نظر کارشناسان داوری درباره صحنه‌های مشکوک دیدار پرسپولیس و السد

سه کارشناس مطرح داوری کشور به بررسی دقیق صحنه‌های مشکوک دیدار امشب پرسپولیس و السد قطر پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرسپولیس ساعت ۱۷ و ۱۰ دقیقه امشب یکشنبه - ۶ مهر ماه - در دوحه با السد قطر روبرو شد و شاگردان گل محمدی توانستند با گل دقایق پایانی عیسی آل‌کثیر گام بلندی را برداشته و به سلامت از یک هشتم لیگ قهرمانان عبور کنند. با وجود اعتراض‌های فراوان نمایندگان‌ها به قضاوت‌ها، این بار کنفدراسیون آسیا به داوری شرق آسیایی اعتماد کرد. کو هیونگ جین قضاوت این نبرد حساس را بر عهده داشت و دو تصمیم بحث برانگیز را گرفت. او تکل نورالله‌ی در محوطه جریمه را پنالتی تشخیص نداد و در پایان مسابقه، حکم به اخراج سیامک نعمتی داد. همین موضوع باعث شد تا ژاوی هرناندز، سرمربی اسپانیایی السد در نشست خبری پس از بازی ۳ بار از کلمه VAR استفاده کرد و مدعی شد اگر کمک داور ویدئویی در این مسابقه استفاده می‌شد، نتیجه به شکل دیگری رقم می‌خورد. صحنه‌های بحث برانگیز و مشکوک داوری این مسابقه توسط حیدر سلیمانی و نوذر رودنیل در گفت و گو با خبرنگار ایمنا و همچنین سعید مظفری بررسی شده که در ادامه می‌خوانید:

تکل نورالله‌ی روی پا مهاجم السد

دقیقه ۶۸ پدرو، بازیکن السد که در کورس با نورالله‌ی قصد داشت به قلب محوطه جریمه پرسپولیس بزند، با تکل او سرنگون شد اما داور کره‌ای اعتقادی به پنالتی نداشت که اعتراض شدید نماینده میزبان را به همراه داشت.

سلیمانی: در این صحنه قطری‌ها اعتقاد داشتند خطا پنالتی رخ داده اما چون بازیکن پرسپولیس در لحظه آخر با تکل توپ را لمس و به کرنر فرستاد، داور تصمیم به ادامه بازی و اعلام کرنر گرفت.

رودنیل: مهم‌ترین نکته این بازی دقیقه ۶۸ بود که هر داور عربی قضاوت این دیدار را بر عهده داشت، این صحنه را پنالتی می‌گرفت. بازیکن پرسپولیس تکل را زد و بعد از آن بازیکن سفید به آن برخورد کرد. در نتیجه ادامه بازی کاملاً صحیح بود و داور کره‌ای تصمیم صحیحی گرفت.

مظفری: تکل احمد نورالهی روی پدرو، بازیکن السد با وجود اینکه این بازیکن پای خود را به نورالهی گیر داد، اما داور از گرفتن یک پنالتی محرز به نفع السد خودداری کرد.

اخراج سیامک نعمتی

در اواخر بازی سیامک نعمتی با بازیکن السد درگیر شد و شیطنت او باعث شد تا داور مسابقه نعمتی را از زمین مسابقه اخراج کند. با این حال به نظر می‌رسید بازیکن حریف نیز رفتار مشابهی داشته است اما بدون دریافت اخطار از این صحنه گذر کرد. نکته مهم برای پرسپولیس اینجا است که با اخراج نعمتی آن‌ها قادر به استفاده از این بازیکن در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان نخواهند بود.

سلیمانی: اخراج سیامک نعمتی کاملاً اشتباه بود چرا که بازیکن السد قطر با زیرکی فراوان توانست باعث اخراج بازیکن پرسپولیس شود. داور به صحنه به طور کامل مسلط نبود و چون پرسپولیس یک گل جلو بود، توانست نعمتی را به راحتی اخراج کند. البته خود سیامک نعمتی نیز مقصر بود چرا که بیش از حد به دست و پا داور پیچید و اگر از صحنه فاصله می‌گرفت داور آنچنان رویش متمرکز نمی‌شد که به او کارت قرمز بدهد.

رودنیل: اخراج نعمتی سخت‌گیرانه بود. باید حداقل به هر دو بازیکن کارت می‌داد. صحنه‌ای را ندیدیم که مستحق کارت قرمز مستقیم باشد.

مظفری: مهمترین نکته‌ای که درباره قضاوت این داور می‌توانم بگویم، مربوط به اخراج سیامک نعمتی در دقایق پایانی بازی بود. داور به درستی صحنه را ندید و فکر می‌کنم بر اساس فرضیات خودش تصمیم به دادن کارت قرمز گرفت. پرسپولیس هم می‌تواند همانطور که الدحیل درباره مدافع خودش فرجام خواهی کرد، اعتراض کتبی و رسمی خودش را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کند. این فرصت وجود خواهد داشت که پرسپولیس در بازی بعدی از بازیکن محروم خود استفاده کند.‌

عملکرد کلی تیم داوری

سلیمانی: داور کره‌ای دیدار پرسپولیس و السد قضاوت خوبی را انجام داد. به خصوص در نیمه نخست که قضاوت کاملاً بی‌نقص را شاهد بودیم توانست مدیریت این دیدار را با توجه به حساسیتش که از آن مطلع بود، انجام دهد. در نیمه دوم هر چه به پایان بازی نزدیک می‌شدیم تمرکز داور کم و کمتر می‌شد. در تشخیص خطاها چندین بار اشتباه کرد و حتی خطا به روی وحید امیری را در کنار خط طولی را خودش و کمک داور ندیدند.

رودنیل: یکی از نکات بسیار مهمی که این داور را در این بازی سخت و بسیار حساس یاری کرد، خونسردی و دوندگی زیادی بود که داشت و در اکثر موارد به صحنه‌ها نزدیک بود. خطاهایی که گرفت درست بودند در حالی که باید چند خطا که بیشتر به نفع پرسپولیس بودند را برای طرفین اعلام می‌کرد. آفسایدها به جز دقیقه ۳۰ که کمک داور اول از آل‌کثیر گرفت که اصلاً در موقعیت آفساید قرار نداشت، صحیح بودند. دقیقه ۷۲ هندی در محوطه پرسپولیس رخ نداد با وجود اینکه السدی‌ها به شدت معترض بودند. ۵ دقیقه وقت اضافه را به درستی اعلام کرد. یک دقیقه وقت تلف شده در وقت‌های اضافه داشتیم اما باز هم از آن نیز گذشته بود که سوت زد. زمان مفید این بازی ۶۲ دقیقه بوده که نسبت به سایر رقابت‌های آسیایی که حدود ۵۶ دقیقه است نکته مهمی محسوب شده و می‌تواند برای فوتبال آسیا امیدوار کننده باشد. در مجموع می‌توانیم نمره قابل قبولی به داور بدهیم.

مظفری: رأی کو هیون جی و دو کمک داور کره‌ای بازی سختی بود و داور سعی کرد با دوندگی زیاد به صحنه‌ها نزدیک باشد. کمک داوران هم در اعلام صحنه‌های آفساید درست عمل کردند و سعی داشتند در مورد خطاهای نزدیک به خود هم به داور کمک کنند.‌

کد خبر 446657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.