موسوی: دفاع مقدس یک الگوی کامل از اراده و ایستادگی است

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در صحن مجلس گفت: دفاع مقدس یک الگوی کامل از اراده و همت و یکپارچگی ملت برای ایستادگی و موفقیت است که همه اجزای این الگو، نقش تعیین کننده ای در این ایستادگی داشتند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ارتش، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز -یکشنبه ۶ مهرماه - در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: دفاع مقدس یک الگوی کامل از اراده و همت و یکپارچگی ملت برای ایستادگی و موفقیت است که همه اجزای تشکیل دهنده این الگو در آن نقش تعیین کننده داشتند.

وی افزود: ارتش با کمک سپاه و بسیج و این سه با جهاد سازندگی و این چهار رکن با پشتیبانی مردم و همه این ها با فرماندهی حضرت امام (ره) روی بومی از غیرت ملی با روح آموزه‌های عاشورایی این معجزه قرن را آفریدند.

فرمانده کل ارتش تصریح کرد: اگرچه پیروزی در این جنگ نابرابر یک فتح الفتوح شبه معجزه بود، اما منظور من از معجزه قرن، پیروزی در جنگ نیست بلکه آن نتایجی است که معادلات راهبردی جهان را تغییر داد و طرحی نو در انداخت، منظور من آن شجره طیبه‌ای است که شاخه‌های آن به اقصی نقاط عالم سرکشیده و مکتب مقاومت در مقابل نظام سلطه را در قلب و روح حق طلبان نشانده و سقوط خدا ناباوران حق ستیز را تسریع کرده است.

موسوی با بیان اینکه دفاع مقدس جمع چهره اشداء علی‌الکفاری انقلاب اسلامی در مقابل سلطه‌گران و رحماء بینهم در جمع مظلومان عالم است، اظهار کرد: چه خوب بود اگر می‌شد در یک جلسه از همه اجزا دفاع مقدس سخن گفت، از آن بسیجی تک تیرانداز تا سرلشگر فلاحی بالاترین مقام شهید نظامی دفاع مقدس، اگر می‌شد از گروه سه‌نفره شکار تانک تا بزرگترین و پیچیده‌ترین عملیات هوایی یعنی حمله به H3 سخن گفت، چه خوب بود از اوّلین پاسخ با ۱۴۰ فروند تا آخرین ضرب شصت در مرصاد.

وی افزود: از انهدام کامل نیروی دریایی دشمن توسط نیروی دریایی ارتش در ۶۷ روز تا تپه‌هایی که بیش از ۲ هزار روز دست به دست شدند و آنقدر گلوله روی آن ریخت که قدش کوتاه‌تر شد. از چزابه که برای هر وجبش یک شهید تقدیم شد تا باز پس‌گیری خرمشهر که تا چشم کار می‌کرد دست‌های بالا رفته بود و پارچه سفید و فریاد الدخیل. از مقاومتی که شهرها کردند در مقابل موشک باران و بمباران ناجوانمردانه تا ساقط کردن بیش از ۷۰ فروند هواپیما در یک عملیات. از پاره کردن مغرورانه قطعنامه جلوی دوربین تا جمله ملتمسانه و اینک هر آنچه خواسته بودید پذیرفتیم. از روزی که دیوانه‌ای آمد سنگی انداخت و رفت تا طناب مرگی که به فرمان خداوند، شاه دزد بر گردن دیوانه انداخت.

فرمانده کل ارتش اظهار کرد: افسوس که نمی‌شود در این زمان‌های کوتاه این تابلوی شگفت را توضیح داد، نقاش سحرآمیز دفاع مقدس آنقدر بیننده را محو جمال خود می‌کند که در توصیف، تقریباً همه چیز را از یاد می‌برد و ناگزیر است از توسل به فتبارک الله احسن الخالقین، باور کنیم که از این کتاب قطور بجز برگی ورق نخورده است و گنج جنگ هنوز بکر و دست نخورده است.

