مناسب‌سازی ۳۰۰ اتوبوس شهری اصفهان برای معلولان

نایب رئیس کمیسیون حمل‌وتقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از حدود ۷۵۰ دستگاه اتوبوس شهری اصفهان ۳۰۰ دستگاه مجهز به رمپ ویژه معلولان شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر برشان با حضور در برنامه زنده تلویزیونی "اینجا اصفهان" با اشاره به تاکید شورای شهر بر توسعه حمل‌ونقل عمومی و اختصاص بخش عمده بودجه به این حوزه، بازگشایی گلوگاه‌ها، ساماندهی معابر، اصلاحات ترافیکی، روکش آسفالت و جدول‌کشی را از جمله فعالیت‌های روزمره شهرداری در حوزه ترافیک شهری عنوان کرد.

وی در خصوص اقدامات زیربنایی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک اصفهان، اظهار کرد: شهر اصفهان را می‌توان به چهار حلقه ترافیکی تقسیم کرد؛ حلقه اول بافت مرکزی شهر و حلقه دوم پیرامون بافت مرکزی ایجاد شده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به توسعه شهر، شورای اول تصمیم گرفت حلقه سوم را در قالب احداث بزرگراه‌ها ایجاد کند که اگر این موضوع محقق نمی‌شد، معلوم نبود اکنون با چه معضلاتی روبه‌رو می‌شدیم.

وی ادامه داد: شورای پنجم و شهردار منتخب این شورا به پروژه احداث حلقه چهارم ترافیکی شهر ورود کردند که نشانگر جسارت مدیریت شهری است؛ ۷۶ کیلومتر طول حلقه چهارم است که حدود ۴۵ کیلومتر آن در شهر اصفهان قرار دارد و تکمیل آن نیازمند اقدام شهرداری‌های دیگر است که در آن سهیم هستند.

برشان خاطرنشان کرد: ایجاد مترو اگرچه هزینه هنگفتی را نیاز دارد و پروژه خط یک متروی اصفهان با گذشت چند سال، پیش از بهره‌برداری کامل روند فرسایشی را طی کرد اما اگر اکنون این نوع حمل‌ونقل عمومی نبود اصفهان با معضلات بسیاری روبه‌رو می‌شد.

وی با اشاره به حفاری تونل برای احداث خط دو متروی اصفهان از دو سمت مسیر، افزود: بیشترین پوشش حمل‌ونقلی خط دو در مناطق کم‌برخوردار است.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر اصفهان به خرید اتوبوس‌های جدید برای این شهر نیز اشاره و اظهار کرد: شرایط فعلی به نحوی است که اگر حتی بودجه داشته باشیم به دلیل تحریم‌ها اتوبوسی وجود ندارد که بتوانیم بخریم؛ به همین سبب خرید یکصد دستگاه اتوبوس که از ۸۰ دستگاه آن اخیراً رونمایی شد، با سختی زیادی مواجه شد.

وی تصریح کرد: با کمک دولت ۷۰۰ دستگاه اتوبوس شهری اصفهان بازسازی و مناسب‌سازی شده و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

برشان با بیان اینکه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس شهری مجهز به رمپ معلولان شده است، ادامه داد: خطوط BRT اصفهان در حال توسعه هستند که اغلب از مسیرهای پرتردد می‌گذرند.

کرونا هزینه تمام شده سفر با حمل‌ونقل عمومی را افزایش داد

وی با بیان اینکه کرونا زیان مالی و محدودیت‌های بودجه‌ای فراوانی برای شهرداری ایجاد کرد، گفت: حدود ۷۵۰ دستگاه اتوبوس شهری اصفهان تا پیش از شیوع کرونا روزانه حدود ۵۵۰ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کرد که این رقم اکنون به ۲۲۰ هزار مسافر رسیده و مسافران مترو نیز به یک سوم تقلیل یافته است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، هزینه تمام شده برای هر سفر با اتوبوس و مترو را افزایش داده اما سعی شده از ظرفیت ناوگان حمل‌و نقلی کاسته نشود.

وی گفت: ضدعفونی شدن روزانه اتوبوس‌ها، آموزش رانندگان برای رعایت موازین بهداشتی و قرار دادن حائل میان راننده و مسافر از جمله اقدامات در حوزه حمل‌ونقل عمومی در زمان شیوع کرونا بوده است.

