جریان مرمت مسجد پامنار چه بود؟

از چند روز پیش تصاویری از مرمت عجیب منار مسجد ‌پامنار مهدی‌شهر در سمنان منتشر شد که تعجب عمومی را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسجد پامنار مهدی‌شهر این روزها حسابی در فضای مجازی حاشیه ساز شده است. به تازگی مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی سمنان تصمیم منار این مسجد گرفته‌اند و پس از آغاز عملیات تصاویر عجیبی از آن منتشر شد. در این تصاویر این منار که به روش آجر چینی و با تزئینات آجری و سنگی بود با کچی سفید پوشیده شده و شکلی نافرم به خود گرفته بود.

حالا مصطفی یغماییان، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان در این باره توضیحاتی ارائه داده است. او گفته که "منار مسجد امام حسن مجتبی (ع) معروف به مسجد پامنار مهدی‌شهر، به احتمال فراوان منتسب به دوران صفویه است که در طول ادوار متمادی دست‌خوش تغییرات کالبدی و ظاهری شده است.

یغماییان با بیان اینکه این منار از جنس خشت و اندود سطوح با گچ بوده است، توضیح داده "تصاویر موجود نیز بیانگر آن است که منار، پیش از مرمت جدید توسط هیئت امنا، از خشت ساخته شده و هیئت امنا در صدد مرمت اصولی اثر و بازگرداندن اصالت بنا هستند. در هیچ‌یک از ادوار تاریخی، پوشش منظری منار، به‌صورت سنگی اجرا نشده و آخرین تغییر در سطوح جداره بدون نظر و تأیید میراث‌فرهنگی، با استفاده از سیمان اجرا شده است. "

او به تصویر منتشر شده در رسانه‌ها که دو منار به دو رنگ کنار یکدیگر قرار گرفته است، اشاره کرده و گفته "تصویر سمت راست، نشانگر مرمت جدید منار با گچ توسط هیئت امنا برای بازگرداندن جداره منار به شکل تاریخی و گذشته آن (خشتی با اندود گچ) است. تصویر سمت چپ نیز نشانگر مرمت غیر اصولی منار در ۳۰ سال گذشته، بدون نظر میراث‌فرهنگی و با سیمان است! "

معاون میراث فرهنگی سمنان در دفاع از مرمت انجام شده، تصریح کرده: "‌به دلیل آن‌که سطوح جداره خارجی منار به‌صورت غیر اصولی و با مصالح اندود سیمان به شکلی نامتعارف و ناهمگون با مصالح بدوی و حائز اصالت اثر، شبیه سنگ مرمت شده بود، متأسفانه امکان ثبت آن در فهرست ملی سلب شد. تصاویر موجود نشانگر مرمت اثر با گچ و تلاش هیئت امنا برای بازگرداندن شکل ظاهری منار به سبک اولیه است، زیرا پس از بررسی‌های کارشناسی و انطباق تصاویر تاریخی اثر با وضع موجود، همچنین بررسی فن‌شناسی و تکنیک‌های اجرای پوشش جداره منارهای دوران صفویه، توسط میراث‌فرهنگی پیشنهاد شد مصالح ناهمگون جداره جمع‌آوری و پاک‌سازی‌شده و پوشش با اندود گچ و خاک که مصالح اصلی اثر در زمان احداث بوده، جایگزین شود. "

طبق اعلام یغماییان مراحل مرمت مطابق با اسناد تاریخی با درخواست هیئت امنای مسجد، در حال اجرا است و این بنا در فهرست میراث ملی کشور ثبت نشده و مطابق شواهد و وجه تسمیه آثار تاریخی با معماری منتسب به عهد صفوی در منطقه و شهرستان مهدی‌شهر که به طور عمده با جداره بیرونی اندود گچ ساخته شده، اجرا می‌شود.

کد خبر 446743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.