سامانه هدایت ناوگان آتش نشانی یزد راه اندازی می‌شود

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد گفت: در حال راه اندازی و تست سامانه هدایت ناوگان خودرویی آتش نشانی هستیم که باعث می‌شود در مسیریابی محل حادثه زمان کمتری صرف شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمد میرجلیلی امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چهار راهبرد اصلی برای کاهش حوادث در این سازمان برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: راهبرد اول آتش نشانی برای کاهش خطرات آگاهی بخشی به شهروندان است که خوشبختانه تا امروز این آموزش‌ها تأثیر به سزایی داشته است.

وی افزود: سال گذشته از سوی ستاد آموزش شهروندی در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری دوره‌ای برگزار شد که شاهد کاهش و به صفر رسیدن حوادثی از قبیل مرگ خاموش از طریق گاز گرفتی و همچنین برق گرفتگی در زمان تعمیر کولر بودیم.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با بیان اینکه موضوع ایمن سازی اماکن مختلف در دستور کار این سازمان قرار دارد، تاکید کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه قضا و سازمان نظام مهندسی و سایر نهادهای مرتبط کارگروهی برای تعیین تکلیف ساختمان‌ها و اماکن ناایمن تشکیل شد.

وی با اشاره به موضوع ایمنی بازار یزد خاطرنشان کرد: پیش بینی‌های لازم برای ایمنی بازار یزد صورت گرفته و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک سیستم اطفای حریق در بازار قدیمی یزد نصب شود تا اگر حادثه‌ای رخ داد شاهد اتفاقات ناگوار و غیر قابل جبران نباشیم.

میرجلیلی تصریح کرد: راهبرد دوم این سازمان افزایش کیفیت و کارایی نیروهای سازمان است که برای سنجش این موضوع دو شاخص زمان رسیدن به حادثه و عملکرد بهینه در محل حادثه را مورد نظر قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در حال احداث دو ایستگاه در دو طرف شهر هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از این ایستگاه‌ها در سال جاری و دومی در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسیدز که این مهم در راستای کاهش زمان رسیدن به محل حادثه است.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با بیان اینکه زمان رسیدن نیروهای آتش نشانی به محل حادثه در شهر یزد مطابق با استانداردهای جهانی است، اضافه کرد: میانگین حضور آتش نشان یزد در حوادث خانگی چهار دقیقه و ۲۰ ثانیه و برای حوادثی که در محل‌های تجاری صورت می‌گیرد سه دقیقه و ۲۰ ثانیه است.

راه اندازی سامانه هدایت ناوگان خودرویی آتش نشانی

وی گفت: در حال راه اندازی و تست سامانه هدایت ناوگان خودرویی آتش نشانی هستیم که باعث می‌شود در مسیریابی محل حادثه زمان کمتری صرف شود و محل حادثه به طور اتوماتیک به آتش نشانی و سپس نیروهای اعزامی اعلام شود.

میرجلیلی با بیان اینکه این خدمت از طریق اپلیکیشن موبایلی «sos» انجام می‌شود، تاکید کرد: هر شهروندی یزد می‌بایست علاوه بر نرم افزارهای رایج موبایلی این نرم افزار را نیز داشته باشد تا در زمان وقوع حادثه بتوانیم محل را به خوبی تشخیص دهیم و از اتلاف وقت جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه راه اندازی این سامانه زمان رسیدن به محل حادثه را بین ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه کاهش می‌دهد، گفت: با اجرای این طرح شهر یزد از احداث ایستگاه‌های جدید بی نیاز می‌شود.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد گفت: نوسازی ناوگان این سازمان در حال انجام است و در سال جاری پنج خودرو جدید به سازمان اضافه شده که سه خودرو در حال استفاده و دو خودرو در مرحله تجهیز است.

وی با بیان اینکه یکی از نیروهای آتش نشانی در مرکز کنترل ترافیک شهرداری مستقر است، افزود: این فرد با هماهنگی‌هایی که انجام می‌دهد می‌تواند چراغ‌های راهنمایی را برای سرعت بخشیدن به کار به خودروهای آتش نشانی کنترل و مسیرهای کم ترافیک را معرفی کند.

بهبود عملکرد در محل حادثه، راهبرد آتش نشانی

میرجیلی از بهبود عملکرد در محل حادثه به عنوان راهبرد سوم این سازمان یاد کرد و افزود: با توجه به نیاز شهر یزد تجهیزات لازم خریداری شد تا عملکرد نیروهای این سازمان بهتر شود و زمان اطفای حریق یا امداد رسانی کاهش یابد.

وی از برنامه ریزی دوره‌های آموزشی عملی برای نیروهای آتش نشان خبر داد و گفت: این دوره‌ها در بازه‌های زمانی مختلف برنامه ریزی شده تا سطح آمادگی آتش نشان‌ها دچار افت نشود.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با بیان اینکه راهبرد چهارم این سازمان کاهش سوانح کاری برای پرسنل است که به تجهیزات حفاظت فردی مرتبط است، خاطرنشان کرد: آتش نشانی یزد در سال گذشته به تجهیزات حفاظتی CBRN مجهز شد.

کد خبر 446825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.