نخستین گام برای جلوگیری از ‎تورم تعیین سیاست‌گذاری در کشور است

یک کارشناس اقتصادی گفت: نخستین ومهم‌ترین گام برای جلوگیری از ‎تورم مزمن یا ‎ابرتورم، تعیین و تببین روند تصمیم گیری و سیاستگذاری در کشوراست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین صبوری با انتشار یک رشتو در صفحه توئیتر خود خود اظهار کرد: " ‏نخستین و مهم‌ترین گام برای جلوگیری از ‎تورم مزمن یا ‎ابر تورم، تعیین و تبیین روند تصمیم گیری و سیاستگذاری در کشوراست، در شرایطی که با بحران مواجه هستیم، تصمیمات عجیب، شتاب‌زده، جناحی و نه ملی، غیر قابل پیش بینی و …همچون طرح گشایش اقتصادی، رفتار دوگانه و عجیب با ‎بورس و صندوق هایETF ، ارز ۴۲۰۰ تومانی، تداوم و تقویت کنترل قیمت اکثر کالاها از خودرو و لاستیک گرفته تا سویا و ذرت و… و ایجاد شکاف و رانت چند صد درصدی بین قیمت بازار و قیمت تولیدکننده و مهم‌تر از همه، سیاست‌گذاری‌های متزلزل با تغییر سرعت‌های ناگهانی مثل همین مورد، کاهش ‎نرخ بهره از ۲۰٪ به ۱۲٪ و افزایش مجدد تا ۱۸٪ ظرف یک ماه و… اقتصاد و جامعه را به بحرانی فراگیرتر مبتلا کرده که بی شک سهم این یکی از سهم ‎ترامپ کمتر نبوده و نیست.

وقتی با چنین وضع عجیبی در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری مواجهیم، چگونه باید ‏گام مهم «مدیریت انتظارات مردم» را که پیش شرط کنترل تورم است انجام دهیم؟ در چنین شرایطی، ارائه پیشنهادهای خام و ساده‌انگارانه‌ای همچون افزایش نرخ بهره اسمی برای کنترل تورم یا ابرتورم و جالب‌تر از همه، دفاع محکم و متقن از آن، شگفت‌آورتر و متأثر کننده تر است! "

کد خبر 446444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.