بهبودیافتگان کرونا پلاسما اهدا کنند

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: میزان اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا در مقایسه با آمار مبتلایان بسیار کم و در حد ۵ درصد است، نیاز است که بهبودیافتگان کرونا برای نجات جان بیماران مبتلا به کرونا پلاسما اهدا کنند.

به گزارش ایمنا، محمدرضا مهدی زاده، اظهار کرد: از ابتدای اعلام اهدای پلاسما بهبود یافتگان به منظور درمان مبتلایان (از اردیبهشت امسال) تا پایان شهریور هزار و۶۰۰ نفر مبتلا بهبود یافته کرونا برای اهدای پلاسما به دو مرکز اهدای پلاسما، وصال شیرازی (اداره کل انتقال خون استان تهران) و مرکز نوآوری سازمان انتقال خون (جنب برج میلاد) مراجعه کرده‌اند که از این تعداد مراجعه کننده هزار و ۲۲۰ نفر موفق به اهدای پلاسما شدند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت در خصوص مبتلایان به کرونا، تا روز گذشته ۴۴۳ هزار و ۸۶ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده اند که ۳۷۲ هزار و ۵۰ نفر بهبود یافته‌اند و با توجه به آمار بهبودیافته‌ها میزان استقبال برای اهدای پلاسما از حد انتظار کمتر است.

مدیرکل انتقال خون استان تهران خاطرنشان کرد: لیست بیماران مبتلا به کرونا و اطلاعات مربوط به آنها از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی در اختیار انتقال خون قرار داده می‌شود و فراخوانی از طریق تماس‌های تلفنی و پیامک که با آنها دادیم از آنان خواستیم برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبود یافتگان کرونا

مهدی زاده گفت: بهبود یافتگان پلاسما یک ماه بعد از بهبودی می‌توانند پلاسما اهدا کنند. بنابراین از بهبودیافتگان پلاسما می‌خواهیم با توجه به اینکه با گذر زمان میزان پادتن تولیدی در خون آنها کاهش می‌یابد و دو ماهه ابتدای بعد از بهبودی بهترین زمان ممکن برای اهدای پلاسما است، برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و به یاری هموطنان بیمار بشتابند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران اعلام کرد: در حال ورود به موج سوم کرونا هستیم. پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه هوا سردتر می‌شود و همین طور میزان شیوع آنفلوانزا نیز بیشتر خواهد شد، نیاز به اهدای پلاسما بهبودیافتگان و ذخیره آن برای درمان مبتلایان نیز بیشتر خواهد شد، بنابراین نیاز است که بهبود یافتگان بیشتر برای اهدای پلاسما اقدام کنند.

۱۰۰ واحد پلاسما بهبودیافتگان ذخیره شده است

وی گفت: از هزار و ۲۲۰ واحد پلاسمای اهدا شده توسط بهبودیافته‌ها تاکنون فقط ۱۰۰و احد ذخیره شده و بقیه آن برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متقاضی ارسال شده است.

مهدی زاده افزود: پلاسمای بهبود یافتگان کرونا اکنون به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و با گذشت چند ماه از شیوع کرونا و با توجه به افزایش میزان شیوع ویروس در ماه‌های اخیر، تقاضا از سوی بیمارستان‌ها برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان افزایش یافته و باید تأمین این تقاضا محقق شود.

وی تصریح کرد: بیماران مبتلا به کرونا نیازمند پلاسمای بهبود یافتگان هستند و از سوی دیگر با آغاز فصل پاییز و زمستان هم شاهد افزایش شیوع کرونا خواهیم بود و باید از اکنون به فکر تأمین پلاسما برای این بیماران باشیم. البته همه بهبود یافتگان شرایط اهدای پلاسما را ندارند. سن اهدا باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد در حالی که میانگین سن مبتلایان بستری شده کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها ۴۵ تا ۵۰ سال است.

مهدی‌زاده گفت: بانوانی که سابقه زایمان دارند ممکن است پلاسمای آنها برای استفاده بیماران مبتلا به کرونا عوارض داشته باشد، اما پلاسمای این بانوان برای تولید دارو می‌تواند مناسب باشد، بنابراین استفاده از پلاسمای این افراد برای مصرف مستقیم بیماران ممنوع است، از این رو این گروه از بانوان از اهدای پلاسما برای مصرف مستقیم در بیماران معاف هستند. اما خانم‌هایی که سابقه بارداری ندارند یا مجرد هستند و همچنین آقایان بین سنین ۱۸ تا ۶۰ سال برای اهدای پلاسما در اولویت هستند.

وی تصریح کرد: برخی مبتلان بهبود یافته کووید ۱۹ نیز دارای فشار خون، دیابت یا برخی علائم دیگر هستند و شرایط اهدای پلاسما را ندارند، باید دقت کرد که شرایط اهدای پلاسما مانند شرایط اهدای خون است.

اهدای پلاسما بدن بهبود یافتگان کرونا را تضعیف نمی‌کند

مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: بهبود یافتگان کرونا اطمینان خاطر داشته باشند که اهدای پلاسما بعد از بهبودی به هیچ عنوان سیستم ایمنی بدنشان را تضعیف نخواهد کرد و با اطمینان خاطر برای نجات بیماران و اهدای پلاسما اقدام کنند.

وی ادامه داد: بهبودیافتگان کرونا به شرط داشتن شرایط لازم (همانند شرایط اهدای خون) و نیز گذشت یک ماه از بهبودی می‌توانند به مراکز انتقال خون وصال و ستاد مرکزی سازمان انتقال خون واقع در جنب برج میلاد مراجعه کنند. از آنها ۵۰۰ سی سی پلاسما گرفته می‌شود، پلاسمای اهدایی آنها فریز و بعد از غربالگری و تست سلامت ذخیره می‌شود و به مراکز درمانی که درخواست کننده این پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند ارسال می‌شود و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی افزود: از همه افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند می‌خواهیم به دلیل اینکه زمان وجود آنتی بادی این ویروس در بدن آنها زمان کوتاه و محدودی است هرچه زودتر برای اهدای پلاسما اقدام کنند تا بتوانند کمکی برای سلامت مبتلایان به این ویروس باشند.

مهدی زاده به ایرنا گفت: اهداکنندگان خون و همین طور پلاسما اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، همه نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می‌کند، همه مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز در کشور در حال حاضر و همیشه، ضد عفونی و استریل می‌شوند. اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون و پلاسما اهدا کنند.

کد خبر 446593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.