خواص محبوب‌ترین میوه فصل سرما را بشناسید

خوارکی‌های مناسب برای افزایش ایمنی بدن، خواص درمانی پرتقال محبوب‌ترین میوه فصل سرما، نوشیدن چای سبز در این زمان‌ها ممنوع، عدم بروز چاقی با مصرف موز و شیر کم چرب و آب میوه‌های طبیعی برای کاهش استرس را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه بیماری ویروسی کرونا طیف خفیف تا شدید را شامل می‌شود و می‌تواند همه گروه‌های سنی را در درگیر کند، اظهار کرد: اما در این میان برای برخی گروه‌ها مثل سالمندان، بیماران قلبی و عروقی، بیماران دیابتی، بیماران کلیوی و افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی بدن هستند، امکان مقاومت در برابر بیماری در مقایسه با سایرین، کم‌تر است، با توجه موارد مذکور، علاوه بر پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت نکات تغذیه‌ای در راستای تقویت سیستم ایمنی بدن، ضروری به نظر می‌رسد.

ابوالفضل محمد کریمی با بیان اینکه اولین نکته برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب که بتواند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کند مصرف کافی مایعات در طول شبانه روز است، افزود: افراد باید در طول روز مایعات کافی را از طریق نوشیدن آب، آبمیوه‌های طبیعی، شیر کم چرب و غذاهای تأمین کننده آب مثل انواع سوپ‌ها دریافت کنند اما در عین حال باید از نوشیدنی‌های بسیار شیرین و حاوی قند و شکر نیز پرهیز داشته باشند چرا که در نوشیدنی‌های شیرین و قندی می‌توانند در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد کنند.

این کارشناس حوزه تغذیه، گفت: به طور کلی نباید در برای نوشیدن آب منتظر حس تشنگی باشیم و آهسته، در فواصل زمانی متعدد در طول شبانه روز مایعات لازم را مصرف کنیم، حتی اگر برخی از اگر افراد چندان تمایلی به نوشیدن آب ندارند، می‌توانند آن را با مقداری آب‌لیمو با نعنا طعم‌دار کنند اما نباید به طور کلی نوشیدن آب کافی را فراموش کنند.

وی ادامه داد: دیگر ویژگی روش تغذیه‌ای که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن باشد، وجود مقادیر کافی از میوه‌ها و سبزیجات است، هر فرد روزانه به دو الی چهار واحد میوه و سه الی پنج واحد سبزیجات نیاز دارد، منظور از یک واحد برای میوه‌هایی هم‌چون سیب یا پرتقال، یک عدد میوه‌ی متوسط و برای میوه‌های ریز مثل انار و انگور و مانند آن، نصف لیوان است، ربع لیوان میوه‌ی خشک‌شده و نصف لیوان آبمیوه نیز با یک واحد میوه برابری می‌کند.

محمد کریمی، تاکید کرد: ویتامین‌های A و C که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مؤثری دارند، درمیوه‌ها و سبزیجاتی هم‌چون هویج، فلفل دلمه‌ای، گوجه و لیموی تازه به وفور یافت می‌شوند، اما باید توجه داشت که ویتامین C، از ویتامین‌های حساس به هوا است و اگر میوه‌های حاوی این ویتامین برش داده شوند، ویتامین‌های موجود در آن‌ها در واکنش با هوا با کاهش می‌یابند، بنابراین باید بلافاصله پس از برش و به صورت تازه مصرف شوند.

این کارشناس تغذیه، اظهار کرد: برخی مکمل‌ها مانند زینک، روی و ویتامین D هر چند در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر هستند اما به عللی مانند شرایط خاص سلامتی هر فرد و احتمالاتی هم‌چون تداخلات دارویی در بدن هر فرد، لازم است تا با توصیه‌ی پزشک، متخصص تغذیه یا تحت نظر پایگاه‌های بهداشت و درمان مصرف شوند و باید از مصرف خودسرانه آن‌ها اجتناب کرد.

وی تصریح کرد: از دیگر راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن، فعالیت بدنی و تحرک روزانه است، به علاوه داشتن خواب کافی و منظم در شبانه روز نیز در این امر بسیار مؤثر است.

