دردسر کیهانی تهران-بغداد

رویکرد دوگانه منتقدان دولت، فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح طلبان، افشاگری مالیاتی نیویورک تایمز علیه رئیس جمهور آمریکا، رابطه اصولگرایان و دولت و تبعات انتقاد روزنامه کیهان از آیت الله سیستانی و از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۸ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمایت از روحانی؛ از حب دولت یا بغض اصلاح‌طلبان‌؟» به بررسی رویکرد دوگانه دلواپسان پرداخت و نوشت: شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه دشوار شده و همگان این مساله را از چشم دولت و رئیس‌جمهور می‌بینند. اصولگرایان و دلواپسان پیشنهاد استیضاح می‌دهند و برخی اصلاح‌طلبان نیز مجلس را در استیضاح رئیس‌جمهور توانا نمی‌بینند و پیشنهاد استعفا به حسن روحانی می‌دهند. این در حالی است که رسانه‌های دلواپس پس از پیشنهاد اصلاح‌طلبان نسبت به دولت رویکرد دوگانه پیدا کرده‌اند. چنانکه اگر تا دیروز به‌دلیل ناکارآمدی به استیضاح دولت فکر می‌کردند اکنون نه از حب دولت که از بغض اصلاح‌طلبان زبان در حمایت از دولت برای برقراری و ادامه مسیر تا آخر راه می‌گردانند و پیشنهاد اصلاح‌طلبان را زمینه‌ای برای اغتشاش می‌خوانند. همین رویکرد دوگانه باعث شده تا جامعه نسبت به آنها رویکرد مثبتی نداشته باشد و با دید خوشی به آنها نگاه نکند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصلاحات در بند اصلاحات» به بررسی فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با چندین چالش داخلی مواجه شده‌اند که اگر موفق به حل این چالش‌ها نشوند، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را همانند انتخابات مجلس یازدهم به رقیب خود واگذار می‌کنند.

اصلاح‌طلبان پس از انتخابات مجلس یازدهم و واگذاری نتیجه آن به رقیب با چالش‌های داخلی روبرو شده و تحرک کافی هم برای حل این چالش‌ها نداشته‌اند. ادامه فعالیت شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یا ایجاد نهادی جدید در ابهام است. از سویی دو تفکر و دیدگاه در مقابل هم قرار گرفته‌اند که یکی معتقد به حمایت از گزینه اصلاح‌طلب بوده و دیگری حمایت از گزینه غیر اصلاح طلب در انتخابات را رد نمی‌کند. ایسنا نوشت: مشکلات اقتصادی که موجب نارضایتی از دولت شده است، دامن اصلاح‌طلبان را هم گرفته و آنها سعی دارند تا خود را در ایجاد مشکلات بی تقصیر جلوه دهند. با این حال با مردم و پایگاه رأی خود درباره عملکردشان وارد گفت و گو نمی‌شوند تا به پرسش‌ها و ابهامات آنها پاسخ داده و آنها را قانع به مشارکت در انتخابات کنند. شورای نگهبان نیز که چالش همیشگی اصلاح‌طلبان بوده است.

شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از انتخابات مجلس یازدهم فعالیت‌های خود را متوقف کرد. در این انتخابات، شورای سیاستگذاری هیچ لیستی ارائه نکرد و احزاب اصلاح‌طلب بنا به توصیه سیدمحمد خاتمی به تشخیص خود عمل کردند؛ یعنی حزب کارگزاران یک لیست و هشت حزب دیگر هم یک لیست ارائه کردند که البته نیمی از اعضای هر دو لیست مشترک بودند و هیچکدام از آنها هم برای ورود به مجلس، رأی کافی به دست نیاوردند.

با اتمام انتخابات مجلس یازدهم که با شکست اصلاح‌طلبان همراه شد، محمدرضا عارف و عبدالواحد موسوی لاری از ریاست و نایب رئیسی شورای سیاستگذاری استعفا دادند تا تکلیف ادامه فعالیت این شورا در ابهام بماند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رسوایی در واپسین روزهای سپتامبر» به بررسی افشاگری مالیاتی نیویورک تایمز علیه ترامپ پرداخت و نوشت: نیویورک تایمز به اطلاعاتی تازه از پرونده مالیاتی رئیس‌جمهور آمریکا دست یافته که نشان می‌دهد او در طول ۱۵ سال گذشته، به مدت ۱۰ سال هیچ مالیاتی پرداخت نکرده و در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نیز به‌طور سالانه تنها ۷۵۰ دلار به عنوان مالیات پرداخته است؛ رسوایی بزرگی که در آستانه اولین مناظره کاندیداها می‌تواند سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده را تغییر دهد. دونالد ترامپ که این روزها تلاش دارد برای دومین‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به پیروزی دست یابد، مشکلات بسیاری را در حوزه مالی پیش روی خود و کارزارش می‌بیند. نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که رقیب وضعیتی به مراتب بهتر در ایالت‌های تأثیرگذار میدان نبرد دارد. همین امر باعث شده تا حجم کمک‌های مالی به کارزار ترامپ کاهش یابد و سرنوشت سرمایه‌هایی که به منظور شرط‌بندی بر سر پیروزی او هزینه شده، به خطر بیفتد. از طرفی بازگشت بخشی از این سرمایه‌ها از سوی رئیس‌جمهور آمریکا تضمین شده و شکست در انتخابات می‌تواند ترامپ را با دردسری بزرگ مواجه کند. او همچنین درگیر پرونده‌ای قضائی مربوط به سال‌ها قبل است که طی آن با ادعای ضرر و ورشکستگی برخی کسب و کارهایش کمک ۷۲ میلیون دلاری از دولت آمریکا دریافت کرده بود اما سرویس درآمد داخلی آمریکا مدعی است ادعای ضررهای ترامپ دروغ بوده و اگر رئیس‌جمهور آمریکا در این پرونده محکوم شود، باید جریمه‌ای بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری بپردازد.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دردسر کیهانی تهران-بغداد» به بررسی تبعات انتقاد تند روزنامه کیهان از آیت الله سیستانی بر روابط ایران و عراق پرداخت و نوشت: بعد از مشکلات مدید درون‌مرزی و فرامرزی، مقامات عراق با یک مشکل کیهانی هم مواجه شدند.

