افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری ایران در ترکمنستان

نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری کشورمان در محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد افتتاح شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد، روز شنبه ۵ مهر ماه و در آستانه روز جهانی جهانگردی و آغاز هفته گردشگری در ایران، نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری کشورمان با حضور رایزنان فرهنگی کشورهای ازبکستان، قزاقستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، نمایندگان شرکت‌های گردشگری ترکمنستان و علاقه مندان ترکمنی طی مراسمی در محل رایزنی فرهنگی ایران افتتاح شد.

در این مراسم غلام عباس ارباب خالص سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان طی سخنانی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تبریک بیست و نهمین سالروز استقلال ترکمنستان، گفت: گردشگری و جهانگردی امروزه به یک صنعت مهم در دنیا تبدیل شده است و بسیاری از کشورهای جهان با توجه به اهمیت آن برنامه ریزی های گسترده ای را برای بهره مندی از این صنعت برای رشد و توسعه خود کرده اند.

وی افزود: این در حالی است که کشورهای منطقه با برخورداری از پیشینه فراوان تاریخی و فرهنگی سهم اندکی از این صنعت را به خود اختصاص داده اند و می‌بایست با همفکری و ارتباطات بیشتر فرهنگی، زمینه رونق بیشتر گردشگری در میان خود را فراهم آورند.

ارباب خالص همچنین گفت: در شرایط فعلی حاکم بر ارتباطات میان کشورها، برگزاری این نمایشگاه از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با هدف آشنایی با ظرفیت‌های فراوان موجود در عرصه صنایع دستی و گردشگری کشورمان صورت گرفته و گامی نخست برای آغاز همکاری در این زمینه بویژه میان ایران و ترکمنستان محسوب می‌شود.

سفیر کشورمان در ترکمنستان همچنین در پیشنهادی گفت: ما آمادگی داریم میزبان نشست‌هایی با نمایندگان فرهنگی کشورهای حاضر در این مراسم و با محوریت گردشگری بین کشورهای منطقه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان باشیم تا هماهنگی‌های لازم را برای رونق گردشگری در شرایط پس از گذار از دوران فراگیری بیماری کرونا در جهان انجام دهیم و زمینه ساز رونق این صنعت میان کشورهای منطقه بویژه ایران و ترکمنستان باشیم.

رضا خانیان رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان نیز طی سخنانی ضمن استقبال از حضور رایزنان فرهنگی و نمایندگان شرکت‌های گردشگری ترکمنستان گفت: نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری کشورمان در عشق آباد به منظور گرامی داشت روز جهانی گردشگری و نیز به مناسبت بیست و نهمین سالروز استقلال ترکمنستان و با توجه به تأکیدات آقای قربانقلی بردی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان برای توجه به عنصر فرهنگ در روابط فرهنگی ترکمنستان با همسایگان، بر پا شده است.

وی افزود: ضرورت آشنایی بیشتر هر دو کشور ایران و ترکمنستان با ظرفیت‌های موجود در عرصه صنایع دستی و گردشگری با توجه به اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی دو کشور، از اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه بوده است.

در این مراسم همچنین کلیپ‌هایی از جاذبه‌های گردشگری و نیز صنایع دستی ایران و ترکمنستان به نمایش درآمد که با استقبال حاضران رو برو شد. همچنین علاقه مندان ترکمنی مقالاتی در خصوص جاذبه‌های گردشگری و هنر صنایع دستی در ایران و ترکمنستان برای حاضران خواندند که در پایان مراسم با اهدای جوایز از آنان تقدیر به عمل آمد.

خاطر نشان می‌شود؛ در این نمایشگاه صنایع دستی متنوع ایرانی از جمله فیروزه کوبی، مینا کاری، خاتم کاری، سفال، کاشی، تابلوهای مینیاتور، قلمکاری، شیشه و آبگینه و نیز تصاویری از اماکن گردشگری کشورمان در معرض بازدید علاقه مندان قرار دارد. همچنین نماآواهای ساخته شده توسط رایزنی فرهنگی کشورمان به این مناسبت برای بازدید کنندگان به نمایش در می‌آید.

این نمایشگاه به مدت یک هفته در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در عشق آباد، آماده بازدید علاقه مندان خواهد بود.

کد خبر 446608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.