کشف یک گونه باکتریایی در کشور/مختل شدن عملکرد غدد تعریق به دلیل تاتو کردن

محققان بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی موفق شدند یک گونه جدید باکتریایی با نام Halomonas lysinitropha را که متعلق به جنس هالوموناس است جداسازی، شناسایی و ثبت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آسیب جبران ناپذیر تاتو به غدد عرق بدن، کشف یک گونه باکتریایی در کشور، نقص فنی ساعت‌های اپل به علت به روزرسانی سیستم عامل، اطلاعات تازه در مورد گوشی‌های جدید شیائومی و ساخت باتری با قابلیت شارژ بسیار سریع را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

مختل شدن عملکرد غدد تعریق به دلیل تاتو کردن

بررسی‌هایی که در این زمینه در کالج آلما در میشیگان صورت گرفته نشان می‌دهد که تاتو کردن بدن کارکردهای اساسی غدد عرق را مختل می‌کند.

محققان برای تحقیق گسترده در این زمینه از سیستمی موسوم به جمع‌آوری داده‌های عرق استفاده کرده‌اند،.این سیستم از جریان اندک الکتریسیته برای ایجاد تعریق در بدن استفاده می‌کند و از آن برای بررسی قابلیت تعریق بدن نوزادان تازه متولد شده استفاده می‌شود.

سیستم یادشده نشان می‌دهد پوست بدن افراد دارای تاتو تقریباً نصف پوست بدن کسانی که تاتو ندارند، قابلیت تعریق دارد و از همین رو پوست بدن افراد دارای تاتو معمولاً دارای نمک بیش از حد است. علت این مساله آن است که جوهر مورد استفاده برای تاتوی بدن، غدد عرق را تخریب یا مختل می‌کند.

محققان هشدار می‌دهند که مختل شدن سیستم تعریق موجب خنک نشدن طبیعی بدن، افرایش دمای آن و در نهایت آسیب‌پذیرتر شدن بدن در برابر بیماری‌های مختلف می‌شود و این مساله به خصوص در زمان انجام تمرینات ورزشی برای افراد مشکل ایجاد می‌کند.

کشف یک گونه باکتریایی در کشور

محدثه رمضانی، عضو هیئت علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص شناسایی و ثبت این میکروارگانیسم جدید گفت: این میکروارگانیسم از انواع نمک دوست است که طی مطالعات تنوع زیستی از اکوسیستم‌های شور کشور جداسازی و شناسایی شده است. میکروارگانیسم جدید به دلیل تولید پلی ساکارید زیستی اهمیت دارد و ممکن است در آینده جهت تجزیه زیستی ترکیبات سخت تجزیه پذیر مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: مطالعات متعددی در جهان روی این گروه میکربی صورت گرفته و این مرکز هم در صدد است که از توانمندی آن حین برنامه‌های مدون تحقیق و توسعه بهره برداری کند.

عضو هیئت علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران افزود: این گونه جدید با نام علمی Halomonas lysinitropha در معتبرترین ژورنال بین المللی سیستماتیک میکروبیولوژی ( IJSEM‌) منتشر شده است و به عنوان یک ذخیره ارزشمند هم اکنون در بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با شماره دسترسی IBRC-M ۱۰۹۲۹T نگهداری می‌شود.

نقص فنی ساعت‌های اپل به علت به روز رسانی سیستم عامل

کاربرانی که تازه‌ترین نسخه از سیستم عامل اپل را برای ساعت‌های هوشمند این شرکت موسوم به واچ او اس ۷ را نصب کرده‌اند، می‌گویند این به‌روزرسانی عملکرد ساعت‌ها را مختل می‌کند.

مشکل یادشده به خصوص برای کاربرانی به وجود می‌آید که از ساعت‌های هوشمند سری ۳ شرکت اپل استفاده می‌کنند.

