حالا یاد رئیس جمهور زن افتاده‌اند؟

احتمال حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری، اظهارات روز گذشته رئیس جمهور در جلسه هیئت، تشکیل کمیسیون قضائی مجلس با ۵ عضو و افتتاح نمایشگاه دائمی توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه ۷ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حالا یاد رئیس جمهور زن افتاده اند؟» در گفت و گو با پروانه سلحشور به بررسی احتمال حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: آقای عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگوی چند وقت پیش خود مسأله‌ای را مطرح کردند، به‌نظر من این مساله دو نکته مهم داشت که ایشان مطرح کردند و هر دو نکته اهمیت دارد. او گفته نظر تفسیری شورای نگهبان این است که رجل سیاسی شامل زنان هم می‌شود نکته دیگری که ایشان مطرح کردند این بود که این مساله فرهنگی است و این احتمال را که مردم به یک زن رأی می‌دهند به‌عنوان یک مشکل مطرح کردند. این مساله در حرف‌های آقای‌کدخدایی مطرح شد و گفته شد که مثل اینکه خود زنان به زنان رأی نمی‌دهند البته من مطمئن نیستم که ایشان این را طرح کرده بودند یا نه؟! ولی این عبارت را در جایی خوانده‌ام.

نکته مهم این است که این گفت‌وگو خبری بود و این نکته ابراز شده است. تفاوت زیادی بین متن قانونی و یک ابراز نظر در گفت‌وگو وجود دارد. شورای نگهبان باید این تفسیر را به متن قانون اضافه کند و ابلاغ شود و این ابلاغیه منتشر شود و ما بدانیم که رجل سیاسی یعنی هم زن و هم مرد و هر دو را شامل می‌شود. اگر از این موضوع بگذریم باز نکته دیگری مدنظر خواهد بود. شاید آقای کدخدایی گفته‌اند که برای ثبت‌نام مشکلی وجود ندارد در این صورت قاعدتاً بسیاری ثبت‌نام خواهند کرد اما اینکه چه تعدادی از این ثبت‌نام بیرون می‌آیند از بین آنها چه تعدادی در بین کاندیداها باقی خواهند ماند نکته‌ای بسیار مهم است. شاید از متن صحبت ایشان این بیرون بیاید که به هر حال تأیید صلاحیت خواهند شد این نکات بسیار مهم هستند. از نظر فرهنگی حتی در مورد رانندگی زنان خود زنان هم می‌گویند رانندگی زنان اینچنین و آنچنان است. ترجیح داده می‌شود پزشک زن باشد یا مرد؟ و از این بارهای جنسیتی که در جامعه ما وجود داشت ولی سیر تحولات به گونه‌ای پیش رفته است که نشان می‌دهد مردم اعتقادات و باورهای گذشته خود را ندارند و در عین حال تجارب مدیریتی کشور ما و سایر کشورها نشان داده است که مدیران زن بعضاً موفق تر عمل می‌کنند همانطور که در بحران اقتصادی که اروپا و آمریکا را فرا گرفته بود آلمان با یک رهبر زن کمترین تغییرات را داشت. در حوزه کرونا نیز می‌بینیم که رهبران زن در کشورهای خود بسیار موفق‌تر عمل کرده‌اند. این تجارب نشان می‌دهد در ایران نیز می‌توان چنین الگویی را پیدا کرد. امروز تابوها و تبعیض‌های جنسیتی کمتر معنا پیدا می‌کند و به‌نظر می‌رسد از نظر بار فرهنگی مردم آمادگی پذیرش چنین اتفاقی را دارند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دفاع آفلاین روحانی از گزینه وزارت صمت در جلسه هیئت دولت!» به بررسی اظهارات حسن روحانی در هیئت دولت پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهوری ضرورت بهره‌برداری گسترده مدیریتی از سامانه جامع تجارت را مورد تاکید قرار داد و گفت: سامانه جامع تجارت در کنار ایجاد شفافیت و فراهم کردن امکان گزارش‌گیری به هنگام از سوی همه مسؤولان از وضعیت صادرات و واردات کشور، می‌تواند باعث تسهیل و سرعت در امر تجارت شده و مشکلات دست و پاگیر اداری را از سر راه فعالان اقتصادی بردارد.

حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پس از ارائه گزارش وزارت صمت در خصوص اقدامات بانک مرکزی و گمرک در مورد ترخیص کالاها، گفت: مدیریت شرایط خاص و نیاز کشور به تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات باید به یک میراث مدیریتی ماندگار در حوزه تجارت کشور منجر شود و دستگاه‌های مرتبط استفاده گسترده از سامانه جامع تجارت را سامان دهند. وی خاطرنشان کرد: این سامانه به طور قطع می‌تواند با تأمین شفافیت اطلاعاتی، مقابله با رانت و فساد اقتصادی را سامان دهد و زمینه تسهیل و تسریع در تجارت را فراهم کند. رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت ثبت شفاف از مرحله سفارش تا توزیع کالا در مراکز فروش در سامانه جامع تجارت، گفت: اطلاعات این سامانه نه تنها در اختیار دستگاه‌ها و تجار بلکه حتی باید در دسترس عموم مردم باشد. روحانی با بیان اینکه هیچ کالایی نباید در گمرک‌های کشور معطل بماند، اظهار کرد: دستگاه‌های اقتصادی کشور نظیر وزارت اقتصاد، وزارت صمت و بانک مرکزی با هماهنگی‌های لازم باید نسبت به تسریع در ترخیص کالا اقدام کنند.