اجرای سیستم هوشمند روی ۱۰۰ اتوبوس شهری

برشان با اشاره به اجرای سیستم AVL و AFC بر روی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شهری، خاطرنشان کرد: تعیین مکان مبدا و مقصد، مشخص کردن زمان رفت و آمد و کنترل سیستمی اتوبوس‌ها از مزایای سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل عمومی است.

وی ادامه داد: از طرفی با اجرای کامل این سیستم‌ها می‌توان تخفیف‌ها و دو نرخی کردن بلیط خطوط اتوبوس برای اقشار مختلف را دقیق‌تر محقق کرد.

مسیرهای دوچرخه شهر ایمن‌تر می‌شود

وی اصفهان را شهر دوچرخه خواند و خیابان‌های این شهر را به دلیل مسطح بودن مناسب برای دوچرخه‌سواری دانست.

برشان گفت: شورای شهر با مصوبه خود تاکید کرده که مسیر دوچرخه در تمام خیابان‌های تازه احداث پیش‌بینی و ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اکنون مسیرهای ویژه دوچرخه در شهر پراکنده بوده و به هم پیوسته نیست، اظهار کرد: این شرایط باعث شده دوچرخه سواران برای تردد در شهر احساس امنیت نکنند در حالی که برای ترویج حمل‌ونقل پاک تاکید شده تا حد امکان مسیرهای دوچرخه با پیوستگی و ارتباط با یکدیگر ایجاد شود تا ایمنی دوچرخه‌سواران حفظ شود.

الزام داشتن گواهینامه برای موتورسیکلت‌سواران جدی گرفته شود

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از رعایت نکردن مقررات ایمنی توسط موتورسیکلت در شهر، گفت: بسیاری از موتورسیکلت‌سواران شهر پشت چراغ قرمز نمی‌ایستند، در بزرگراه‌ها و مسیر بی آر تی حرکت می‌کنند و با حضور در پارک‌های شهر باعث گلایه شهروندان می‌شوند.

وی با بیان اینکه به دلایل متعددی برخوردهای مناسبی با موتورسیکلت‌سواران متخلف نشده، اضافه کرد: راهنمایی و رانندگی با وجود امکاناتی که دارد چون بسیاری از موتورسیکلت‌ها قابل شناسایی و پیگیری نیستند، امکان مقابله با متخلفان را ندارد.

برشان افزود: تعداد قابل توجهی از راکبان موتورسیکلت از اقشار ضعیف جامعه هستند و از این وسیله نقلیه امرار معاش می‌کنند بنابراین رفتار قهری با آنان پیامد مطلوبی ندارد؛ در مقابل اگر کاری نکنیم مشکل مضاعف می‌شود چون بر اساس آمار تعداد قابل توجهی از تصادف منجر به ضرب و جرح و مرگ مربوط به موتورسیکلت‌سواران است.

وی تصریح کرد: باید پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌ها جدی گرفته شود و داشتن گواهینامه برای راکبان الزام قوی داشته باشد تا در کنار اهرم‌های آموزشی ملی شاهد کاهش تخلفات در این خصوص باشیم.

گسترش ایستگاه‌های آتش‌نشانی به وسعت شهر

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شورا و شهرداری اصفهان برای بالا بردن ایمنی و رضایتمندی شهروندان بودجه‌ای پایدار را جهت خرید تجهیزات و ماشین‌آلات به سازمان آتش‌نشانی اختصاص داده است

وی اضافه کرد: با وجود تنگناهایی که به دلیل تحریم وجود داشت، توانستیم در سه سال اخیر تجهیزات آتش‌نشانی را به حد مطلوبی نوسازی و بازسازی کنیم و ایستگاه‌های آتش‌نشانی چه آن‌ها که در مرحله تملک زمین یا اجرای پروژه ساخت هستند چه آن‌هایی که آماده بهره‌برداری شده‌اند، در تمام شهر وسعت پیدا کرده است.

برشان اظهار کرد: چهارباغ، ناژوان و مجموعه‌های مسکونی اطشاران از جمله مناطقی است که ضرورت ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی در آن احساس شد و مدیریت شهری این نیاز را دنبال کرد.

کد خبر 446908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.