آب میوه‌های طبیعی برای کاهش استرس

ویتامین ث موجود در میوه‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند همینطور کمک می‌کند تا بعد از یک روز سخت به آرامش برسید. در واقع تمام مرکبات سطح هورمون کورتیزول را به حد متوسط کاهش می‌دهد. هورمون کورتیزول زمان استرس ترشح می‌شود به همین علت پرتقال، نارنگی، گریپ فورت، لیمو را در لیست غذایی خویش بگنجانید. کیوی دارای ویتامین ث زیادی است و آنزیم‌هایی که انرژی را بالا می‌برند فعال می‌کند. آب آلبالو هم سبب ترشح هورمون ملاتونین می‌شود این هورمون خواب و استراحت شما را تنظیم می‌کند. همچنین نوشیدن سیب و تمشک ضد استرس بوده و برگ نعنا چند پر برای خوشمزگی است.

مواد اشاره شده را به خوبی بشوئید و داخل مخلوط کن بریزید تا یک نوشیدنی یک دست با رنگ قرمز- صورتی حاصل شود. چنانچه مشاهده کردید که نوشیدنی تان خیلی غلیظ شده است مقدار کمی آب به آن اضافه کنید. پس از حاضر شدن این نوشیدنی خیلی زود آن را مصرف کنید. این نوشیدنی برای صبحانه یا شام فوق‌العاده است. به خاطر بالا بودن ویتامین ب، نوشیدنی ضد استرس بادام، موز و آب نارگیل این آبمیوه طبیعی به تسکین استرس کمک می‌کند که به سیستم عصبی آسیب می‌رساند. با این حال، منبع عالی از آهن، کلسیم و منیزیم است. بادام، موز و آب نارگیل را با هم ترکیب کنید تا مخلوط یکنواختی به دست آید. هر وقت استرس دارید، آبمیوه را بنوشید. این کار را ۳ دفعه در هفته به عنوان یک اقدام پیشگیرانه انجام دهید.

نوشیدنی توت فرنگی و موز نیز یک نوشیدنی هم بسیار خوشمزه و در عین حال بسیار مؤثر است. در واقع این نوشیدنی منبع آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و همین طور آرامش بخش فوق‌العاده‌ای است. توت فرنگی سبب افزایش مقدار اندورفین موجود این نوشیدنی می‌شود. کافی است مواد ذکر شده را بشویید و در مخلوط کن بریزید و به خوبی میکس کنید. این نوشیدنی برای صبحانه بسیار عالی است. توصیه می‌شود دو یا سه روز در هفته از این نوشیدنی استفاده کنید.

کاهش استرس با نوشیدنی‌های ساده هم امکان پذیر است، برای تهیه آب میوه شیر سویا، برگه زردآلو و سیب برگه زردآلو را شب قبل در قدری آب سیب خیسانده و روز بعد آن‌را با آب سیب و شیر سویا مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده به دلیل داشتن زردآلو، دارای آهن و بخاطر شیر سویا دارای ویتامین و کلسیم فراوانی است. شما می‌توانید بنا به میل و سلیقه خود از دیگر میوه‌ها هم استفاده نمائید؛ به طور مثال انجیر خشک را که در آب سیب خیس خورده است، با موز و شیر سویا مخلوط و میل کنید. این نوشیدنی سردردهای ناشی از استرس را تسکین می‌دهد.

نوشیدن چای سبز در این زمان‌ها ممنوع

چای سبز حاوی فواید بسیار زیادی است که می‌تواند سلامت انسان را تقویت کند و این فواید فقط به کاهش وزن محدود نیست؛ بلکه می‌تواند به پوست و مو نیز طراوت ببخشد. زمان نوشیدن چای سبز بسیار مهم است؛ به گونه‌ای که برخی اوقات نوشیدن آن بیشتر از آنکه مفید باشد مضر است، بنابراین باید برخی اوقات که در این گزارش به آن اشاره می‌شود از نوشیدن چای سبز پرهیز کرد.

