تکنولوژی 5G به عدالت اجتماعی کمک می‌کند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: 5G نه‌تنها یک تکنولوژی لوکس نیست بلکه می‌تواند به بحث «عدالت ارتباطی» در لایه شبکه ملی اطلاعات هم کمک کند.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستار هاشمی در مراسم رونمایی از کاربست‌های 5G در ایران اظهار کرد: ورود به نسل پنجم ارتباطی بر اساس مطالعات کارشناسی و تدوین نقشه راهی اتفاق افتاده که در دو سال گذشته در دستور کار وزارت ارتباطات قرار داشته است.

وی بابیان اینکه تجربه زیست‌بوم بشری نشان می‌دهد، معرفی فناوری‌های نوین همیشه با مقاومت‌هایی روبرو بوده است، افزود: برای اینکه چرا باید به فناوری‌های نوین و بحث 5G بپردازیم در چند نکته اشاره می‌کنم که تفاهم‌نامه‌های امروز هم در همین جهت قرار می‌گیرد. نکته اول این‌که اسناد بالادستی و تکالیف قانونی بر این مهم تاکید دارند که بتوانیم ۱۰ درصد از ترافیک شبکه ملی اطلاعات بر بستر فناوری‌های نوین ارائه شود. همچنین مصوبه‌ای داریم که در افق ۱۴۰۴، ۱۰ درصد از اقتصاد کل کشور سهم اقتصاد دیجیتال باشد؛ بنابراین برای تحقق این تکالیف باید به فناوری 5G توجه کرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: نکته مهم و قابل توجه دیگر اینکه وقتی صحبت از فناوری نسل پنجم می‌کنیم، این فناوری صرفاً یک بستر ارتباطی نیست و اساساً زیست‌بوم نوآورانه‌ای است که می‌تواند نقش ویژه‌ای در اقتصاد دیجیتال ایفا کند.

هاشمی تصریح کرد: بحث دیگری که در مطالعاتمان مدنظر داشتیم این است که کشور ما در بحث 5G مزیت رقابتی وجود دارد چراکه فناوری نسل پنجم به خلاف نسل‌های گذشته وابستگی کمتری به سخت‌افزار دارد و بیشتر در مباحث فکر افزاری و نرم‌افزاری می‌گنجد و جوانان مملکت ما ثابت کرده‌اند در ارائه نرم‌افزارها و خدمات کاربردی بسیار توانمند هستند. لذا باورمان این است که می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نکته بعدی این است که ما شاهد درهم تنیدگی 5G با سایر فناوری‌ها هستیم، تصریح کرد: مشخصاً می‌خواهم اشاره‌کنم به هوش مصنوعی و اینترنت اشیا. ما در بحث دانش هوش مصنوعی شرایط خوبی را تجربه می‌کنیم؛ اما باید در بحث کاربست‌ها هم به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد که این‌یکی دیگر از ضرورت‌های شکل‌گیری چنین جلسه‌ای است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: نکته دیگر اینکه قدر مسلم فراگیری نسل پنجم تلفن همراه در سال ۲۰۲۵ اتفاق می‌افتد اما چرا امروز شاهد چنین جلسه‌ای هستیم؟ دلیل آن ایجاد آمادگی جذب تکنولوژی است. یک واقعیتی وجود دارد و آن این است که اگر در موضوع فناوری منفعل عمل کنیم، فناوری معطل ما نمی‌ماند بنابراین این ورود ما به بحث 5G نگاهی از جنس نگاه فعال به فناوری است.

هاشمی در ادامه با اشاره به کاربست‌های 5G بر اساس تفاهم‌نامه‌هایی که در این جلسه به امضا رسید، گفت: یکی از این کاربست‌ها در خصوص مشاوره جراحی از راه دور و سلامت الکترونیک است. به‌محض اینکه صحبت از سلامت الکترونیک می‌شود توجه‌ها معطوف به جراحی از راه دور می‌شود؛ اما آیا ما آمادگی این موضوع را داریم؟ فرض کنیم در موضوع جراحی از راه دور یک بستری را ایجاد و توانستیم حد غایی کاربست 5G در حوزه سلامت را محقق کردیم، اما درصورتی‌که اتفاقی بیفتد و ارتباط قطع شود چه کسی باید پاسخگو باشد. این از جنس مباحثی است که باید برای ورود به این فناوری آمادگی ایجاد کنیم. در بحث خودروهای هوشمند نیز باید چنین آمادگی‌هایی ایجاد شود.

وی در ادامه تاکید کرد: آخرین کاربست هم بحث آموزش است. ما در شرایط کرونا متوجه شدیم که ارتباطات می‌تواند نقش بی‌بدیلی را ایفا کند؛ اما در بحث آزمایشگاه هنوز نتوانسته‌ایم پاسخی به نیازها ارائه کنیم. بحث‌هایی مثل واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی می‌توانند پاسخگوی نیازهای آموزش مجازی باشند و این‌یکی از کاربست‌های جدی 5G است که در این تفاهم‌نامه‌ها به این مسئله توجه شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه نباید 5G را در امتداد 4G ببینیم، گفت: نباید منظر شویم که ظرفیت 4G کامل شود و بعد به سمت 5G حرکت کنیم؛ به دلیل اینکه آن آمادگی که مورد اشاره قرار گرفت مهم است و نکته دوم اینکه ما دنبال بحث عادلانه خدمات به‌تمامی مناطق کشور هستیم بنابراین 5G نه‌تنها یک تکنولوژی لوکس محسوب نمی‌شود بلکه می‌تواند به بحث «عدالت ارتباطی» در لایه شبکه ملی اطلاعات هم کمک کند.

کد خبر 446525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.