آمادگی ساختمانی مدارس برای کنترل بیماری کرونا، میزان آموزش، اطلاع رسانی و حفاظت فردی گروه هدف مدرسه مانند مسئولان، معلمان، دانش‌آموزان و والدین آن‌ها، رعایت اصول فاصله گذاری فیزیکی، غربالگری مراقبت و بازتوانی بیماران مبتلا به کرونا بوده است.

مسئول نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خاطرنشان کرد: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نظر دارد پس از پایان پایش اولیه، اسامی مدارس نمونه را در رسانه‌های جمعی و نتایج کلی را در سایت معاونت به منظور آگاهی عموم اعلام کند و این روند به طور مستمر ادامه دارد.

وی با بیان اینکه میزان آگاهی جامعه از پروتکل‌ها و مشارکت آنان در اجرای موازین بهداشتی در مدارس بسیار تأثیر گذار است، تصریح کرد: شناسایی به موقع موارد مشکوک به کرونا در گروه هدف مدارس و تمهیدات لازم جهت عدم حضور آنان در مدرسه نیز یکی دیگر از اقدامات لازم در این دوران است که در مقابله با شیوع کرونا بسیار مؤثر خواهد بود.

امیدی با بیان اینکه شناسایی به موقع موارد مشکوک به کرونا با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و امکانات سامانه‌های اطلاعاتی معاونت بهداشتی انجام می‌شود، افزود: در ابتدای بازگشایی مدارس کارکنان و دانش آموزان و اعضای خانواده آن‌ها که به کرونا مبتلا بودند، شناسایی و همه مراحل و اقدامات لازم جهت عدم حضور این افراد به مدرسه انجام شد، البته به طور روزانه نیز افراد جدید مبتلا به همین ترتیب شناسایی می‌شوند و این اقدام نیز به طور مستمر ادامه دارد.

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی با بازگشایی مدارس امکانات لازم جهت ارجاع، معاینه و انجام تست برای دانش‌آموزان و معلمان دارای علائم مشکوک به بیماری کرونا را در مراکز منتخب ۱۶ ساعته فراهم نموده است و توصیه می‌شود همه دانش آموزان و خانواده آن‌ها و کارکنان مدارس با احساس هر یک از علائم کرونا وارد سامانه salamat.gov شوند و علائم خود را ثبت و تا مشخص نشدن وضعیت بیماری خود از حضور در مدرسه و سایر اجتماعات خودداری کنند.

مسئول نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: با مراجعه به موقع به سامانه سلامت این امکان فراهم می‌شود که همکاران ما در واحدهای بهداشتی بتوانند وضعیت دانش‌آموزان و کارکنان مدارس را بررسی و اقدامات لازم جهت تشخیص و پیگیری بیماری آن‌ها را انجام دهند.

وی فرهنگ سازی برای مقابله با شیوع کرونا را مهم و تأثیرگذار دانست و ادامه داد: فرهنگ‌سازی نیز یکی دیگر از اقدامات لازم در دوران کرونا است و به این منظور معاونت بهداشتی استان اصفهان هر هفته یک شعار و پیام در راستای مبارزه با کرونا در مدرسه اعلام می‌کند و یک پویش دو هفته‌ای در راستای تمرین و عملیاتی کردن موارد لازم در این زمینه را در برنامه‌های خود دارد.

امیدی با بیان اینکه رعایت یک متر فاصله می‌تواند ۷۰ درصد احتمال ابتلاء را کاهش دهد و به ازای هر یک متر فاصله اضافه‌تر دو برابر این کاهش شیوع افزایش می‌یابد، گفت: اولین شعار هفته با موضوع "رعایت فاصله فیزیکی" بود که رسماً به آموزش و پرورش و همه ارگان‌ها اعلام شد.

وی اظهار کرد: سوالات عموم مردم در مورد ماسک، ضد عفونی کردن لوازم شخصی دانش آموز و دیگر موارد مربوط به بیماری کرونا در یک پک آموزشی کامل ویژه والدین به اداره کل آموزش و پرورش ارسال شده است و در سایت معاونت بهداشتی نیز قابل دسترسی است.

کد خبر 447113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.