شهرگَردی، بستر توسعه شهرکرد

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: توجه به گردشگری شهری یا شهرگردی، بستر توسعه همه‌جانبه شهرکرد را فراهم می‌کند.

فروغ کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مزایای توجه به گردشگری شهری و ایجاد زیرساخت‌های آن، اظهار کرد: شهر و گردشگری دو همزاده تاریخی یکدیگر هستند، البته در دنیای امروز بدون شناخت ماهیت شهر نمی‌توان به توسعه گردشگری پرداخت.

وی ادامه داد: شهر از نظر گردشگران یک پدیده اجتماعی است که گروهی از انسان‌ها در آن گرد هم آمده و زندگی می‌کنند، بنابراین جذابیت‌های مختلفی برای مشاهده در این سکونت‌گاه وجود دارد.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد تصریح کرد: انسان یک موجود اجتماعی است و به همین دلیل به محیط‌هایی که محل تجمع انسان‌ها است، احساس تعلق می‌کند.

کریمی خاطرنشان کرد: شهرها از لحاظ مقاصد گردشگری به هفت دسته تقسیم بندی می‌شود و شهر شهرکرد از این دسته بندی دارای جاذبه‌های یادمانی - تاریخی، اقتصادی و اقامتی - پذیرایی است؛ از این جهت می‌توان با بررسی این ویژگی‌ها و با توجه به استراتژی‌های برنامه ریزی شهری، بستری را برای توسعه گردشگری شهری در این شهر مهیا کرد.

وی اظهار کرد: گردشگری در عصر حاضر به عنوان صنعت بدون دود، توانمندی‌ها و طرفداران بسیاری دارد. رشد قابل توجه و چشمگیر گردشگری در ۵۰ سال گذشته نشان دهنده اهمیت فراوان اقتصادی و اجتماعی این پدیده است.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد افزود: گردشگری یکی از مهم‌ترین صنایع برای تأمین توسعه پایدار شهرها در هر جامعه‌ای است که می‌تواند زمینه تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شهری و محیطی زیادی را فراهم کند.

کریمی اضافه کرد: تمرکز بر جنبه‌های مختلف صنعت گردشگری همراه با برنامه‌ریزی‌های مدیریت محلی و ملی نقش بسیار با اهمیتی در فرایندهای بین‌المللی و ملی هر جامعه‌ای ایفا می‌کند.

وی گفت: گردشگری شهری در واقع بخشی از صنعت جهانگردی است که مسئله‌ای نسبتاً جدید است و سابقه طرح آن در محافل علمی به کمتر از دو دهه اخیر می‌رسد.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد افزود: گردشگری شهری یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین فعالیت‌های فضایی و مکانی انسان در جامعه شهری است؛ به نظر صاحب نظران، جهانگردی شهری یک فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای شهرها به وجود می‌آورد که نقش مؤثری در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در ابعاد مختلف می‌تواند ایفا کند.

شهرگردی، فرصتی برای تبادل فرهنگ‌ها

کریمی می‌گوید: منظور از گردشگری، سفرهایی است که در زمان فراغت میان مبدا و مقصد با انگیزه‌های استراحت، فراغت، تفریح، تمدد قوا، تفریح و رفع خستگی‌های ناشی از کار، لذت بردن از زندگی و انبساط خاطر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه گردشگر شخصی است که با انگیزه گشت و گذار به صورت فردی یا به صورت گروهی از محل اقامت خود به مقصد معین سفر می‌کند، گفت: گردشگری شهری را می‌توان به تعبیری شهرگردی هم نامید که منظور از آن گردش و گشت و گذارهایی است که گردشگران در حوزه شهرها انجام می‌دهند.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد با بیان اینکه در گردشگری شهری یا شهر گردی یکی از بهترین فرصت‌ها برای تعامل میان جامعه میزبان و میهمان فراهم می‌شود، تاکید کرد: امنیت و اقبال روزافزون شهرگردی میان انواع جریان‌های گردشگری، ناشی از همین فرصت‌ها و امکاناتی است که شهرها برای گردشگران در اختیار دارند.

یادمان‌های تاریخی، رکن گردشگری شهری

کریمی عنوان کرد: کشش ناشی از جاذبه‌های یادمانی و تاریخی، جاذبه‌های فرهنگی و هنری و جاذبه اجتماعی مانند وجود محله‌های خاص در شهرها از عوامل اصلی انتخاب شهرها به عنوان مقصد گردشگری است که شهرکرد نیز از این امتیازات برخوردار است.

وی همچنین جاذبه‌های زیارتی، اقتصادی و معماری و شهرسازی مانند وجود ابنیه با معماری منحصر به فرد در شهر و حاذبه‌های اقامتی و پذیرایی را از دیگر عوامل اصلی این امر بر شمرد و گفت: گردشگری شهری پدیده‌ای نوظهور و فعالیتی گسترده و پیچیده متشکل از بخش‌ها و عناصر مختلف است که عملکرد هماهنگ و پویایی این بخش‌ها در گرو برنامه ریزی و مدیریت شهری و توسعه محلی پایدار شهره درآمده است.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد ادامه داد: در راستای رسیدن به توسعه صنعت گردشگری شهری در شهرکرد نیاز به برنامه‌ریزی راهبردی و بلندمدت، است؛ زیرا شهر شهرکرد با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی پتانسیل‌های لازم برای توسعه گردشگری شهری را دارا است.

کریمی تصریح کرد: برنامه ریزی بلندمدت این شرایط را فراهم می‌کند که در طول فرآیند اجرایی، نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدید بیشتر شناسایی شود و می‌توان برای بهبود یا مرتفع کردن مشکلات تمهیدات لازم را اندیشید.

کد خبر 446966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.