بررسی وضعیت آتش‌نشانان سمنان

تامین ایمنی شهروندان در همه زمینه‌ها از مهم‌ترین مولفه‌های مدیریت شهری موفق و توانمند است که زمینه توسعه پایدار شهری و ارتقای شاخص‌های کیفی خدمات شهری را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وجود سازمان‌ها و سیستم‌های ایمنی و امدادرسانی در شهرها ضروری است و تأمین آن از بسیاری جنبه‌ها بر سایر نیازها، رجحان دارد، زیرا سکونت خیل عظیمی از انسان‌ها در سکونتگاهی بزرگ و گسترده به نام شهر، جز بر بستری ایمن و امن، ممکن نیست و تأمین سایر نیازهای آنان جز در محیطی ایمن، مسیر نخواهد بود.

سازمان‌های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها در صف مقدم ایمن‌سازی محیط‌های شهری و مقابله با حوادث و سوانح تهدید کننده جان و مال شهروندان قرار دارند و آتش‌نشانان صف‌شکنان محیط‌های پر خطری هستند که در آن‌ها مخاطرات طبیعی یا انسانی به تهدیدی علیه موجودیت انسان‌ها تبدیل شده‌اند؛ لذا هر اندازه ایستگاه‌های آتش‌نشانی به امکانات بیشتر و فناوری جدیدتر مجهز باشد و آتش‌نشانان هر اندازه به علوم و فنون نوین تسلط بیشتری داشته باشند، امنیت شهروندان که رکن اصلی توسعه پایدار شهری است، بهتر و بیشتر تأمین خواهد شد.

به همین منظور و برای آگاهی از وضعیت ایستگاه‌های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌های استان سمنان، با راضیه شهاب، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای سمنان گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

در حال حاضر چند ایستگاه آتش‌نشانی در استان سمنان فعال است؟ 

تعداد ۲۷ ایستگاه در سطح استان فعال است که به ترتیب شهرهای سمنان با پنج ایستگاه، شاهرود با چهار ایستگاه، دامغان با دو ایستگاه، گرمسار با دو ایستگاه بیشترین ایستگاه و سایر شهرداری‌های استان هر کدام یک ایستگاه را در اختیار دارند؛ مساحت این ایستگاه‌ها ۱۲۵ هزار و ۶۵۹ مترمربع است که در هر یک از شهرها به میزان مختلف وجود دارد. البته شهرداری‌های رودیان و کهن‌آباد فاقد ایستگاه آتش‌نشانی است که باید تمهیدات لازم جهت ایجاد ایستگاه در آن‌ها اتخاذ شود.

وضعیت تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهرداری‌های استان نسبت به سرانه جمعیت شهری چگونه است؟

بر اساس استانداردهای موجود باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت شهری، یک ایستگاه آتش‌نشانی وجود داشته باشد. از این نظر اکثر شهرهای استان دارای تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی، مازاد بر سرانه استاندارد هستند و با توجه به اینکه در شهرهای استان ۲۷ ایستگاه آتش‌نشانی که بیش از دو برابر سرانه استاندارد است وجود دارد، از این نظر شرایط مطلوب است.

در حال حاضر چند آتش‌نشان در ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهرداری‌های استان سمنان مشغول فعالیت هستند؟

تعداد کل نیروهای آتش‌نشان در استان سمنان ۲۶۸ نفر است که از این تعداد، ۱۷۳ نفر به صورت کارمندی و ۹۵ نفر به صورت کارگری مشغول به انجام وظیفه هستند. سهمیه استان سمنان در آزمون استخدامی آتش‌نشانان ۵۰ نفر بود که تاکنون ۳۳ نفر از این تعداد پس از طی مراحل گزینش و استخدام، به جمع آتش‌نشانان استان افزوده و در ایستگاه‌های مختلف آتش‌نشانی بکارگیری شده‌اند.

آیا تعداد آتش‌نشان فعال در ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهرهای استان با استانداردهای جهانی مطابقت دارد؟

بر اساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر دو هزار و ۵۰۰ شهروند، یک نیروی آتش‌نشان خدمت کند. با توجه به جمعیت شهری استان در حال حاضر تعداد ۲۶۸ نیروی آتش‌نشان در ایستگاه‌های مختلف شهرهای استان مشغول خدمت هستند که این تعداد از سرانه‌های استاندارد ابلاغی بیشتر است. نکته مهم دیگری که در فرایند خدمت‌رسانی آتش‌نشانان تأثیر مستقیم دارد، ارتقای درجه آنان است. در فاصله سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ حدود ۲۰۶ نفر از آتش‌نشانان شهرداری‌های استان مشمول ارتقای درجه و بهره‌مندی از مزایای قانونی آن شده‌اند.

