توصیه‌های مهم روزهای کرونایی برای بیماران قلبی/ شش خوراکی مفید در کاهش وزن

مواد غذایی برای رفع افسردگی در فصل سرما، هفت مزیت بی‌نظیر ویتامین B ۶، خواص درمانی برگ بو در سرماخوردگی و آنفلوانزا، شش خوراکی مفید برای کاهش وزن و توصیه‌های مهم روزهای کرونایی برای بیماران قلبی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو انجمن تغذیه ایران، اظهار کرد: کمبود ماده معدنی سلنیوم نه تنها موجب افسردگی می‌شود، بلکه بروز ترس و خستگی را نیز به بدن اضافه می‌کند، رفع نیاز بدن از طریق منابع غذایی حاوی سلنیوم که منجر به رفع کمبود این ماده معدنی شود، به سرحال شدن و برطرف شدن افسردگی نیز منجر می‌شود.

سید ضیاالدین مظهری، اضافه کرد: سلنیوم به علت خاصیت ضدزنگ‌زدگی و یا آنتی‌اکسیدانی، رادیکال‌های آزاد و مهاجم را خنثی می‌کند و از سرطانی شدن سلول‌ها جلوگیری و مانند سایر آنتی‌اکسیدان‌ها بر روی ساز و کار مغز و در هم تنیده اعصاب، تأثیر مثبت می‌گذارد و احتمالاً از بروز آلزایمر زودرس پیشگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: ماهی، دانه‌ها و غلات کامل پرک شده و جگر مرغ از منابع غذایی سلنیوم هستند و از استفاده خودسرانه مکمل‌های حاوی سلنیوم باید خودداری شود زیرا دریافت زیاد آن از طریق مکمل‌ها و غذاها مسمومیت‌های خطرناکی را ایجاد می‌کند، اما استفاده از منابع غذایی آن و ماهی‌های مختلف که علاوه بر دارا بودن این ماده معدنی، غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین‌های حیوانی با ارزش بیولوژیکی بالاتر بوده و بدون وارد آمدن صدمه‌ای به سلامتی، نشاط می‌آورد.

عضو انجمن تغذیه ایران، گفت: آهن از جمله مواد معدنی بسیار پراهمیت و دارای وظایف و خواص متعدد بوده و کمبود آن باعث افسردگی و بی‌حوصلگی، خستگی، بی قراری، بی‌اشتهایی و سردرد می‌شود، کمبود و افت ذخایر آهن بدن قبل از ایجاد کم خونی، موجب بروز عوارض رفتاری خاصی می‌شود و از دیگر نشانه‌های کمبود آهن بدن به خصوص در کودکان، اختلالات ایجاد شده در تکامل روانی – حرکتی، کاهش توجه و یادگیری و بیش‌فعالی است.

مظهری، خاطرنشان کرد: آهن از طریق مصرف گوشت‌های قرمز، جگر، مرغ و ماهی تأمین می‌شود و میوه، سبزیجات، غلات، حبوبات و تخم‌مرغ نیز سرشار از این ماده معدنی است و توصیه می‌شود به طور همزمان یا بلافاصله بعد از پایان صرف غذا از نوشیدن چای و برخی نوشابه‌های گازدار و کردن ماست و لبنیات و یا سایر مواد غذایی حاوی کلسیم خودداری شود.

وی ادامه داد: نان‌هایی که با استفاده از جوش شیرین تهیه می‌شوند و همچنین سایر فرآورده‌های غلات که در تهیه و فرآوری آنها جوش شیرین به کار برده می‌شود، نباید همزمان و بلافاصله بعد از میل کردن مواد غذایی حاوی آهن هم مصرف شود و زیاده‌روی در مصرف شیر به خصوص در کودکان، یکی از عوامل ایجاد کننده زمینه کم خونی است.