آیت‌الله سیستانی، مرجع بزرگ شیعیان عراق، با هینیس پلاسخارت، نماینده سازمان ملل متحد در عراق، دیدار و گفت‌وگویی داشت که در آن درباره نقش‌آفرینی نظارتی این سازمان و نمایندگانش در انتخابات پارلمانی عراق صحبت کرده بود.

درپی این دیدار، حسین شریعتمداری روز شنبه در سرمقاله‌ای که با عنوان «برخاسته از ارادت» نوشته بود، این مواضع را مورد انتقاد قرار داد و با رد موضع سیستانی در این زمینه، آن را دون شأن او خواند.

این انتقاد بی‌سابقه البته با توجه به ساختار اداری کیهان، توجه جدی و البته منفی رسانه‌ها و مقامات کشور همسایه و به تبع آن دیپلمات‌های ایرانی را به خود جلب کرد. دفتر آیت‌الله سیستانی خود با انتشار بیانیه‌ای ادعای کیهان دراین‌باره را رد کرد و نوشت در این دیدار تنها خواستار این شده است که نظارت بر انتخابات با هماهنگی و طبق ضوابط مورد تأیید سازمان ملل متحد انجام شود؛ اما روز گذشته و در ادامه واکنش به این مقاله، مقامات عراقی با واکنش منفی به موضوع ورود و از کسی که می‌توان او را بزرگ‌ترین چهره مذهبی عراق خواند، حمایت کردند و مقامات ایرانی نیز سعی کردند از مواضع مدیرمسئول کیهان فاصله بگیرند.

شریعتمداری خود نیز دیروز با استناد به همین بیانیه، برداشت خود را اشتباه اعلام کرد و از سیستانی پوزش خواست.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترامپ له‌له می‌زند رسانه‌های مرتجع و غرب‌گرا خبر جعل می‌کنند» به بررسی به واکنش روزنامه‌های اصلاح طلب به خبر یک نشریه کویتی در مورد مذاکرات مخفیانه ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: بازی رسانه‌ای افراطیون مدعی اصلاحات با خبرسازی نشریه کویتی، از هماهنگی در زمینه انتشار شایعه دروغ حکایت می‌کند.

اخیراً روزنامه کویتی الجریده که بارها اخبار صد درصد دروغ را منتشر کرده، مدعی شد ایران و دولت ترامپ در عمان در حال مذاکرات محرمانه هستند.
روزنامه کویتی مدعی شد در این مذاکرات، دولت آمریکا طرح پیشنهادی برای همکاری و پایان دادن به همه اختلافات دو کشور ارائه کرده است. اما در این مذاکرات از طرف ایران، دولت مشارکت ندارد.

الجریده همچنین مدعی شده «در چارچوب این مذاکرات، دونالد ترامپ برای سفر به تهران، امضای توافقنامه میان دو کشور با رهبر عالی ایران و تضمین برداشتن تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده است. با این حال سازمان اطلاعاتی آمریکا به ترامپ توصیه کرده است «منتظر دولت اصولگرا در ایران باشد تا این دولت، تعهدات را اجرا کند» همچنین به ترامپ توصیه شده بر دولت روحانی، تکیه نکند.»

این خبر جعلی که با هماهنگی قبلی توسط برخی رسانه‌های اجاره‌ای سازمان سیا در کشورهای عربی بازنشر شد، از یک طرف می‌خواست از اثر خیانت برخی کشورهای عربی در عملی کردن سازش با رژیم صهیونیستی که در کاخ سفید انجام شد، بکاهد و از طرف دیگر برای محافل وابسته به آمریکا در داخل ایران، دستمایه عملیات روانی جدید فراهم کند؛ چنان که بسیاری از سایت‌ها و کانال‌های وابسته به شبکه عنکبوت بلافاصله خبر جعلی الجریده را پوشش دادند و حتی روزنامه‌هایی مانند اعتماد نیز به قلم افراد بدسابقه‌ای مثل عباس عبدی (متهم پرونده نظرسنجی‌سازی به نفع آمریکا) به آن استناد کردند.

هدف از این پرونده مشترک، تطهیر خط مذاکره با آمریکا و القای این بود که نظام پشت پرده در حال ارتکاب مذاکره‌ای است که علناً -و به استناد تجارب موجود- آن را خیانت می‌داند.

کد خبر 446918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.