موسوی اضافه کرد: من در این فرصت سعی می‌کنم به نمایندگی از خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان، پیشکسوتان و رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاراتی را کوتاه و تیتر وار راجع به ارتش بیان کنم به این امید که سایر دوستان نقش بخش‌های دیگر بخصوص جهاد سازندگی و مردم را بیان کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سرباز به همراه ۲۱۷ هزار پایور و معادل ۶۰ میلیارد دلار تجهیزات ارتش در جنگ حضور داشت و بیش از ۴۸ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است، تصریح کرد: نیروی زمینی محوری، به عنوان میدان دار و استخوان بندی اصلی، از اولین روز جنگ تا پایان آن در همه عملیات‌های پدافندی و آفندی حضور تعیین کننده داشته است. بازیابی و بازآرایی و تجدید سازمان و موفقیت در عملیات تثبیت و متوقف کردن دشمن در ابتدای جنگ، تشکیل و تحکیم خط پدافندی و نهایتاً طراحی و اجرای عملیات‌های آفندی مقطع دیگری از کارنامه ارتش و به ویژه نیروی زمینی در دفاع مقدس است.

فرمانده کل ارتش با اشاره به نقش هوانیروز در دفاع مقدس گفت: نقش هوانیروز در دوران دفاع مقدس، خود یک مقوله ویژه است، از اقدامات منحصر به فرد شهیدان شیرودی و کشوری و هم رزمان آنها در آغازین روزهای جنگ گرفته تا عملیات مرصاد، جابجایی نیروها تا پشت خطوط دشمن، انتقال مجروحین و به صورت خلاصه حضور مؤثر و کارآمد در همه عرصه‌های دفاع مقدس و همه عملیات‌ها.

موسوی اظهار کرد: نقش آفرینی پدافند هوایی که آن زمان بخشی از نیروی هوایی بود در چشم صاحبنظران و پژوهشگران دفاع مقدس بسیار برجسته و ممتاز است. پدافند هوایی با شبکه فرماندهی و کنترلِ انحصاری خود، کل عملیات‌های مختلف هوایی و پدافند هوایی جنگ هشت ساله را اداره کرد بطوری که در آن فضای جنگی، متشنج و خطرناک که بیشترِ فضای کشور آتش به اختیار بود، هیچ فرودگاهی در کشور بسته نشد.

وی تصریح کرد: در طول جنگ ایمنی و امنیت بیش از ۲ میلیون پرواز غیرنظامی از لحظه ورود به کشور تا نشستن در فرودگاه‌ها یا عبور از آسمان کشور تأمین شد. با وجود حمله بیش از ۲ هزار بار صدام به جزیره خارک و پایانه‌های صدور نفت؛ دفاع جانانه پدافند هوایی باعث شد حتی یک روز جریان صدور نفت و اقتصاد جنگ مختل نشود. هیچ یک از عملیات‌های رزمندگان اسلام بدون چتر پدافند هوایی انجام نشد.

فرمانده کل ارتش ادامه داد: پدافند هوایی تنها یگانی بود که علاوه بر حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، در کلیه شهرها و نقاط حیاتی، حساس و مهم با رژیم بعث می‌جنگید. کشف و شناسایی بیش از ۴۸ هزار هواپیما و بالگرد و انهدام ۶۵۲ فروند جنگنده و بالگرد در طول دفاع مقدس از دیگر خدمات پدافند هوایی در دفاع مقدس بود.

موسوی تصریح کرد: نیروی هوایی علاوه بر پشتیبانی هوایی از کلیه عملیات‌های دوران جنگ و دفاع از آسمان ایران عملیات‌های ویژه‌ای داشته که هر کدام به دلیل تأثیر راهبردی ارزش چندین عملیات بزرگ را دارد. عملیات کمان ۹۹ یا همان حمله ۱۴۰ فروندی در روز اوّل که باعث درهم ریختن محاسبات دشمن بعثی شد. عملیات حمله به الولید که پیچیده‌ترین عملیات هوایی است و علاوه بر انهدام نیروی هوایی عراق در جنگ اراده‌ها ورق را به نفع ایران برهم زد. حمله به اقتصاد جنگ عراق با فروریختن ۲۵ میلیون پوند بمب به مراکز صنعتی، نفتی و نظامی که در ۳ ماه اوّل جنگ صدور نفت عراق از ۴ میلیون بشکه در روز به ۲۵۰ هزار بشکه رسید.