دیروز همچنین رئیس‌جمهوری در پی نامه استانداری آذربایجان شرقی در خصوص مساعدت و رسیدگی دولت به وضعیت معیشتی و زندگی قالی‌بافان کشور، طی نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد به این قشر زحمتکش و هنرمند کشور به صورت ویژه توجه شود.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هشدار به مجلس و حوزه» یادداشتی از علی مطهری در انتقاد به برخی اتفاقات برای چهره‌های سیاسی کشور منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است:

حادثه‌ای که برای جناب حجت‌الاسلام آقای سروش محلاتی در قم رخ داد، یعنی ورود شبانه افرادی به دفتر ایشان و سرقت لپ‌تاپ و هارد کامپیوترشان که حاوی مجموعه درس‌های فقه و اصول و سخنرانی‌های ایشان بوده، حادثه کوچکی نیست و نباید از کنار آن به سادگی گذشت. وزیر اطلاعات باید به سرعت پاسخ بدهد که این افراد چه کسانی بوده‌اند. حتی اگر افرادی از غیر وزارت اطلاعات بوده‌اند، باز وزیر اطلاعات باید پاسخگو باشد؛ چون طبق قانون اساسی مسؤولیت پاسخگویی به مسائل اطلاعاتی و امنیتی با وزیر اطلاعات است.

باید ببینیم مجلس انقلابی با نقض فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق ملت، چه برخوردی می‌کند و آیا نمایندگانی این موضوع را با سوال و حتی استیضاح دنبال می‌کنند یا اصلاً این را مساله نمی‌دانند و خدای ناکرده آن را برای حفظ نظام لازم می‌شمارند! اینکه نوشته‌ها و ذخیره علمی یک محقق برجسته اسلامی را که محصول زحمات چندین ساله اوست به سرقت ببرند جفای بزرگی به او و به حوزه علمیه قم است. علما و فضلا نیز نباید از کنار این حادثه با سکوت بگذرند که فردا نوبت خودشان می‌رسد. آزادی تفکر و بیان و استقلال و حریت روحانیت باید محور و اساس حوزه علمیه قم باشد. به هر حال منتظر پاسخ وزیر اطلاعات هستیم.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اولویت نمایندگان انقلابی چیست؟» به بررسی تشکیل کمیسیون قضائی با ۵ عضو پرداخت و نوشت: کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس که یکی از مهم‌ترین ارکان قانون‌گذاری در قوه مقننه است بعد از چهار ماه بلاتکلیفی تشکیل شد. البته در مجلسی که خود را انقلابی‌ترین مجلس بعد از انقلاب خطاب می‌کند و بیش از ۵۰ نفر حقوق‌دان، حضور دارند این کمیسیون فقط با پنج عضو تشکیل جلسه داد.

عدم استقبال نمایندگان انقلابی از کمیسیون تخصصی که دقیقاً برای ایفای همان نقش هم وارد بهارستان شده‌اند جای بحث بسیار دارد و همین امر نگاه منفی را نسبت به نمایندگان مجلس و اهداف آنها برای ورود به بهارستان را ایجاد کرده است. اهدافی که به گفته نمایندگان متفاوت از قانون‌گذاری است.

«انگیزه‌ای که برخی آقایان به دنبالش هستند در کمیسیون حقوقی مجلس وجود ندارد». این بخشی از گفته‌های حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس یازدهم است. حسن نوروزی، دیگر عضو مجلس یازدهم، هم به خوبی روشن کرده است که «کمیسیون قضائی و حقوقی سفر خارجی ندارد». او درباره پشت پرده علت عدم گرایش نمایندگان مجلس یازدهم برای عضویت در کمیسیون قضائی و حقوقی گفته: «خوشبختانه کمیسیون قضائی و حقوقی سفر خارجی ندارد و همچون کمیسیون‌های اقتصادی مجلس نیست که از تسهیلات و وام بانکی برخوردار باشد یا بتواند از امکانات بخش صنعت بهره‌مند شود.

این کمیسیون تنها فضایی برای ارائه خدمت به مردم است، کمااینکه بر اساس آنچه نایب‌رئیس مجلس اشاره کرد، این کمیسیون در مجلس دهم ۴۰ درصد از فعالیت‌های مجلس را بر عهده داشت و به گواهی تنقیح قوانین نیز ۷۰ درصد کارهای مجلس گذشته را انجام داد. در دوره دهم مجموعاً ۱۳۲ طرح و لایحه به این کمیسیون ارجاع داده شد که از این تعداد ۲۹ فقره تبدیل به قانون و ۹ مورد هم بعد از بررسی در کمیسیون، بایگانی شد». او همچنین می‌گوید این ماجرا در مجلس دهم نیز تکرار شد، آن زمان تعداد متقاضیان عضویت در کمیسیون قضائی و حقوقی ۱۳ نفر بود و با همین تعداد هم فعالیت‌های کمیسیون تا پایان عمرش ادامه پیدا کرد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رونمایی از موشک جدید بالستیک «ذوالفقار بصیر»» به بررسی افتتاح نمایشگاه دائمی توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه پرداخت و نوشت: نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نمایشگاه دائمی محصولات خود که دیروز (یکشنبه) با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و سرلشکر حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران افتتاح شد، جدیدترین موشک بالستیک دریایی خود را به نمایش درآورد. این موشک با نام «ذوالفقار بصیر» جدیدترین موشک از نسل بعدی خلیج فارس است. موشک جدید مجهز به سر جنگی با جست‌وجوگر اپتیکی احتمالاً بردی بیش از ۷۰۰ کیلومتر دارد.

پیش از این موشک‌های خلیج فارس و هرمز (بالستیک دریایی) در حدود ۳۰۰ و ۲۵۰ کیلومتر برد داشتند. موشک ذوالفقار در نوع زمین به زمین نیز بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتر برد دارد و از آن در عملیات‌های برون‌مرزی علیه داعش نیز استفاده شده است.

کد خبر 446702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.