اگر از مشکلات بی خوابی رنج می‌برید، شما نباید پیش از خواب چای سبز بنوشید. علیرغم آنکه این چای به خواص آرامبخشی معروف است، اما مشوق مناسبی برای خواب نیست، زیرا حاوی ماده کافئین بوده و می‌تواند ترشح میلاتونین را کاهش دهد که این موضوع مانع از خواب راحت و مناسب خواهد بود.

شاید تا به حال گمان می‌کردید نوشیدن چای سبز با معده خالی می‌تواند منجر به آغاز فرآیند متابولیسم و سوخت و ساز غذا شود، اما واقعیت غیر از این است؛ به گونه‌ای که آنتی اکسیدان قوی و بولیفینول موجود در چای سبز اسید معده را افزایش می‌دهد که این حالت ممکن است باعث ناراحتی معده شود.

اگر عادت دارید که داروهایتان را با یک فنجان چای میل کنید، باید این کار را متوقف کنید؛ چرا که خوردن دارو همراه و یا پس از نوشیدن چای سبز زیانبار بوده و ترکیب مواد شیمیایی موجود در داروها با چای سبز موجب ترش کردن می‌شود؛ بنابراین همیشه توصیه می‌شود داروهایتان را فقط با آب میل کنید.

چای سبز به فرآیند هضم غذا کمک می‌کند، اما اگر شما همراه غذا یا بلافاصله پس از آن این چای را بنوشید مانع از جذب عناصر غذایی برای بدن شده که در دراز مدت منجر به کمبود بسیاری از مواد مغذی و مورد نیاز در بدنتان خواهد شد؛ در نتیجه توصیه می‌شود دستکم بین وعده غذایی و نوشیدن چای سبز یک ساعت فاصله بیندازید.

مصرف موز با شیر کم چرب، چاق نمی‌کند

یک متخصص متابولیسم انرژی و پروتئین، اظهار کرد: برخی از افراد گمان می‌کنند مصرف موز با شیر موجب بروز چاقی می‌شود اما باید گفت موز میوه‌ای است که چربی بسیار ناچیزی داشته و ضمن انرژی‌زایی خوبی که دارد موجب بروز چاقی در فرد نمی‌شود چون که کالری تولیدی ناشی از مصرف این میوه، در اثر فعالیت بدنی در مدت زمان کوتاهی سوخته و تبدیل به انرژی مصرفی می‌شود.

عزیزالله کمال زاده، اضافه کرد: مصرف شیر با آب میوه‌های طبیعی و یا بعضی از انواع میوه‌ها مثل موز و یا همراه با عسل و خرما تأثیری در کاهش جذب کلسیم شیر ندارد اما افراد باید توجه داشته باشند زمانی که می‌خواهند شیر را به همراه عسل میل کنند، موم عسل را جدا کنند چرا که موم عسل به دلیل اینکه جذب بدن فرد نمی‌شود، می‌تواند جذب کلسیم را کاهش دهد. از طرفی شیر موزهایی که تنها با افزودن شکر و اسانس تهیه شده باشند نه تنها مفید نیستند بلکه برای سلامتی مضر بوده و موجب بروز عوارضی مثل چاقی و دیابت می‌شوند.

وی تصریح کرد: برخی از افراد گمان می‌کنند مصرف موز با شیر موجب بروز چاقی می‌شود اما باید گفت موز میوه‌ای است که چربی بسیار ناچیزی داشته و یک موز با اندازه متوسط، حدود ۱۰۰ کالری انرژی دارد و کربوهیدارت آن در حدود ۲۲ تا ۲۵ گرم است که از نوع مناسبی است و کالری تولیدی ناشی از مصرف این میوه، در اثر فعالیت بدنی و تحرک معمول، در مدت زمان کوتاهی سوخته و تبدیل به انرژی مصرفی می‌شود و باید گفت موز میوه‌ای است که ضمن انرژی‌زایی خوبی که دارد موجب بروز چاقی در فرد نمی‌شود.

