شیر پاستوریزه بهتر است یا استرلیزه؟/با عصاره آلبالو سکته مغزی را شکست دهید

خوراکی‌های مفید برای عضله سازی بعد از دویدن، لزوم ویتامین E در رشد مناسب برای سیستم عصبی، شکست سکته مغزی با عصاره آلبالو، عدم انتقال کرونا با مواد غذایی منجمد و شیر پاستوریزه مفیدتر از استرلیزه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنگام دویدن، بدن شما به انرژی گلیکوژن ذخیره شده در بافت عضله متکی است. بدن شما بعد از مصرف کربوهیدرات، گلیکوژن تولید می‌کند و منبع اصلی سوخت برای عملکرد مناسب اندام‌ها و عضلات است. هرچه بیشتر بدوید، میزان ذخیره گلیکوژن خود را بیشتر می‌کنید. همچنین آب و الکترولیت‌ها را به صورت عرق از دست می‌دهید. و سرانجام، شما فیبر عضلانی را که برای ترمیم و بازسازی خود به اسیدهای آمینه پروتئین نیاز دارید، تجزیه می‌کنید.

بنابراین، پس از دویدن طولانی مهم است که کربوهیدرات‌های پیچیده بخورید تا ذخایر گلیکوژن خود را بازیابید و از از دست دادن عضله جلوگیری کنید. برای جبران مجدد سدیم، پتاسیم و سایر الکترولیت‌های از دست رفته، آب غنی شده یا نوشیدنی‌های ورزشی بنوشید. پروتئین مصرف کنید تا اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن برای ساخت عضله در بدن تأمین شود.

به صورت ایده آل برای سوخت گیری بعد از مدت طولانی در عرض ۳۰ دقیقه اتفاق می‌افتد. سعی کنید میان وعده یا وعده غذایی را با ترکیبی از کربوهیدرات‌های حاوی فیبر بالا و پروتئین مانند: کره بادام زمینی یا بادام روی نان سبوس دار، بلغور جو دوسر با، میوه، ماست، یک تخم مرغ آب پز شده با یک تکه میوه، برنج قهوه‌ای با ماهی قزل آلا یا مرغ و سبزیجات بخورید.

آنچه که باید بعد از دویدن با سرعت بالا بخورید، از این نظر است که شما باید بدنتان را آب رسانی کرده و ذخایر گلیکوژن را دوباره پر کنید، آبرسانی کنید و ماهیچه‌ها را بازیابی کنید. گلیکوژن به سوخت رسانی در ورزش‌های شدید کمک می‌کند و سطح پایین گلیکوژن پس از دویدن سرعت می‌تواند باعث خستگی شود. شما می‌توانید ذخایر گلیکوژن را دوباره پر کرده و با خوردن کربوهیدرات و پروتئین از تجزیه عضلات جلوگیری کنید.

در حالت ایده آل، در صورت دویدن عرق شدید باید هر ۱۵ دقیقه یک بار آب بنوشید، اما حتی در این صورت، تأمین آب بدن پس از دویدن برای بهبودی ضروری است. میزان نوشیدن شما به وزن شما، میزان دویدن و میزان تعریق بستگی دارد. مایعی که پس از دویدن مصرف می‌کنید، همیشه نباید آب باشد. انواع دیگر نوشیدنی‌ها مانند نوشیدنی‌های ورزشی نیز می‌توانند به بهبودی کمک کنند. زیرا هنگام تعریق نه تنها آب، بلکه سایر مواد مغذی مانند نمک، پتاسیم و منیزیم را نیز از دست می‌دهید.

برخلاف آب، نوشیدنی‌های ورزشی با الکترولیت می‌توانند به بازگرداندن این مواد مغذی و مبارزه با خستگی کمک کنند. بیشتر نوشیدنی‌های ورزشی حاوی سدیم نیز هستند که مصرف آن پس از دویدن مهم است زیرا سدیم به بدن شما کمک می‌کند مواد مغذی از دست رفته در طول تمرین مانند پتاسیم و منیزیم را جذب کند.

مواد غذایی منجمد کرونا را انتقال نمی‌دهند

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: مواد غذایی منجمد ویروس کرونا را به افراد انتقال نمی‌دهد و اثرپذیری ندارد. ماندگاری ویروس کرونا بر روی مواد غذایی منجمد شده در درجه منفی ۲۰ تا منفی ۷۰ از بین می‌رود و مردم نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

مسعود مردانی افزود: احتمال پیدا کردن تماس با سطوح آلوده به ویروس کرونا از طریق فروشگاه‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر از مواد غذایی منجمد شده است، ویروس‌ها در فضای انجماد زنده نمی‌مانند و اثرپذیری انتقال به افراد را ندارند.