این متخصص تغذیه، اظهار کرد: لوبیا، سیب‌زمینی تنوری و آبپز، جوانه گندم، گوشت گوساله، مرغ و ماهی، برگه زردآلو و غذاهایی مانند سوپ و آش و پلو حاوی گوشت و عدس و یا خورش‌های سبزیجات نیز حاوی آهن هستند و تلفیق مواد غذایی گیاهی و حیوانی حاوی آهن نیز سطح جذب آهن را افزایش می‌دهد.

توصیه‌های مهم روزهای کرونایی برای بیماران قلبی

هفتم مهر به عنوان روز جهانی قلب است و مرگ‌های قلبی که در صدر عامل فوت جمعیت کشور قرار دارد، زنگ خطری برای نسل جوان کشور است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سن بیماران قلبی عروقی و کسانی که دچار سکته قلبی می‌شوند، پایین آمده است. تغییر سبک زندگی، کم تحرکی، مصرف غذاهای چرب و آماده، فراموش کردن ورزش، افزایش مصرف مواد دخانی و در کنار همه اینها، استرس، دست به دست هم داده‌اند تا شاهد جوان‌تر شدن بیماران قلبی باشیم.

شیوع کرونا علاوه بر اینکه مشکلات زیادی برای نظام سلامت و مراکز درمانی ایجاد کرده است، باعث شده تا بیماران غیر کرونایی نیز از پیگیری امور درمانی بیماری خود به دلیل ترس از کرونا، قطع امید کنند. در این بین، بیماران قلبی از جمله کسانی هستند که اگر مراقب سلامت قلب خود نباشند، با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

استادیار بیماری‌های قلب و عروق، اظهار کرد: قطع درمان و عدم مراجعه به بیمارستان می‌تواند خطرساز شده و به بهای از دست رفتن جان بیمار تمام شود. مرگ و میر سکته حاد قلبی که در بیمارستان و تحت درمان اورژانسی ۳ تا ۴ درصد است، با ماندن بیماران در خانه، به حدود ۳۰ درصد می‌رسد.

عباس سلیمانی، اضافه کرد: بیماران به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی بدون مجوز پزشک نباید مصرف دارو را قطع کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سالانه ۱۷.۹ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند که ۳۱ درصد کل مر گ‌های جهانی و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است. اکثر مرگ‌های قلبی عروقی ناشی از بیماری کرونر قلب یا سکته مغزی است. عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی شامل فشارخون، کلسترول و قند خون بالا، مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم، چاقی و آلودگی هوا هستند.

افشین استوار مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به این مطلب که بیماری قلبی اولین علت مرگ در ایران و جهان است، اظهار کرد: در زمان بحران بیماری کووید ۱۹، بیماران قلبی عروقی با تهدید دو جانبه‌ای مواجه خواهند شد. نه تنها در معرض ابتلای نوع شدیدتر ویروس و عوارض وخیم‌تر هستند، بلکه ممکن است به علت ترس، از دریافت مراقبت به موقع قلب خود خودداری کنند. این مسئله اهمیت اقدامات امسال در خصوص بیماری قلبی عروقی را دو چندان می‌کند.

وی افزود: ما در یک دوران بی سابقه‌ای زندگی می‌کنیم. پاندمی کووید ۱۹ سبب توجه بیشتر به حرفه کارکنان بهداشتی، نظام‌های مراقبت سلامت ملی و مسئولیت فردی ما برای سلامت خود و برای افراد آسیب پذیر در جامعه شده است.

استوار تصریح کرد: ما نمی‌دانیم همه گیری جهانی کووید ۱۹ درآینده چه بخشی از خدمات را در بر می‌گیرد، اما می‌دانیم که مراقبت از قلب مان همین الان مهم‌تر از هر زمان دیگری است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، گفت: بیماری قلبی عروقی، اولین علت مرگ در سیاره ما است و علت‌های زیادی دارد از جمله مصرف دخانیات، دیابت، فشارخون بالا و چاقی، تا آلودگی هوا و شرایط نادر و غفلت شده مانند بیماری شاگاس و آمیلوئید قلبی.