این متخصص متابولیسم انرژی و پروتئین، خاطر نشان کرد: از طرفی یک موز با اندازه متوسط، حدود ۲ گرم پروتئین همراه با ترکیب مناسب اسید آمینه و حدود ۳ گرم فیبر دارد و تقریباً عاری از چربی و سدیم و بدون کلسترول است. به علاوه موز منبع خوبی از ویتامین‌های C، A، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است، پتاسیم موجب تسهیل رشد ماهیچه‌ای و هم چنین سوخت و مصرف انرژی می‌شود.

کمال‌زاده، تاکید کرد: شیر کم چرب و موز هر دو دارای اندکس (شاخص) گلیسمیک) گلوکزی (نسبتاً پایینی هستند و موجب افزایش قند خون نمی‌شوند و لذا اگر موز با شیر کم چرب مصرف شود با توجه به ترکیب مناسب آنها، از نظر سلامتی برای افراد مفید است.

خواص محبوب‌ترین میوه فصل سرما را بشناسید

پرتقال یکی از پرطرفدارترین میوه زمستانی است که اغلب آن را برای درمان سرما خوردگی، این میوه را پیشنهاد می‌کنند. یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از سرطان معده، مصرف پرتقال است و خواص بی نظیر این میوه محبوب عبارتند از:

پرتقال و سکته

خوردن ترکیباتی که در مرکباتی همچون پرتقال و گریپ فروت یافت می‌شود می‌تواند خطر ابتلاء به سکته را در زنان کاهش دهد. افرادی که مقادیر زیادی از مرکبات را مصرف می‌کنند ۱۹ درصد کمتر از سایر افراد به سکته مبتلا می‌شوند.

خواص پرتقال برای فشار خون

مصرف سدیم اندک برای کاهش فشار خون ضروری است. با این حال افزایش مصرف پتاسیم می‌تواند به اندازه این موضوع مهم باشد. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، کمتر از ۲ درصد از بزرگسالان آمریکا ۴۷۰۰ میلی گرم از این ماده را که مورد نیاز است در روز مصرف می‌کنند. به خاطر داشته باشید که مصرف پتاسیم کافی باعث می‌شود خطر مرگ ناشی از هر شرایطی تا ۲۰ درصد کاهش یابد.

خاصیت پرتقال برای سرطان

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Epidemiology منتشر شده است، مصرف موز، پرتقال و آب پرتقال طبیعی در دو سال اول زندگی می‌تواند خطر توسعه سرطان خون را در کودکان کاهش دهد. از آنجایی که پرتقال منبع بسیار عالی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین C است می‌تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد سرطان می‌شوند کمک کند.

با اینکه مصرف ویتامین C کافی به عنوان یک آنتی اکسیدان ضروری و بسیار مفید است، اما مقادیری که برای مقاصد درمانی برای سرطان مورد نیاز است فراتر از مصرف خوراکی آن خواهد بود. مصرف فیبر بالا از طریق میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان روده را کاهش دهد.

پرتقال برای دیابت

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ که رژیم غذایی پر فیبر را مورد استفاده قرار می‌دهند سطح گلوکز پایین‌تری خواهند داشت. بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز ممکن است در این شرایط سطح قند خون، لیپید و سطح انسولین بهبود یابد. یک عدد موز متوسط می‌تواند حدود ۳ گرم فیبر وارد بدن کند. راهنمای رژیم غذایی برای آمریکایی‌ها پیشنهاد می‌کند زنان ۲۱ الی ۲۵ گرم در روز و مردان ۳۰ الی ۳۸ گرم در روز فیبر مصرف کنند.

خواص پرتقال برای پوست

آنتی اکسیدان ویتامین C زمانی که به شکل طبیعی مصرف می‌شود یا بر روی پوست اعمال می‌گردد می‌تواند با آسیب پوستی ناشی از نور خورشید و آلودگی مبارزه کند، چین و چروک‌ها را کاهش دهد، بافت کلی پوست را بهبود ببخشد. همانطور که می‌دانید ویتامین C نقش بسیار مهمی در تشکیل کلاژن دارد و می‌تواند از سیستم پوست محافظت کند.

کد خبر 447037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.