وی با اشاره به نقش نیروی هوایی و دریایی ارتش در باز نگه داشتن خطوط مواصلاتی کشور گفت: این اقدام در حالی انجام شد که همزمان تا پایان جنگ نیروی هوایی با کمک نیروی دریایی با باز نگه داشتن خطوط مواصلاتی موجب شد حتّی یک روز واردات و صادرات ایران قطع نشود و همچنین تحمیل اراده سیاسی کشور به دشمن با حمله به بغداد توسط شهید دوران و لغو اجلاس غیر متعهدها.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: لازم به یادآوری است که به گواهی اسناد موجود حامیان صدام دو بار در سال‌های ۶۲ و ۶۵ نیروی هوایی عراق را کاملاً بازسازی و نو کردند. یعنی نیروی هوایی و پدافند هوایی ما موفق شدند دو نیروی هوایی را در طول جنگ منهدم کنند و در واقع با سه نیروی هوایی که صددرصد توسط استکبار حمایت و پشتیبانی می‌شدند، جنگیدند.

موسوی در تشریح اقدامات نیروی دریایی در دفاع مقدس گفت: نیروی دریایی جنگ را با دفاع حماسی تکاوران در خرمشهر آغاز کرد و خیلی زود و در ۷ آذر همان سال با پشتیبانی نیروی هوایی موفق شد نیروی دریایی دشمن بعثی را به کلی نابود کند که تا پایان جنگ نتوانستند وارد خلیج فارس شوند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: خواهران و برادران عزیز جنگ در سه عرصه هوا، زمین و دریا جریان دارد، نیروی دریایی در شصت و هفتمین روز جنگ موفق شد یکی از پایه قدرت نظامی دشمن را از بین ببرد و تعادل را به نفع ایران به هم بزند و این عملیات یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ دفاع مقدس است که هنوز به خوبی باز نشده است. باز نگه داشتن خطوط مواصلاتی در طول جنگ و اسکورت ۱۰ هزار شناور تجاری و نفتکش و سالم به مقصد رساندن آنها در حالی که اقتصاد وابسته به صدور نفت و واردات بود اقدام راهبردی بسیار بزرگی است که هر چه زمان می‌گذرد عظمت و نقش آن در ایستادگی ایران در برابر دشمنان روشن‌تر می‌شود و یکی از دلایل راهبردی بودن نیروی دریایی این توان تأثیرگذاری در سرنوشت کشور است.

فرمانده کل ارتش با اشاره به اقدامات ارتش پس از جنگ تحمیلی گفت: پس از جنگ نیز تا امروز ارتش ضمن اجرای عملیات مردم یاری در حوادث مثل زلزله، سیل و کرونا و… با استقرار نیروی زمینی در مرزهای شرقی و غربی کشور از پایان جنگ تا امروز امنیت و آرامش این مرزها را با تلاش شبانه روزی و تقدیم شهدای والامقام حفظ کرده است.

موسوی ادامه داد: حضور در دفاع از حرم و تقدیم چندین فرمانده شهید بخش دیگری از اقدامات نیروی زمینی است که همزمان با دگرگونی و تحول در ساختار و سازمان و ارتقا روز به روز توان و آمادگی رزمی این نیرو انجام شده است.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) گفت: پدافندِ حقیقتاً همیشه بیدار، که حتّی یک ثانیه تعطیل‌بردار نیست از زمان پایان جنگ تا امروز ضمن حفظ امنیت پروازهای خودی هرگونه اشتباه و ورود به حریم ایران عزیز را با دقت رصد و جلوگیری نموده است و می‌نماید. تولید چند برابری تجهیزات بومی در لبه فناوری‌های جهانی و البته طراحی و ساخت برخی از تجهیزاتی که نمونه‌های آن هنوز در دنیا گزارش نشده است، از جمله بزرگترین دستاوردهای پدافند هوایی ارتش است ما امروز در تولید بسیاری از سیستم سلاح‌ها، رادارها، تجهیزات اطلاعاتی، پهپادها و تجهیزات ارتباطی و جنگ‌الکترونیک و سایبر قطب هستیم و مدعی هستیم که واقعاً رقیبی حداقل در منطقه نداریم.

موسوی افزود: برد کشف ما به بیش از ۳ هزار کیلومتر رسیده است. پدافند هوایی ارتش صاحب قوی‌ترین شبکه و سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات و صاحب یکی از برترین شبکه‌های امن ارتباطی و فناوری اطلاعات چند لایه و از اولین‌ها و امروز از برترین‌ها در حوزه فرماندهی و کنترل حداقل در منطقه است.

