فراخوان پروژه «اندیشه نگاشت شهر ایرانی_اسلامی در سه مقیاس»

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان از فراخوان پروژه «اندیشه نگاشت شهر ایرانی_ اسلامی، در سه مقیاس خانه، محله و شهر» خبر داد و گفت: ترویج و گفتمان‌سازی معماری و شهرسازی هویت‌مدار، بومی و اقلیمی و تلاش در راستای تکمیل ایده‌ها و رسیدن به طرح و اجرا از اهداف بنیادی این پروژه است.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فراخوان پروژه «اندیشه نگاشت شهر ایرانی_اسلامی، در سه مقیاس خانه، محله و شهر» اظهار کرد: کشور ایران از دیرباز از فرهنگ و تمدنی کهن و ریشه‌دار برخوردار بوده و با ورود دین مبین اسلام به ایران که با اقبال عمومی ایرانیان روبرو بوده، بر غنای فرهنگی این تمدن گهربار بیش از پیش افزوده شد و فرهنگ اصیل ایرانی_اسلامی شکل گرفت تا بر اعتلای تک تک جنبه‌های زندگی انسان ایرانی تأثیر بسزایی بگذارد.

وی افزود: از جمله جنبه‌های مهمی که با تعامل دوسویه فرهنگ ایرانی_اسلامی بر غنای هر چه بیشتر آن افزوده شد، معماری و شهرسازی است که نمود آن به صورت گسترده در آثار زیبای بر جا مانده از گذشته و مکتب‌های اصیل شهرسازی شکل گرفته بر این مبنا، به ویژه مکتب اصفهان به چشم می‌خورد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: وقتی از لزوم بازگشت به معماری و شهرسازی فاخر ایرانی و اسلامی سخن گفته می‌شود، منظور تکرار عینی ساخت و سازها منطبق با گذشته نیست، بلکه هدف دستیابی به قله افتخارات گذشته با درک حکمت‌های آشکار و پنهان معماری و شهرسازی بومی و خلق فضاهایی است که ضمن برخورداری از همه ارزش‌های مورد تأکید، مبتنی بر نیاز امروز شهروندان و شهر و بهره‌مندی از علم و تکنولوژی روز باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون در خصوص ویژگی‌های شهر اسلامی در سراسر جهان مطالعات زیادی شده است، تصریح کرد: این پژوهش‌ها عمدتاً شامل دو جهت گیری کلی مباحث کالبدی و غیر کالبدی است.

حسینی‌نیا ادامه داد: این موضوع در کشور ایران نیز غالباً با همین رویکرد دنبال شده که در حوزه مباحث کالبدی_فضایی با درآمیختن با ارزش‌های تمدنی ایرانی تحت عنوان معماری و شهرسازی ایرانی_اسلامی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است.

وی گفت: بر این اساس تاکنون در خصوص حکمت‌ها، ارزش‌ها و شاخص‌های مطرح در حوزه شهر و معماری و شهرسازی ایرانی_اسلامی مقالات، کُتب و حتی نظریه‌ها و مدل‌های متعددی ارائه شده، اما با وجود همه این تلاش‌ها تاکنون در دوران معاصر طراحی و ساخت نمونه‌هایی واقعی و کاربردی از آن بر اساس مطالعات نظری و پیشینه درخشان به گونه‌ای که پاسخگوی نیاز امروز شهر و شهروندان باشد تحقق نیافته است.

تسهیل مسیر بازآفرینی

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: در جهت تسهیل مسیر بازآفرینی کالبدی ارزش‌ها و حکمت‌های این معماری و شهرسازی بومی و هویت‌مدار در اولین گام پس از جمع بندی مطالعات نظری باید شبیه‌سازی‌های سه بُعدی با هدف ملموس‌سازی و تصور عینی شاخص‌ها، از یک سو جهت ایجاد امکان تضارب آرا و اصلاح و تکمیل پژوهش‌ها در راستای پر کردن فاصله بین مطالعات و طرح‌های اجرایی و نقشه‌های عملیاتی فراهم شود و از سوی دیگر زمینه گفتمان‌سازی در سطح اجتماع و جلب نظر علاقه‌مندان، سرمایه‌گذاران، طراحان و ذی‌نفعان در قالب عموم شهروندان، با مشاهده زیبایی‌ها و حکمت‌های معماری و شهرسازی ایرانی_اسلامی در عین پاسخگویی به نیازهای امروز، بیش از پیش فراهم شود.

وی تاکید کرد: با شناخت این نیاز، پروژه «اندیشه نگاشت (ایدئوگرام) شهر ایرانی_اسلامی در سه مقیاس خانه، محله و شهر» در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تعریف و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است.

حسینی‌نیا گفت: خروجی‌های قابل پیش بینی این پروژه شامل طراحی‌های سه بُعدی، کتاب و ایدئوگرام‌های متعدد طراحی شده بر اساس شاخص‌های مطرح در این زمینه در فاز اول و در مرحله دوم تولید انیمیشن خواهد بود که با بهره‌گیری از نرم افزارهای مطرح و به‌روز در این زمینه انجام می‌پذیرد.

وی اظهار کرد: ترویج و گفتمان‌سازی معماری و شهرسازی هویت‌مدار، بومی و اقلیمی به شکلی جذاب و هدفمند در سه سطح مسکن، محله، شهر و تلاش در راستای تکمیل ایده‌ها و رسیدن با طرح و اجرا از اهداف بنیادی این طرح است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: مشاوران علاقه‌مند به مشارکت در این پروژه می‌توانند تا تاریخ ۱۶ مهرماه سال جاری با مراجعه به سایت معاونت شهرسازی و معماری در فراخوان مذکور شرکت کرده و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه دائمی شهر اسلامی این معاونت تماس بگیرند.

کد خبر 447008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.