وی در خصوص پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی، گفت: عوامل خطر این بیماری که در ابتدا به شکل حمله‌های قلبی و سکته مغزی تظاهر می‌کند مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی، و مصرف الکل است که به نوبه خود در افراد به شکل فشارخون بالا، قند خون بالا و اضافه وزن و چاقی و خطرات تخریب کننده سلامت قلب تظاهر می‌کند.

استوار اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۲۵، کاهش مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی تا ۲۵ درصد را به عنوان هدف کشورها تعیین کرده است. شعار امسال روز جهانی قلب، «با تمام وجود از سلامت قلب مراقبت کنید»، تعیین شده است.

هفت مزیت بی‌نظیر ویتامین B۶

ویتامین B۶ یکی از هشت ویتامین B است که برای سوخت و ساز بدن، سلامت قلب و عروق و موارد دیگر ضروری است. اما از آنجا که ویتامین B۶ محلول در آب است و محلول در چربی نیست، به طور منظم از بدن خارج می‌شود و بنابراین باید روزانه مصرف شود. در اینجا هفت فایده ویتامین B۶ برای سلامتی در رژیم غذایی آورده شده است که عبارتند از: در کنار سایر ویتامین‌های گروه B، بدن در تبدیل غذا به انرژی به بدن کمک می‌کند. این ماده به سوخت و ساز کربوهیدرات کمک کرده و با آنزیم‌ها برای تجزیه پروتئین‌ها به اسیدهای آمینه کار می‌کند.

ویتامین B۶ با دو ویتامین B دیگر – B۱۲ و اسید فولیک کار می‌کند تا سطح هموسیستئین را کاهش دهد. هیپرهوموسیستئیمی هنگامی رخ می‌دهد که سطح بالایی از اسید آمینه هموسیستئین در خون وجود داشته باشد. مقادیر زیاد هموسیستئین می‌تواند منجر به افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، حملات قلبی، سکته‌های مغزی و تصلب شرائین شود، بیماری که باعث جمع شدن پلاک در عروق می‌شود. افزایش سطح هموسیستئین همچنین می‌تواند زوال شناختی را تسریع کند. این جذب می‌تواند منجر به افزایش خطر بیماری‌های عصبی مانند زوال عقل شود. علاوه بر تنظیم سطح هموسیستئین، B۶ در سنتز انتقال دهنده‌های عصبی مهم – پیام رسان‌های شیمیایی مورد استفاده مغز و سیستم عصبی – نقش دارد.

در دوران بارداری، هر کسی که دچار تهوع صبحگاهی است، اغلب یک قرص ترکیبی از داکسی لامین – آنتی هیستامین – و ویتامین B۶ برای او تجویز می‌شود. کودکانی که مبتلا به صرع وابسته به پیریدوکسین هستند (PDE) برای مادام العمر روزانه بین ۱۵ تا ۵۰۰ میلی گرم ویتامین B۶ نیاز دارند. PDE یک بیماری نادر و ژنتیکی است که در طی چند روز پس از تولد اتفاق می‌افتد و با تشنج‌های قابل کنترل مشخص می‌شود. اما ویتامین B۶ می‌تواند به کنترل وضعیت کمک

کند. “B۶ ارتباط سلول‌های” پیام رسان “به نام کموکین‌ها را بهبود می‌بخشد، که سلول‌های سفید خون را به مناطق آلوده یا آسیب رسانده است. “کمبود ویتامین B۶ می‌تواند رشد و تولید بازیگران اصلی سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد: لنفوسیت‌ها و آنتی بادی‌ها. ” ویتامین B۶ در تولید هموگلوبین نقش دارد – پروتئینی که سلول‌ها را با اکسیژن تأمین می‌کند. سطح هموگلوبین کمتر از حد طبیعی یکی از دلایل کم خونی است، وضعیتی که با سطح پایین گلبول‌های قرمز مشخص می‌شود. گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به بدن منتقل می‌کنند، بنابراین بدون گلبول‌های قرمز کافی می‌توان احساس ضعف و خستگی کرد.