متخصص بیماری‌های عفونی، تصریح کرد: میزان ویروس موجود در غذاهای منجمد به اندازه‌ای نیست که خطری برای افراد داشته باشد، ویروس‌ها در واقع انگل‌های داخل سلولی هستند و نمی‌توانند در خارج از سلول‌های میزبان، تولید مثل کنند. آنها روی یک بسته‌بندی غذایی یا گوشت منجمد، فقط در انتظار از بین رفتن هستند … رخلاف باکتری‌ها، ویروس‌ها ممکن است ساعت‌ها یا روزها روی یک سطح بمانند، اما آنها در این شریط کاملاً شکننده بوده و قادر به انتقال عفونت نیستند.

مردانی در مورد شست وشوی ماسک‌ها، گفت: فقط ماسک‌های خانگی به دلیل سه لایه بودن و اینکه نانو باشند، قابل شست وشو هستند و بقیه ماسک‌ها با شست وشوی مجدد خاصیت خود را از دست می‌دهند و نباید آنها را استفاده کرد.

این پزشک با تاکید بر اینکه ماسک باید تا پایان کرونا به عنوان ابزار حیاتی مردم استفاده شود، تصریح کرد: در شش ماهه دوم امسال شرایط خاصی را در کشور به خاطر همزمانی کرونا با آنفلوآنزا خواهیم داشت و از مردم می‌خواهیم بدون ماسک از منزل خارج نشوند و باید جزو سبد خانوار در نظر گرفته شود.

با عصاره آلبالو سکته مغزی را شکست دهید

سالانه افراد زیادی در سرتاسر دنیا دچار سکته مغزی و عارضه‌های مرتبط با آن می‌شوند که بایستی به موقع و با روش درست تحت درمان قرار گیرند. یافته‌های جدید محققان کشور نشان می‌دهند که استفاده از عصاره گیاه آلبالو می‌تواند در این خصوص، کمک مؤثری باشد. بنا بر گفته متخصصان، مشکل اساسی برای درمان یا کاهش اثرات این عارضه، ساخت داروهای مناسب و ایده آل آن است که البته به دلیل پیچیدگی عوامل درگیر در ایجاد آن، امری بسیار مشکل است. در حال حاضر، چندین روش و داروی جدید در حال بررسی هستند که نتایج خوبی در مطالعات قبل از بالینی نشان داده‌اند، اما معمولاً در آزمایش‌های بالینی با شکست مواجه می‌شوند.

بااین‌حال، نتایج مطالعات اخیر نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی غنی از فرآورده‌های گیاهانی مانند عناب، روغن سیاه‌دانه، گیاه پنج‌انگشت، روغن تخم کدو و انواع دیگری از نمونه‌های گیاهی، احتمال آسیب استرس اکسیداتیو ناشی از سکته مغزی را کاهش می‌دهند. نتایج تحقیقات نشان داد که استفاده خوراکی از عصاره آلبالو بسته به دوز مورد استفاده، دارای اثرات حفاظتی در برابر استرس اکسیداتیو و حجم ورم ناشی از انسداد شریان مغزی میانی در سکته مغزی است.

عصاره آلبالو می‌تواند نقش حفاظتی در برابر ورم ناشی از سکته و فرایندهای اکسیدکننده مربوط به آن را داشته باشد. هرچند برخی تفاوت‌ها در پاسخ نواحی کورتکس و ساب کورتکس در برخی از گروه‌های تحت آزمایش، ممکن است مربوط به تفاوت در برخی مسیرهای پیام‌رسانی، تفاوت در انواع سلول‌ها و یا مکانیسم‌های حفاظتی ضعیف‌تر در ناحیه ساب کورتکس باشد.

شیر پاستوریزه بهتر است یا استرلیزه؟

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه شیر یک ماده غذایی مفید است، اظهار کرد: در صورتی که از شیرهای فله‌ای که از سلامت آنها آگاهی نداریم استفاده شود، همین ماده جان بخش می‌تواند بسیار مضر بوده و حتی جانگیر هم شود.

ضیا الدین مظهری، افزود: شیر یک ماده غذایی بسیار ارزشمندی است که بسیاری از نیازهای بدن با مصرف آن تأمین می‌شود اما باید توجه داشته باشیم که استفاده از شیرهای فله‌ای می‌تواند بیماری زا باشد.

وی تصریح کرد: در صورتی که از شیرهای فله‌ای که از سلامت آنها آگاهی نداریم استفاده شود همین ماده جان بخش می‌تواند بسیار مضر بوده و حتی جانگیر هم شود چرا که شیر بسیار فساد پذیر است و باید توجه داشته باشیم شیرهایی که در کارخانه‌ها تهیه و بسته بندی می‌شود سلامت آنها توسط کارشناسان بررسی می‌شود و شیرهایی که از دامداری‌ها جمع آوری می‌شود توسط این کارشناسان بررسی می‌شود تا از کیفیت شیر و میزان آلودگی احتمالی آن با و اینکه آیا ویروس تب مالت را دارند یا خیر مطمئن شوند.

