۲۸ سپتامبر؛ روز جهانی هاری/ پایان هاری؛ همکاری، واکسیناسیون

روز جهانی هاری به ‌منظور افزایش آگاهی درمورد این بیماری و برجسته‌سازی پیشرفت‌های انجام‌گرفته در زمینه این بیماری هولناک گرامی داشته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ۲۸ سپتامبر، سالگرد مرگ لوئیس پاستور، شیمی‌دان و میکروب‌شناس فرانسوی است که اولین واکسن هاری را تولید کرد. این روز که توسط مرکز تحقیقات جهانی خودکار (GARC) ایجاد شده روی افزایش آگاهی جامعه از بیماری هاری و پیشگیری از آن تمرکز دارد. روز جهانی هاری یک فرصت سالانه بی‌نظیر برای اتحاد کل مردم، نهادهای دولتی و سازمان‌های غیردولتی جهان، به منظور افزایش آگاهی درباره این بیماری، برگزاری رویدادها و جلب توجه رسانه‌ها به تمامی اقدامات انجام‌گرفته برای پیشگیری از بیماری هاری و به‌اشتراک‌گذاشتن اقدامات خود در این زمینه است.

در روز جهانی هاری بر اهمیت آموزش در زمینه پیشگیری از ابتلاء به این بیماری تاکید می‌شود و اقدامات عمومی و دولتی شامل به‌اشتراک گذاشتن پیام سیاسی دولت‌ها به‌منظور پای‌بندی به تعهد سیاسی ۲۰۳۰ برای پایان دادن به بیماری هاری تا پیام‌های سطح عمومی شامل واکسیناسیون سگ‌ها، درمان زخم ناشی از گازگرفتگی حیوانات وحشی، آموزش شیوه‌های پیشگیری از گاز گرفته شدن توسط حیوانات در سنین مدرسه صورت می‌گیرد.

بیماری هاری چیست؟

هاری یک بیماری ویروسی عفونی است که با بروز علائم بالینی تقریباً همیشه کشنده خود را نشان می‌دهد و به التهاب مغزی منجر می‌شود. ویروس این بیماری از طریق بزاق آلوده دهان حیوانات مبتلا و با گازگرفته شدن توسط آن‌ها به انسان منتقل می‌شود. مبارزه با هاری به همکاری حرفه‌های دام‌پزشکی و پزشکی نیاز دارد؛ خصوصاً در آفریقا و بعضی از کشورهای آسیا که هنوز هم این مشکل به‌طور شایع دیده می‌شود.

روز جهانی هاری ۲۰۲۰

۲۸ سپتامبر سال ۲۰۲۰، چهاردهمین سال متوالی برای گرامی‌داشت روز جهانی هاری و شعار انتخاب شده برای آن "پایان هاری؛ همکاری، واکسیناسیون" است. در این شعار "پایان هاری" به‌عنوان یادآوری برای فرصت ۱۰ ساله انسان‌ها به منظور پایان دادن به بیماری هاری و تشویق عموم مردم برای پیوستن به کمپین "هم‌اکنون هاری را پایان بده" (End Rabies Now) عمل می‌کند و "همکاری" شکل‌دهنده نوعی ائتلاف متحد علیه هاری و آغازگر یک برنامه استراتژیک جهانی برای از بین بردن هاری به کمک همکاری در سطوح بین‌المللی، ملی و محلی است. "واکسیناسیون" نیز با توجه به پیشرفت بزرگی که اخیراً در جامعه هاری اتفاق افتاده و واکسن این بیماری را در مجموعه واکسن‌های اتحادیه واکسن‌ها قرار داده، به این شعار اضافه شده است؛ بدین ترتیب می‌توان سالانه از مرگ ۱۸۱ هزار انسان در اثر ابتلا به بیماری هاری پیشگیری کرد.

کد خبر 446711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.