وضعیت ادوات و ماشین‌آلات موجود در ایستگاه‌های آتش‌نشانی استان سمنان چگونه است؟

در حال حاضر تعداد ۳۲ خودروی سنگین، ۲۰ خودروی نیمه سنگین، ۹ خودروی سبک پیشرو و ۱۲ آمبولانس در ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهرداری‌های استان سمنان و در عملیات‌های مختلف امداد و نجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از ملزومات اساسی در فعالیت سازمان‌ها و واحدهای آتش‌نشانی که تأثیر زیادی در کاهش خسارت جانی و مالی ناشی از وقوع حوادث دارد، دسترسی آتش‌نشانان به امکانات و تجهیزات است؛ به همین منظور تعداد ۱۲۱ شیر هیدرانت در اماکن و معابر شهرهای استان نصب شده و مورد استفاده است، همچنین ۲۷ عدد شیر آتش‌نشانی نیز در انبارهای آتش‌نشانی‌ها شهرداری‌های استان موجود است. متأسفانه واحدها و سازمان‌های آتش‌نشانی شهرداری‌های استان سمنان، علی‌رغم به وجود ساختمان‌ها و سازه‌های بلندمرتبه از خودروهای دارای نردبان هیدرولیکی بلند که از مهم‌ترین تجهیزات لازم برای اطفای حریق و مدیریت سوانح و حوادث سازه‌های بلندمرتبه و آپارتمان‌ها است، محروم بوده‌اند که این مسئله نقیصه و کمبود قابل توجهی محسوب می‌شود.

آیا برای تخصیص خودروهای دارای نردبان هیدرولیکی بلند به شهرداری‌ها اقدامی انجام شده است؟

طبق مفاد بند ۲ بند د تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ "به وزارت کشور اجازه داده می‌شود تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی - اسلامی ریالی با تضمین اصل و سود توسط دولت برای خرید نردبان هیدرولیکی و ماشین‌آلات آتش‌نشانی منتشر کند»؛ برای استفاده از این مقرره قانونی رایزنی و تلاش‌هایی از سوی حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و دفتر امور شهری و شوراهای استان سمنان انجام شده که تا حصول نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.

تعداد ماشین‌آلات و تجهیزات آتش‌نشانی اختصاص یافته به شهرداری‌های استان از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون چند دستگاه بوده است؟

از ابتدای سال ۱۳۹۳ تاکنون، تعداد ۹ دستگاه خودروی سنگین آتش‌نشانی، سه دستگاه خودروی آتش‌نشانی نیمه سنگین و پنج سِت امداد و نجات سنگین به شهرداری‌های استان سمنان اختصاص یافته است. همچنین ۴۰ عدد شیر هیدرانت آتش‌نشانی نیز بین شهرداری‌های استان توزیع شده است.

برای افزایش حقوق و مزایا و اصلاح وضعیت معیشتی کارکنان شهرداری از جمله آتش‌نشانان، چه اقداماتی انجام شده است؟

بهبود وضعیت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری‌ها همواره مورد توجه و پیگیری دفتر امور شهری و شوراها و همچنین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بوده است. پس از افزایش ۳۰ درصدی فوق‌العاده جذب کارمندان شهرداری‌ها در اسفند ماه سال گذشته، با پیگیری‌های بی وقفه دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مجدداً هیئت وزیران در جلسه مورخ ششم شهریور سال جاری با افزایش فوق‌العاده جذب کارمندان موافقت کرد. همچنین در این جلسه، پرداخت فوق‌العاده جدیدی با عنوان فوق‌العاده خاص صرفاً برای کارمندان شهرداری‌ها مورد تصویب قرار گرفت. علاوه بر این، با افزایش صد درصدی فوق‌العاده‌های بدی آب و هوا و محرومیت از تسهیلات زندگی نیز موافقت شد. حاصل این مصوبه جدید بیش از هفت میلیون ریال افزایش در حکم کارگزینی کارمندان رسمی و کارمندان پیمانی فاقد فوق‌العاده مخصوص خواهد بود. همچنین به جهت همسان‌سازی حقوق و مزایای سایر کارمندان پیمانی با کارمندان رسمی و به جهت ایجاد انگیزه در تبدیل وضعیت استخدامی، مبلغی کمتر از مبلغ مورد اشاره به این کارکنان اختصاص یافته است که البته قابل توجه خواهد بود. لازم به ذکر است مبلغ مورد اشاره در اضافه‌کار و مزایای غیرمستمر کارمندان نیز تأثیر مناسبی خواهد داشت و در کسورات بازنشستگی نیز نقش بسزایی دارد.

کد خبر 446821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.