خواص درمانی برگ بو در سرماخوردگی و آنفلوانزا

برگ بو در پخت غذا استفاده می‌شود و طعم بسیار لذیذی دارد. همچنین این گیاه به خاطر مواد غذایی بسیار مفیدی که برای سلامت جسم دارد، یکی از گیاهان مفید به شمار می‌رود. برگ بو سرشار از ویتامین A، ویتامین سی، آنتی اکسیدان و بسیاری از عناصر مفید دیگر برای بدن است که در ادامه به فواید آن برای سلامت قلب، کاهش درد، جلوگیری از ریزش مو و حفاظت از پوست اشاره می‌شود.

برگ بو از جمله گیاهانی است که به حفاظت از قلب در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند؛ این گیاه حاوی ترکیباتی مانند سالیسیلات هاست و مقادیر زیادی کافئیک اسید دارد که همه آن‌ها به تقویت سلامت قلب، عروق خونی و جلوگیری از سکته‌های قلبی ناگهانی کمک می‌کند. برگ بو در درمان دیابت نوع ۲ مفید است؛ پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد این گیاه از میزان قند خون و کلسترول و تری گلیسیریدها می‌کاهد همچنین به خاطر آنتی اکسیدان‌هایی که دارد به تولید انسولین طبیعی کمک می‌کند.

استفاده از برگ بو و روغن آن به کاهش انواع دردها کمک می‌کند؛ این گیاه حاوی مواد ضد التهابی است و باعث درمان التهابات مفصلی و دردهای رماتیسمی می‌شود. علاوه بر این استعمال روغن برگ بو بر روی سر هنگام سردردهای خفیف و میگرنی به آرامش انسان و کاهش درد کمک می‌کند؛ چراکه این کار گردش خون را تسهیل می‌کند.

برگ بو حاوی مقادیر زیادی مواد آنتی باکتریال و ضدالتهابی است که به مقابله با بیماری‌های مسری و درمان انواع سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می‌کند. برگ بو به خاطر آنکه دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی است باعث التیام زخم‌ها، کاهش درد نیش حشرات و درمان التهابات پوستی می‌شود. برگ بو یکی از گیاهانی است که به تقویت سلامت دستگاه گوارش و درمان برخی اضطراب‌ها مانند احساس سوزش در معده و نفخ شکم کمک می‌کند و یبوست، ترش کردن معده و سوءهاضمه را کاهش می‌دهد.

برگ بو حاوی مقادیری کافئیک اسید، کریستین و آنتی اکسیدان است که در پیشگیری از انواع سرطان‌ها و انتشار سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. برگ مو از پوست حفاظت می‌کند برگ بو ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی دارد که به حفاظت از پوست، کاهش چین و چروک کمک می‌کند. استفاده از آب حاصل از جوشیدن برگ بو شوره سر و ریزش مو را برطرف می‌کند و در از بین بردن شپش‌ها مؤثر است. علاوه بر این برگ بو ریشه‌های مو را تقویت و به گردش خون در سر کمک می‌کند.

شش خوراکی مفید برای کاهش وزن

در حالی که هیچ غذایی یک نسخه جادویی برای کاهش وزن نیست اما خوردنی‌های خاصی وجود دارند که مصرف آنها می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن کمک کند. اکثر غذاهایی که در رژیم‌های لاغری گنجانده شده‌اند، دارای چند ویژگی مشترک هستند: حاوی مقدار زیادی فیبر بوده که به شما کمک می‌کند احساس سیری طولانی‌تری داشته باشید و دارای چگالی - انرژی کمی هستند، به این معنی که می‌توانید اندازه مناسبی از آن را بدون دریافت بیش از حد کالری مصرف کنید.

چند خوراکی که می‌توانید در رژیم غذایی لاغری خود اضافه کرده و از مزایای لاغری آن‌ها بهره‌مند شوید عبارتند از:

۱) آووکادو: آووکادو غنی از اسیدهای چرب تک زنجیره‌ای و اشباع نشده، فیبر غذایی، پتاسیم و مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال) است. طبق مطالعه‌ای که در یک مجله تغذیه منتشر شد، افرادی که آووکادو می‌خورند نسبت به افرادی که از این غذای سبز چشم‌پوشی می‌کنند، BMI، وزن بدن و سایز دور کمر کمتری دارند. در حالی که کالری آووکادو از سایر میوه‌ها و سبزیجات بیشتر است، ترکیبات چربی و فیبر رضایت بخش آن ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند. مقداری از آن را شب‌ها به سالاد یا ساندویچ خود اضافه کنید تا از طعم کرم‌دار و لذیذ آن لذت ببرید.

