نقش پهپادها و وسایل حمل و نقل هوایی در تغییر شهرها

پهپادها، وسایل نقلیه شخصی هوایی و تاکسی‌های پرنده آینده حمل و نقل شهرهای جهان را در آینده‌ای نه چندان دور فرا خواهد گرفت و مسیرهای جدیدی از تردد را برای کاربران به وجود خواهد آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با حرکت جهان به سمت هوشمندسازی شهری و استفاده هرچه بیشتر از تکنولوژی، پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک، آسمان بسیاری از نقاط دنیا را پهپادها و وسایل حمل و نقل هوایی فرا گیرد. البته این کار به راحتی صورت نخواهد گرفت و مستلزم صرف هزینه زیاد و تلاش قابل توجه مقامات شهری است. تنها ایجاد و افزایش این دسته از وسایل نقلیه کافی نیست بلکه احداث باندهای فرود، نقاطی برای شارژ وسایل حمل و نقل هوایی و جایگاه‌هایی برای قرار گرفتن پهپادها در همان ابتدای شروع کار، از ضرورت بالایی برخوردار است. با وجود تمام این سختی‌ها و هزینه‌ها، گسترش و استفاده از وسایل حمل و نقل هوایی می‌تواند به طور چشمگیری شهرها را تحت تأثیر قرار دهد و آن‌ها را در حرکت به سمت پایداری هدایت کند.

قرن بیست و یک، عصر حمل و نقل هوایی

هم اینک نیز پهپادهای بسیاری بر فراز آسمان شهرهای جهان در حال حرکت است و از نظر اندازه و پیچیدگی با هم تفاوت‌های زیادی دارد. این وسایل حمل و نقل هوایی اقلام مختلفی نظیر دوربین‌هایی با وضوح بالا، مکانیسم‌های تحویل، فناوری تصویربرداری حرارتی، اسپیکر و اسکنر را در آسمان‌ها حمل می‌کنند. در بخش عمومی نیز، پهپادها در واکنش به یک واقعه هراسناک مانند آتش‌سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نجات جان آتش‌نشانان در حین خاموش کردن شعله‌های آتش کمک می‌کند.

پهپادها مزایای بسیاری برای شهرها در پی دارند؛ مثلاً نیروهای امنیتی در بسیاری از نقاط دنیا، از این وسیله‌های هوایی در دوران کرونا برای تشدید و نظارت بر مقررات اعمال شده برای مهار بیماری کووید -۱۹ بهره گرفته‌اند. از سوی دیگر، بسیاری از پهپاد هایی که پیش از این در زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفت، در روزهای کرونایی بر فراز آسمان بسیاری از شهرها مواد ضدعفونی کننده در هوا پخش می‌کند. مقامات ارشد بریتانیا نیز در پاندمی کرونا از پهپادها برای حمل مواد دارویی به نقاط دور نظیر جزیره وایت بهره گرفته‌اند و از این طریق جان بسیاری از بیمارانی را که در دوران قرنطینه نتوانسته‌اند برای درمان به شهرهای اطراف بروند، نجات دهند.

انتظار می‌رود که مزایای بیشمار پهپادها، تاکسی‌ها و سایر وسایل حمل و نقل هوایی آینده تردد ساکنان شهری را در بر گیرد و جایگزین وسایل حمل و نقل موتوری و زمینی شود. استفاده از این وسایل از دیرباز نیز در افسانه‌ها به صورت تخیلی وجود داشته اما امروز شکل واقعیت به خود گرفته و بسیاری از کارخانه‌های جهان را به تولید این نوع خودروها سوق داده است.

وسایل حمل و نقل هوایی می‌تواند به طور چشمگیری شهرنشینی را تحت تأثیر قرار دهد اما استفاده از آن‌ها نیز مستلزم صرف زمان و هزینه است. این وسایل باید برای مدت زمانی نه چندان کوتاه مورد آزمایش قرار گیرد و پس از اطمینان از امنیت کامل آن‌ها بر آسمان شهرها، به وسیله‌هایی رایج برای تردد شهروندان تبدیل شود.

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، استفاده گسترده از وسایل حمل و نقل هوایی نیازمند ایجاد زیرساخت‌های جدید است؛ باندهایی برای فرود، ایستگاه‌هایی برای شارژ و مسیرهایی برای به حداقل رساندن صدای این وسایل باید در نظر گرفته شود. سازه‌های موجود باید با این شبکه‌های جدید سازگاری پیدا کند و اصول جدیدی نیز برای طراحی سازه‌های آینده اتخاذ شود.

مقامات ارشد کشور رواندا جایگاهی برای قرار گرفتن پهپادها طراحی کرده است و از آن‌جا تجهیزات پزشکی و سایر مواد مورد نیاز را به جوامع روستایی اطراف ارسال می‌کند. این جایگاه به عنوان محلی برای گردهمایی مردم و همچنین آموزش رباتیک به علاقمندان عمل می‌کند.

کد خبر 446846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.