طراحی فضاهای عمومی دوستدار کودک با مشارکت شهروندان

آژانس سازمان ملل متحد برای سکونت بشر و توسعه پایدار شهری، با تمرکز بر مشارکت عمومی مردم، روش‌های جدیدی در زمینه طراحی شهری ارائه داده است. طراحی مکان‌های عمومی دوستدار کودک در مناطق محروم از جمله مهم‌ترین استراتژی‌های این آژانس در رویکردهای جدید طراحی شهری به شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحی شهری دوستدار کودک به ایجاد شهری پویا و زنده می‌انجامد، کودکان را از همان بدو تولد به مشارکت و مسئولیت‌پذیری در امور شهری سوق می‌دهد و در نهایت شهری زیست‌پذیر و دوستدار محیط زیست به وجود می‌آورد. از آن‌جا که هیچ طراح یا معماری در سراسر دنیا به اندازه خود کودکان از نیازهای این گروه سنی باخبر نیست، پس در ایجاد شهر دوستدار کودک لازم است زمینه کافی برای مشارکت آن‌ها در فرآیندهای شهری فراهم آید. برنامه‌ریزان شهری در بسیاری از کشورهای جهان از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف، شهروندان و کودکان را گرد هم می‌آورند تا آن‌ها را به ارائه ایده‌ها و مشارکت در طراحی شهری تشویق کنند. در نهایت، از میان نظرات مطرح شده، بهترین طرح پیشنهادی انتخاب می‌شود و به مرحله اجرا درمی‌آید. در ادامه به معرفی نمونه‌های موفق طراحی شهری با مشارکت مردمی در سراسر جهان پرداخته می‌شود.

پارک Trang Keo، ویتنام

پارک Trang Keo واقع در شهر هویی آن در مرکز کشور ویتنام، یکی از بزرگ‌ترین فضاهای سبز منطقه به شمار می‌رود که مساحتی بیش از ۶۵ هزار مترمربع را به خود اختصاص داده است. این پارک در سال ۲۰۱۶ احداث شد و طراحان آن تمام امکانات مورد نیاز برای سرگرمی کودکان را در آن قرار دادند اما متأسفانه دسترسی ضعیف به پارک منجر به خلوت ماندن دائمی آن شده بود. برنامه‌ریزان شهری برای طراحی این پارک و بهبود کیفیت آن ورکشاپ‌های مختلفی برگزار و از مردم هویی آن دعوت کردند به ارائه پیشنهادات خود برای ایجاد فضایی هرچه بهتر مشارکت کنند.

با مشارکت بیش از ۳۰۰ نفر از شهروندان اهل هویی آن در کارگاه‌های آموزشی تصمیمات جدیدی برای بهبود وضعیت پارک Trang Keo اتخاذ شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ایجاد تاب و سرسره‌های جدید برای کودکان، پل‌های معلق، کافه‌های مجلل، دیوارهایی برای صخره‌نوردی کودکان، تجهیزات لازم برای آموزش ماهیگیری و تبدیل یک قایق کوچک به سرسره‌ای زیبا اشاره کرد. ایجاد یک مکان دوستدار کودک که در آن مردم احساس امنیت، راحتی و مداخله می‌کنند، باعث افزایش روزافزون بازدیدکنندگان از پارک Trang Keo شده است به طوری که اخیراً روزانه بیش از ۲۰۰ نفر در این پارک اوقات خود را سپری می‌کنند.

زمین بازی Rayerbazar Boishakhi، بنگلادش

اگرچه بیش از ۱۵ هزار دانش‌آموز در کلانشهر داکا، پایتخت کشور بنگلادش، مشغول به تحصیل هستند، با این حال تنها دانش‌آموزان یک مدرسه در شهر از زمین بازی برخوردار هستند. از آن‌جا که فضاهای عمومی در سراسر شهر به ندرت وجود دارد، کودکان اهل داکا اغلب خانه‌نشین و از انجام فعالیت در مکان‌های عمومی محروم هستند. زمین بازی Rayerbazar Boishakhi تنها مکان عمومی موجود در شهر است که پیش از این، توسط نوجوانان به عنوان زمین بازی فوتبال مورد استفاده قرار می‌گرفت. قابلیت دسترسی ضعیف مردم دارای معلولیت جسمی و همچنین نبود امنیت کافی در این فضای عمومی باعث شده است اغلب مردم داکا از رفتن به آن خودداری کنند.

در این راستا، گروهی از طراحان برجسته بنگلادشی پروژه‌ای برای احیای اراضی زمین بازی Rayerbazar Boishakhi آغاز و از همه شهروندان داکایی، به خصوص کودکان، دعوت کردند خواسته‌های خود را از فضای جدید ارائه دهند. ورکشاپ‌های آموزشی مختلفی برگزار شد که در آن ساکنان شهر، مقامات رسمی دولت، رهبران محلی، معماران، سرمایه‌گذاران و کارکنان مدرسه شرکت کردند. جالب است بدانید که تاکید تمام شرکت‌کنندگان در ورکشاپ‌های فوق، ایجاد فضایی دوستدار کودک بود تا در آن کودکان و نوجوانان به فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازند و از خانه‌نشینی‌های کسل‌کننده رها شوند.

پس از جمع‌آوری ایده‌های مختلف، هدف نهایی بهبود زمین بازی Rayerbazar Boishakhi مطابق با نیازهای کودکان بود و در پیاده‌سازی آن اغلب اعضا جامعه شرکت کردند. ابتدا شهروندان علاقمند به پاکسازی کامل محیط پرداختند، کودکان دیوارها و سایر قسمت‌های فضا را رنگ‌آمیزی کردند، تجهیزات جدیدی برای بازی نظیر الاکلنگ، سرسره و تاب به زمین افزوده شد، یک خیابان با طراحی جذاب بچگانه برای کودکان نوپا در نظر گرفته شد و نیمکت‌ها، باغچه‌ها و درختان سرسبز سراسر باغ را فراگرفت. نکته جالب اینکه از زمان احیای این زمین و ایجاد فضای جدید، تعداد بازدیدکنندگان خانم از آن به طور چشمگیری افزایش یافت، چرا که امنیت کافی برای حضور آنان فراهم بود.

کد خبر 446460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.