۲) تخم مرغ: تخم مرغ سرشار از پروتئین با کیفیت بالا، چربی‌ها و مواد مغذی ضروری مانند ویتامین D و کولین است. این پروتئین است که به ویژه تخم مرغ را به نیروگاهی برای کاهش وزن تبدیل می‌کند. خوردن صبحانه‌ای با پروتئین بالا باعث کاهش وزن می‌شود، زیرا پروتئین ضمن تنظیم گرسنگی و هورمون‌های اشتها، سیری را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا گرسنگی‌تان تا وعده ناهار از بین برود. یک مطالعه نشان داد که خوردن تخم مرغ برای صبحانه احساس رضایت بیشتری نسبت به افرادی که صبحانه نان و شیرینی می‌خورند، ایجاد می‌کند و موجب می‌شود در طول روز کمتر غذا بخورید.

۳) لوبیا: همه لوبیاها سرشار از فیبر هستند و هنگامی که می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید مفید بوده و به شما کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری سیر باشید و گرسنگی‌تان را کنترل می‌کند. خوردن حبوبات همچنین با سایر مزایای سلامتی از جمله کاهش فشار خون، کاهش کلسترول LDL و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. لوبیا نسبتاً کم کالری بوده و پروتئین نیز به بدن می‌رساند. انواع لوبیا را در برگرهای گیاهی خانگی، سوپ‌ها و سالادها امتحان کنید.

۴) ماست: ماست سرشار از پروتئین و پروبیوتیک بوده که برای سلامت روده مفید است و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. سلامت روده می‌تواند بر وزن شما تأثیر بگذارد و خوردن فیبر و پروبیوتیک بیشتر به شما کمک می‌کند تا باکتری‌های روده را در وضعیت مناسب و سالمی نگه دارید که این خود می‌تواند برای سوخت و ساز بدن مفید باشد. برای دریافت پروتئین بیشتر از ماست یونانی استفاده کنید. به علاوه، تحقیقات انجام شده در ارتباط با اشتها نشان داده که مصرف ماست یونانی با کاهش اشتها و افزایش سیری همراه است. فقط کافی است به قندهای اضافه شده در ماست‌های طعم‌دار که فقط کالری اضافه می‌کنند، توجه داشته باشید و به جای استفاده از این نوع ماست از میوه‌های تازه برای شیرین کردن ماست ساده استفاده کنید.

۵) ماهی قزل آلا: ماهی قزل آلا منبع غنی از پروتئین با کیفیت بالاست و مقدار زیادی چربی "خوب"، اسیدهای چرب امگا ۳ برای بدن فراهم می‌کند. یک رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ به افراد کمک می‌کند وقتی که کالری خود را محاسبه می‌کنند، احساس رضایت بیشتری داشته باشند. خوردن ماهی قزل آلا می‌تواند یک روش خوب برای دریافت دو وعده ماهیِ سالم در هفته و مفید برای قلب شما باشد.

۶) میوه‌ها: بیشتر افراد به دلیل قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها به هنگام پیروی از رژیم غذایی لاغری از خوردن آن صرف نظر می‌کنند اما خوردن میوه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، به ویژه هنگامی که میوه تازه را جایگزین غذاهای فرآوری شده یا سایر میان وعده‌های ناسالم می‌کنید و به علاوه از مزایای فیبر و آنتی اکسیدان‌ها بهره‌مند خواهید شد. مطالعه اخیر منتشر شده در مجله تغذیه نشان داد که مصرف بیشتر میوه با کاهش احتمال چاقی و اضافه وزن همراه است.

کد خبر 446768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.