بسیاری از کاربران این ساعت‌ها با حضور در شبکه‌های اجتماعی تصریح کرده‌اند که نصب سیستم عامل جدید واچ او اس ۷ موجب راه اندازی مکرر ساعت می‌شود؛ این اتفاق گاهی چند بار در روز رخ می‌دهد و هنوز مشخص نیست چه مشکل فنی عامل این وضعیت است.

برخی کاربران نیز می‌گویند بعد از نصب سیستم عامل مذکور شاهد قفل شدن ساعت، بالا نیامدن بعضی برنامه‌ها و کند شدن عملکرد ساعت بوده‌اند. این مشکل برای ساعت‌های سری ۵ اپل رخ نداده و اپل نیز هنوز در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده است.

اطلاعات تازه در مورد گوشی‌های جدید شیائومی

به تازگی اطلاعاتی در مورد دو گوشی جدید شیائومی به نام‌های می ۱۰ تی نسل پنجم و می ۱۰ تی پرو نسل پنجم منتشر شده است.

هر دو گوشی دارای هشت گیگابایت رم بوده و در آن‌ها از نمایشگر ۶.۶۷ اینچی از نوع ال سی دی و FHD+ استفاده شده است، باتری این دو گوشی نیز پنج هزار میلی آمپری است، هر دو گوشی دارای سه دوربین در پشت خود نیز هستند.

پردازنده اصلی نصب شده بر روی هر دو گوشی اسنپ دراگون ۸۶۵ است، نرخ تازه سازی صفحه نمایشگر هر دو گوشی نیز ۱۴۴ هرتز است، تفاوت اصلی این دو گوشی در دوربین‌های آن‌ها است. این گوشی‌های هر دو از دوربین‌های ۱۳ و پنج مگاپیکسلی برخوردارند، اما Mi ۱۰T ۵G دارای یک دوربین ۶۴ مگاپیکسلی است و در مقابل Mi ۱۰T Pro ۵G دارای دوربین قدرتمندتر ۱۰۸ مگاپیکسلی و فناوری ویژه تثبیت تصویر است.

برای هر دو گوشی دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است و نسبت بصری نمایشگر هر دو گوشی ۲۰ به ۹ است، احتمال دارد این دو گوشی که با شبکه‌های نسل پنجم سازگاری دارند، در تاریخ ۳۰ سپتامبر عرضه شوند.

ساخت باتری با قابلیت شارژ بسیار سریع

محققان هلندی با استفاده از اکسید تنگستن نیوبیوم و جایگزین کردن آن به جای گرافیت در باتری‌های لیتیومی موفق به ساخت باتری‌هایی با قابلیت شارژ بسیار سریع شده‌اند.

این پژوهشگران با بررسی نحوه تبادل لیتیوم در بین دو الکترود باتری‌های جدیدی طراحی کرده‌اند که دارای مجراهایی پرظرفیت برای جریان یافتن حجم بیشتری از یون‌های لیتیومی است و از این طریق می‌توان ظرفیت ذخیره سازی باتری‌های یادشده را نیز افزایش داد.

اکسید تنگستن نیوبیوم که در این باتری‌ها به جای گرافیت مورد استفاده قرار گرفته، جریان یافتن یون‌های لیتیوم را با حجم و شدت بیشتر تسهیل می‌کند، اکسید تنگستن نیوبیوم برای استفاده در باتری‌های جدید ابتدا به شدت گرما داده می‌شود تا بتوان از آن برای تولید نانوذرات جدید استفاده کرد.

این نانوذرات روند هدایت یون‌های لیتیوم را تسهیل می‌کنند؛ البته طراحی فعلی این باتری‌ها برای استفاده در محصولاتی مانند خودروهای برقی که به مقدار زیادی انرژی نیاز دارند، مناسب نیست، اما پیش‌بینی می‌شود در آینده با تغییراتی در طراحی باتری‌های مذکور با اتومبیل‌های برقی نیز سازگار شوند.