نظر کارشناسان داوری درباره صحنه‌های مشکوک دیدار استقلال و پاختاکور

سه کارشناس مطرح داوری کشور به بررسی دقیق صحنه‌های مشکوک دیدار شب گذشته استقلال و پاختاکور ازبکستان پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استقلال شب گذشته شنبه - ۵ مهر ماه - در مرحله یک هشتم نهایی برابر پاختاکور ازبکستان تن به شکست داد و از لیگ قهرمانان آسیا کنار رفت. این در حالی بود که شاگردان نامجو مطلق اعتراض فراوانی به قضاوت احمد الکاف عمانی در این دیدار داشتند و معتقد بودند این داور دو ضربه پنالتی را باید به سود آن‌ها اعلام می‌کرده است. صحنه‌های بحث برانگیز و مشکوک داوری این مسابقه توسط نوذر رودنیل، حیدر سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا و همچنین سعید مظفری بررسی شده که در ادامه می‌خوانید:

گل استقلال

آبی‌ها در دقیقه ۳۲ روی کاشته بی‌نظیر علی کریمی به گل رسیدن اما این ضربه آزاد با خطایی در پشت محوطه به روی مهدی قایدی اعلام شد که بازیکنان نماینده ازبکستان به آن معترض بودند.

سلیمانی: خطا روی قایدی در پشت محوطه تیم ازبکستانی اتفاق نیافتاد در حالی که آن را اعلام و در ادامه آن توپ تبدیل به گل استقلال شد.‌

مظفری: داور عمانی در اعلام خطا به سود استقلال دچار اشتباه شد و این قایدی بود که پای بازیکن ازبکستانی را که زودتر به توپ رسیده بود، زد و در مجموع این تصمیم اشتباه داوری منجر به گل استقلال شد.‌

سرنگون شدن قایدی در محوطه جریمه پاختاکور

در اواخر نیمه نخست مهدی قایدی در حالی که شانه به شانه مدافع پاختاکور در حال حرکت بود، توسط این بازیکن سرنگون و به زمین افتاد اما داور عمانی اعتقادی به پنالتی نداشت و همین امر، اعتراض آبی‌پوشان را به همراه داشت.

رودنیل: دقیقه ۵۰ خطا پنالتی روی قایدی انجام شد که داور آن را نگرفت.

سلیمانی: در پایان نیمه اول بازیکن شماره ۳ پاختاکور روی مهدی قایدی درون محوطه جریمه خطا کرد و او را با دست هل داد که داور ادامه بازی را نشان داد اما حتماً باید خطا پنالتی به نفع استقلال اعلام می‌کرد.

مظفری: قایدی مهاجم استقلال در جدال با مدافع ازبکستان تعادل خود را از دست داد که تصمیم داور برای ادامه بازی صحیح بود.‌

برخورد توپ با دست مدافع ازبکستانی

در دقیقه ۸۰ بازی که استقلالی‌ها به دنبال جبران گل خورده بودند، توپ را به محوطه پاختاکور ریختند که توپ پس از چند رفت و برگشت در اختیار دیاباته قرار گرفت و زمانی که قصد عبور از کنار بازیکن روبرویی خود را داشت، توپ به دست مدافع ازبک برخورد کرد ولی این بار هم الکاف با وجود نزدیکی به صحنه نقطه پنالتی را نشان نداد تا اعتراض شدید استقلالی را شاهد باشیم.

رودنیل: در این صحنه یک کودک نیز متوجه می‌شود که خطا پنالتی اتفاق افتاده است!

سلیمانی: داور در دقیقه ۸۰ خطا هند واضح مدافع پاختاکور را ندید و شاید باید به عبارتی بگویم دید اما آن را پنالتی اعلام نکرد. در صورتی که کاملاً دست بازیکن ازبکستانی باز بود و حجمی را اشغال کرده که باید پنالتی گرفته می‌شد.

مظفری: یکی از بزرگترین اشتباهات داور در همین دقیقه رقم خورد؛ جایی که بازیکن پاختاکور در شرایطی که دستش در حالت طبیعی قرار نداشت، توپ به دستانش برخورد کرد که این حتماً یک خطای پنالتی بود و متأسفانه این صحنه را داور ندید و کمک داور که شرایط بهتری نسبت به داور داشت هم ندید یا اگر دیدند اعتقادی به خطای پنالتی نداشتند. به هر صورت این صحنه به وضوح خطا بود و داور باید اعلام پنالتی می‌کرد.

عملکرد کلی تیم داوری

رودنیل: به داور این مسابقه از ۱۰ نمره یک می‌دهم. جدولی در نظارت داوری داریم که از ۱۰۰ نمره است و اگر آن را تقسیم بر ۱۰ کنیم، عددی به دست می‌آید که چنانچه شخصی از ۸ به پایین بگیرد باید به خانه‌اش برود و شخصی که یک گرفته، داوری را باید کنار بگذارد! در خصوص داوری که در یک مسابقه دو پنالتی را به نفع تیمی اعلام نکند و بالا ۱۰ خطا را به سود استقلال اعلام نکند، نمی‌توانم اصلاً چیزی را بگویم. فقط می‌توانم بگویم فدراسیون فوتبال ایران باید به AFC شکایت و حق و حقوق استقلال را با توجه به اینکه نتیجه بازی دیگر تغییر نمی‌کند، حداقل با محرومیت داور عمانی بگیرد تا دیگر این گونه با سرنوشت ۸۰ میلیون بازی نکنند! در دیدار امشب داور انصافاً و عملاً استقلال را از مسابقات حذف کرد.

سلیمانی: داور عمانی دیدار استقلال و پاختاکور قضاوت خوبی را به نمایش نگذاشت و در نیمه نخست دو اشتباه تأثیر گذار داشت. خطا روی قایدی در پشت محوطه تیم ازبکستانی اتفاق نیافتاد در حالی که آن را اعلام و در ادامه آن توپ تبدیل به گل استقلال شد. و همچنین باید خطا پنالتی روی قایدی اعلام می‌شود. داور در نیمه دوم نیز اشتباهاتی را داشت و در صحنه‌هایی خطاها را بر عکس به نفع تیم دیگری اعلام کرد. در تعیین وقت‌های اضافه نیز داور خساست به خرج داد و باید ۶ دقیقه وقت اضافه کرد که تنها به ۴ دقیقه بسنده کرد.

مظفری: متأسفانه تیم داوری روز خوبی نداشت. اشتباهات زیاد و تأثیرگذار، در مجموع یک روز ناموفق را برای این تیم داوری رقم زد.‌

کد خبر 446433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    5 0
    شک نکنید هیشکی نمی خواد ایرانی ها پیروز بشن