گردشگری و بورس به هم می‌رسند؟

ورود بخش‌های مختلف صنعت گردشگری به بازار بورس بحث جدیدی نیست، اما بار دیگر با ضررهای گسترده این صنعت در اثر شیوع ویروس کرونا، بحث ورود گردشگری به بازار بورس مطرح شده؛ راه‌کاری که بیش از نوشدارو شاید مانند تیر آخر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از سال‌ها قبل فعالان مختلف گردشگری برای ورود به بازار بورس تلاش‌هایی داشتند. این صنعت نوپا به دلیل اینکه کمتر شناخته شده بود هیچگاه نتوانست جایگاهی در بازار سرمایه ایران به دست آورد. از سال‌ها پیش کارشناسان اقتصادی چند دلیل عمده از جمله عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به گردشگری، عدم آشنایی کارگزاران با گردشگری و لازمه تجمیع شرکت‌های گردشگری برای ورود به بازار را از جمله دلایل عدم حضور و عدم موفقیت احتمالی گردشگری در بازار بورس می‌دانستند.

با این حال در چند ماه گذشته شرایط بازار سرمایه و صنعت گردشگری ایران به طور کلی تغییر کرده است. بیش از هفت ماه است که ویروس کرونا تمام فعالیت‌های گردشگری را مختل کرده و تأسیسات و بخش‌های مختلف گردشگری ضررده شدند. از طرفی در سال جاری بازار سرمایه ایران با جهشی عجیب مواجه و انبوه سرمایه مردم به سمت نمودارهای بورسی سرازیر شد.

این اتفاقات باعث شد تا برخی از افراد داخل بدنه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین برخی از کارشناسان پیشنهاد ورود گردشگری به بازار بورس را مطرح کردند. پیشنهادی که راستای نجات بخش‌های مختلف این صنعت بود، اما برخی دیگر معتقدند که این کار آسیب بزرگ‌ترین به صنعت گردشگری وارد خواهد کرد.

ورود گردشگری به بازار بورس ضرردهی را بیشتر می‌کند

میکائیل نظری در همین رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: لازمه ورود یک بخش به بازار سرمایه و مثمر ثمر بودن آن، سوددهی است. ورود یک بخش راکد به بازار بورس و فروش سهام آن هیچ سودی ندارد. سهام برای منافع خریده می‌شود و وقتی بخش‌های صنعت گردشگری که هیچ فعالیت و سوددهی ندارند به این بازار وارد شوند، کاری از پیش برده نخواهد شد. حتی ورود به بورس گردشگری را سرخورده‌تر خواهد کرد.

این کارشناس گردشگری ادامه می‌دهد: تا زمانی که بحران ویروس کرونا باشد، عامه مردم یک ظرفیت بزرگی برای گردشگری هستند؛ در واقع آن‌ها مانند آب پشت سد بوده و باید قدم‌هایی برای آزادسازی این ظرفیت پس از بهبود اوضاع برداشت. کرونا پدیده‌ای عادی نیست و اعتقاد دارم که این ویروس برای اهدافی سیاسی به وجود آمده و به محض تحقق آن‌ها این بحران هم با واکسن یا هر چیز دیگر برطرف خواهد شد.

او تاکید می‌کند: فعالان گردشگری و دولت باید برای روزی که کرونا دیگر یک بحران نیست، خود را آماده کنند. ورود بخش‌های مختلف صنعت گردشگری به بازار سرمایه و از این دست تصمیمات به هیچ وجه به صلاح این صنعت نیست. ورود تأسیسات گردشگری به بازار بورس مثل تأسیس تعویض روغنی در طبقه دوم یک ساختمان است! این مسئله باعث ضرردهی بیشتر گردشگری و پایین آمدن اعتبار این صنعت خواهد شد.

ورود گردشگری به بورس دردی را دوا نمی‌کند

همچنین محمدابراهیم لاریجانی در مورد امکان یا احتمال حضور کسب و کارهای گردشگری در بورس، برای نجات خود از بحران اقتصادی گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: کسب و کارهای کوچک نمی‌توانند وارد بورس شوند؛ وقتی وارد بورس می‌شوید، از منابع مردم تأمین مالی می‌کنید و به همین دلیل شرایط حضور در بورس کمی دشوار است. یک بوم گردی یا یک آژانس نمی‌توانند وارد بورس شوند و فقط گروه هتل‌های بزرگ یا آژانس‌های قدرتمند این توانایی را دارند که این مسئله نیز دردی را از وضعیت گردشگری دوا نمی‌کند.

این کارشناس گردشگری می‌افزاید: اگر کسب‌وکارهای گردشگری به صورت افقی عمومی ادغام شوند و شرکت‌های به وجود آمده سود و ثبات معناداری داشته باشند، می‌توانند برای گسترش بیشتر کسب و کار خود وارد بورس شوند. وگرنه اینکه کسب و کارها وارد بورس شوند، یک شعار است و بورس به این راحتی اجازه ورود هر شرکتی را نمی‌دهد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که همچنان بهترین راه برای گردشگری صبر باشد! البته صبری که طبق تاکید معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی باید توأم با حمایت‌های دولت باشد تا تأسیسات گردشگری پس از بحران کرونا با استفاده از ظرفیت زیادی که برای سفر وجود دارد، خود را بازسازی کنند.

کد خبر 446655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.