انتقال داده‌ها در آینده نزدیک با فناوری کوانتوم انجام خواهد شد

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: فناوری‌های کوانتومی باعث افزایش امنیت در ارتباطات می‌شود و در آینده نزدیک، کشورهایی که از این فناوری بهره‌ای نداشته باشند با خطراتی در انتقال داده‌ها مواجه خواهند شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، جواد کریمی ثابت در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که به ریاست سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد با ارائه گزارشی از پیشرفت فناوری‌های کوانتومی، گفت: از اوایل قرن بیستم، فناوری‌های کوانتومی در دنیا مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است و به سمت ایجاد یک انقلاب فناوری پیش می‌رود.

وی افزود: شروع این فن‌آوری به کشف پدیده در هم‌تنیدگی کوانتومی در سال ۱۹۳۰ بر می‌گردد. در آن سال‌ها تأثیر این پدیده در فناوری قابل پیش‌بینی نبود.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: انقلاب اول در فناوری‌های کوانتومی مربوط به پدیده‌هایی مانند تونل زنی کوانتومی و لیزرها است به عنوان مثال تصویربرداری ام آر آی یک نمونه است. انقلاب دوم هم بر اساس درهم‌تنیدگی کوانتومی شکل گرفته است که تأثیر شگرفی در فناوری حس‌گرها، اطلاعات و محاسبات داشته و خواهد داشت.

کریمی ثابت با بیان اینکه کشف داروهای جدید و واکسن با استفاده از کامپیوترها و الگوریتم‌های کوانتومی علم مواد را متحول خواهد کرد، افزود: با استفاده از کامپیوترهای کوانتومی که سرعت محاسبات بسیار بیشتر از کامپیوترهای معمولی دارند، شبیه‌سازی عملکرد مواد به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد.

وی ارتقای امنیت را دیگر مزیت فناوری‌های کوانتومی عنوان کرد و گفت: فناوری‌های کوانتومی باعث افزایش امنیت در ارتباطات می‌شود و در آینده نزدیک، کشورهایی که از این فناوری بهره‌ای نداشته باشند با خطراتی در انتقال داده‌ها مواجه خواهند شد. فناوری‌های کوانتومی عمدتاً به پنج دسته محاسبات و کامپیوترهای کوانتومی، اطلاعات و ارتباطات کوانتومی، شبیه‌سازی کوانتومی، حس‌گرهای کوانتومی، زیست‌شناسی کوانتومی تقسیم بندی می‌شوند.

معاون سازمان انرژی اتمی درباره وضعیت فناوری‌های کوانتومی در ایران اظهار کرد: از حدود سال ۲۰۰۰ فعالیت در دانشگاه‌های کشور در حوزه فیزیک کوانتومی آغاز شده است. به منظور ایجاد بستر مناسب در زمینه توسعه فناوری‌های کوانتومی، از سال ۱۳۹۵ اقداماتی از جمله تدوین سند توسعه فناوری‌های کوانتومی، ایجاد زیرساخت‌های لازم مانند آزمایشگاه‌های پیشرفته، تعریف و اجرای پروژه‌های راهبردی، ایجاد شبکه‌ها و خوشه‌های تخصصی و همکاری‌های ملی و بین‌المللی، آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص از بین فارغ‌التحصیلان برتر و تألیف و نشر کتاب‌های متعدد برای گروه‌های مختلف انجام‌شده است.

کریمی ثابت افزود: از جمله اقدامات انجام شده تاکنون، می‌توان به تولید فوتون‌های درهم‌تنیده اشاره کرد که در مرحله بعد موفق به انتقال این فوتون‌ها در فضای باز شده‌ایم. رمزنگاری کوانتومی در فضای آزاد، رمزنگاری کوانتومی در بستر فیبر، مدارات مجتمع نوری، ناوبری کوانتومی، مترولوژی و رادار کوانتومی، ساعت اتمی، شبیه‌سازی کوانتومی و زیست‌شناسی کوانتومی از از جمله پروژه‌های در دست اجرا توسط سازمان انرژی اتمی در حوزه فناوری‌های کوانتومی است.

وی تصویب سند ملی فناوری‌های کوانتومی، ایجاد مرکز فناوری‌های کوانتومی، اولویت دادن به فناوری‌های کوانتومی در نقشه جامع علمی کشور، تخصیص منابع مالی برای گسترش و تقویت این فناوری را به‌عنوان درخواست‌های این سازمان در حوزه فناوری کوانتوم عنوان کرد.

کد خبر 446492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.