وی گفت: نیروی هوایی با وجود اینکه قبل از انقلاب کاملاً وابسته به مستشاران و قطعات وارداتی بود، موفق شد با اداره ۸ سال جنگ، پس از آن ضمن استمرار پروازهای شبانه روزی در دفاع از آسمان و گشت هوایی و نیز ناوگان ترابری، خود را سرپا نگه دارد و هر مأموریت واگذاری را با سربلندی به سرانجام برسانید. حضور نیروی هوایی در دفاع از حرم مجموعه‌ای است از ایمان، شجاعت، دانش، تخصص، تجربه و مهارت که درباره آن در زمان مقتضی صحبت خواهیم کرد.

فرمانده کل ارتش ادامه داد: نیروی دریایی به عنوان یک نیروی راهبردی همچنان پرچم اقتدار ایران در اقیانوس‌ها است و با اعزام ۶۹ ناوگروه به خلیج عدن و آب‌های آزاد پرچمدار احیای تمدن دریایی کشور است. نیروی دریایی با حضور در مناطق کمتر برخوردار و نیز کمک به توسعه شهرها و کانون‌های تمدنی سواحل مکران با استقرار چندین هزار نفر نیرو و خانوارهای آنها در شهرهای میناب، جاسک، کنارک و نیز رأس میدانی، سیریک، کوهستک، گرانداهو و پسابندر طلایه دار توسعه سواحل مکران شده است.

موسوی اضافه کرد: به برکت این حضور امروز امنیتی که در دریا داریم بر خلاف بسیاری از کشورهای منطقه عاریه‌ای نیست، کاملاً بومی و ساخت ایران و با اتکاء به دانش و توانایی صنعت گران و فرزندان این مملکت است. دریاهای ما امن است و حضور نمایشی ایادی استکبار و شیطان به سرکردگی آمریکای تروریست نمی‌تواند این امنیت مقتدرانه را خدشه‌دار کنند.

وی گفت: امروز استکبار جهانی ناچار است بایستد و خیزش تمدنی ایران اسلامی به سمت دریا و اقیانوس‌های جهان و عرصه‌های اقتدار آفرین را در گام دوم انقلاب نظاره‌گر باشد. دشمن ناگزیر است ایران آزاد، ایران مستقل، ایران اسلامی، ایران دانشمند و ایران قدرتمند در مسیر رشد و توسعه شتابان تمدنی نظاره‌گر باشد و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرچمدار این حرکت مقتدرانه به سمت احیا تمدن دریایی ایران اسلامی خواهد بود.

فرمانده کل ارتش اظهار کرد: ناوگان بزرگ هواپیماهای بدون سرنشین ارتش با توانایی انجام مأموریت‌های گوناگون عمود پرواز در دریا، شناسایی در زمین و دریا، بمب‌افکن، موشک‌انداز، رهگیری هوایی و انتحاری یک توان تاکتیکی و راهبردی فوق‌العاده را ایجاد کرده است که در روز واقعه هر دشمنی را از محاسبات غلط خود پشیمان خواهد کرد.

موسوی گفت: ما بر سر آنیم که ارتشی در شأن ملّت ایران، در تراز بیانیه گام دوّم انقلاب و شایسته پارکابی حضرت مهدی (عج) بسازیم. از این که فرماندهی معظم کل قوا ما را شایسته پرچم فداکاری دانستند خداوند بزرگ را شاکریم و از عنایات بزرگوارانه آن امام عزیز تشکر می‌کنیم، قدر این عنایت را می‌مدانیم و ارتش را شایسته نشان فداکاری حفظ می‌کنیم و ارتقا خواهیم داد.

وی تصریح کرد: در کنار مردم خادمیم بی منّت و شاکر بر این خدمت. در مقابل دشمن شمشیر از نیام برآمده ملّت ایرانیم، سخت و آتشین. آمادگی و ارتقا توان خود را متّکی به خداوند بزرگ، تدابیر مقام معظم رهبری و همت خود ادامه می‌دهیم و به هیچ چیز دیگر مشروط و موکول نخواهیم کرد و از شما نمایندگان مردم انتظار داریم آنگونه که شایسته این ملّت بزرگ است از ارتش خود حمایت کنید.

کد خبر 446561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.