به گفته مظهری؛ شیرهایی که به صورت فله‌ای توزیع می‌شود و از دامداری‌های کوچک جمع آوری شده است این افراد توانایی تشخیص آلودگی شیر را ندارند و گرچه شاید این شیرها در ظرف‌های تمیز و با دست‌های سالم دوشیده شده و یا در دمای مناسبی نگهداری شده باشند اما بعید نیست که دام مریض باشد و یا پستان گاوی زخمی شده باشد که شیر این دام‌ها نباید وارد چرخه فروش شود.

وی تاکید کرد: «شیر و برخی فرآورده‌های شیری فله‌ای نباید بی محابا مصرف شود به خصوص پنیر و مخصوصاً افرادی که در مسافرت‌ها از این فرآورده‌های فله‌ای استفاده می‌کنند به دلیل اینکه سیستم دفاعی بدن آنها میکروب‌های محیط جدید را نمی‌شناسند بدن آنها در قبال آن واکنش شدیدی نشان می‌دهد بنابراین تا جایی که امکان دارد افراد از شیرهایی که شناخته شده نیستند و به صورت فله‌ای توزیع می‌شوند استفاده نکنند.»

مظهری در رابطه با اینکه شیر پاستوریزه بهتر است استفاده شود یا استرلیزه، اضافه کرد: شیر پاستوریزه که از شیر تازه با شرایط خاصی و به مدت کوتاهی حرارت دیده و تهیه شده ماندگاری زیادی ندارد و به مدت ۳ تا ۵ روز بیشتر ماندگاری ندارد و به دلیل طعم بهتری که دارد بیشتر مصرف کنندگان به سراغ مصرف این شیر روی می‌آورند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تاکید کرد: اما شیرهای استرلیزه با توجه به تکنیک‌های پیشرفته‌ای که در تهیه این شیرها به کار می‌رود و تمام عوامل بیماری زا و حتی برخی میکروب‌هایی که در مقابل حرارت کم مقاومت نشان می‌دهند از بین می‌رود و این شیرها دارای ماندگاری بالایی می‌باشد و تا زمانی که در پاکت این شیرها باز نشود سالم می‌ماند و با وجود ماندگاری طولانی سالم می‌ماند اما باید توجه داشت که به محض باز شدن در پاکت این شیرها هم باید سریع مصرف شود و سریعاً در داخل یخچال نگهداری شوند.

لزوم ویتامین E در رشد مناسب سیستم عصبی

محققان در مطالعه بر روی ماهی زبرافیش مشاهده کردند جنین‌های ایجادشده از مادر دارای کمبود ویتامین E، دارای مغز و سیستم ایمنی ناقص بودند. «مارت ترابر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اورگن آمریکا، در این باره، اظهار کرد: «این نتیجه بسیار جالب است چراکه مغز به خاطر عدم وجود ویتامین E کافی دچار نقصان فیزیکی می‌شود.»

زبرافیش ها از لحاظ میزان مولکولی، ژنتیکی و سلولی بسیار شبیه انسان‌ها هستیم از این‌رو بسیاری از یافته‌ها قابل تعمیم به انسان هستند. در یک جنین، پریموردیوم مغز و لوله عصبی زود ظاهر می‌شوند و سیستم عصبی را تشکیل داده و تمام اندام‌ها و ساختارهای بدن را عصب کشی می‌کنند. بدون ویتامین E، جنین زبرافیش با نقص در لوله عصبی و عیوب مغزی روبرو بود.

"ترابر" تاکید کرد: «آنها نوعی نقص لوله عصبی ناشی از کمبود اسیدفولیک بودند و حال ما دریافتیم نقایص لوله عصبی و نقایص مغز ناشی از ویتامین E در تشکیل مغز نقش دارند.»

ویتامین E که نام علمی آن، آلفا توکوفرول است، نقش‌های بیولوژیکی زیادی دارد و در رژیم‌های غذایی انسان اغلب از طریق روغن‌ها، مانند روغن زیتون تأمین می‌شود. همچنین این ویتامین به مقدار زیاد در مواد غذایی مانند فندق، تخمه آفتابگردان و آووکادو یافت می‌شود.

به گفته محققان، گیاهان هشت نوع مختلف ویتامین E ایجاد می‌کنند، و انسان همه آنها را جذب می‌کند، اما کبد فقط قادر به بازگرداندن آلفا توکوفرول به جریان خون است. همه انواع دیگر این ویتامین، متابولیزه شده و دفع می‌شوند. زنان باردار با ویتامین E کم در پلاسما خون شأن با افزایش خطر سقط جنین روبرو هستند.

کد خبر 446583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.