به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمد میرجلیلی امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چهار راهبرد اصلی برای کاهش حوادث در این سازمان برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: راهبرد اول آتش نشانی برای کاهش خطرات آگاهی بخشی به شهروندان است که خوشبختانه تا امروز این آموزشها تأثیر به سزایی داشته است.
وی افزود: سال گذشته از سوی ستاد آموزش شهروندی در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری دورهای برگزار شد که شاهد کاهش و به صفر رسیدن حوادثی از قبیل مرگ خاموش از طریق گاز گرفتی و همچنین برق گرفتگی در زمان تعمیر کولر بودیم.
سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با بیان اینکه موضوع ایمن سازی اماکن مختلف در دستور کار این سازمان قرار دارد، تاکید کرد: با هماهنگیهای صورت گرفته با دستگاه قضا و سازمان نظام مهندسی و سایر نهادهای مرتبط کارگروهی برای تعیین تکلیف ساختمانها و اماکن ناایمن تشکیل شد.
وی با اشاره به موضوع ایمنی بازار یزد خاطرنشان کرد: پیش بینیهای لازم برای ایمنی بازار یزد صورت گرفته و امیدواریم در آیندهای نزدیک سیستم اطفای حریق در بازار قدیمی یزد نصب شود تا اگر حادثهای رخ داد شاهد اتفاقات ناگوار و غیر قابل جبران نباشیم.
میرجلیلی تصریح کرد: راهبرد دوم این سازمان افزایش کیفیت و کارایی نیروهای سازمان است که برای سنجش این موضوع دو شاخص زمان رسیدن به حادثه و عملکرد بهینه در محل حادثه را مورد نظر قرار دادیم.
وی با بیان اینکه در حال احداث دو ایستگاه در دو طرف شهر هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از این ایستگاهها در سال جاری و دومی در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسیدز که این مهم در راستای کاهش زمان رسیدن به محل حادثه است.
سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با بیان اینکه زمان رسیدن نیروهای آتش نشانی به محل حادثه در شهر یزد مطابق با استانداردهای جهانی است، اضافه کرد: میانگین حضور آتش نشان یزد در حوادث خانگی چهار دقیقه و ۲۰ ثانیه و برای حوادثی که در محلهای تجاری صورت میگیرد سه دقیقه و ۲۰ ثانیه است.
راه اندازی سامانه هدایت ناوگان خودرویی آتش نشانی
وی گفت: در حال راه اندازی و تست سامانه هدایت ناوگان خودرویی آتش نشانی هستیم که باعث میشود در مسیریابی محل حادثه زمان کمتری صرف شود و محل حادثه به طور اتوماتیک به آتش نشانی و سپس نیروهای اعزامی اعلام شود.
میرجلیلی با بیان اینکه این خدمت از طریق اپلیکیشن موبایلی «sos» انجام میشود، تاکید کرد: هر شهروندی یزد میبایست علاوه بر نرم افزارهای رایج موبایلی این نرم افزار را نیز داشته باشد تا در زمان وقوع حادثه بتوانیم محل را به خوبی تشخیص دهیم و از اتلاف وقت جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه راه اندازی این سامانه زمان رسیدن به محل حادثه را بین ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه کاهش میدهد، گفت: با اجرای این طرح شهر یزد از احداث ایستگاههای جدید بی نیاز میشود.
سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد گفت: نوسازی ناوگان این سازمان در حال انجام است و در سال جاری پنج خودرو جدید به سازمان اضافه شده که سه خودرو در حال استفاده و دو خودرو در مرحله تجهیز است.
وی با بیان اینکه یکی از نیروهای آتش نشانی در مرکز کنترل ترافیک شهرداری مستقر است، افزود: این فرد با هماهنگیهایی که انجام میدهد میتواند چراغهای راهنمایی را برای سرعت بخشیدن به کار به خودروهای آتش نشانی کنترل و مسیرهای کم ترافیک را معرفی کند.
بهبود عملکرد در محل حادثه، راهبرد آتش نشانی
میرجیلی از بهبود عملکرد در محل حادثه به عنوان راهبرد سوم این سازمان یاد کرد و افزود: با توجه به نیاز شهر یزد تجهیزات لازم خریداری شد تا عملکرد نیروهای این سازمان بهتر شود و زمان اطفای حریق یا امداد رسانی کاهش یابد.
وی از برنامه ریزی دورههای آموزشی عملی برای نیروهای آتش نشان خبر داد و گفت: این دورهها در بازههای زمانی مختلف برنامه ریزی شده تا سطح آمادگی آتش نشانها دچار افت نشود.
سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با بیان اینکه راهبرد چهارم این سازمان کاهش سوانح کاری برای پرسنل است که به تجهیزات حفاظت فردی مرتبط است، خاطرنشان کرد: آتش نشانی یزد در سال گذشته به تجهیزات حفاظتی CBRN مجهز شد.
نظر شما