پیاده‌روی امن با ایجاد باغ‌راه در اطراف حرم حضرت معصومه(س)

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: با اجرای پروژه‌های پیاده‌محور، مجموعه‌ای کامل در اطراف حرم حضرت معصومه(س) به عنوان باغ راه پیاده‌محور که امن و پاک خواهد بود شکل می‌گیرد.

محسن محرری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اجرای پروژه‌های پیاده محور را یکی از برنامه‌های مدیریت شهری قم دانست و اظهار کرد: برخی از این پروژه‌ها در مرحله اجرا هستند، تعدادی قرارداد اجرای آن‌ها منعقد شده و برخی نیز به بهره‌برداری رسیده‌اند مانند پروژه خیابان بهار که چند سال قبل به پیاده‌راه تبدیل شد.

وی افزود: پروژه پیاده‌راه‌سازی خیابان ارم نیز سال گذشته شروع شد که نتایج خوبی داشت که مورد اقبال مردم قرار گرفت؛ البته کسبه ابتدای اجرای پروژه نگرانی‌هایی داشتند اما اکنون که به بهره برداری رسیده اعلام رضایت می‌کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: سعی شده با تحقق پیاده‌راه‌مداری در اطراف حرم حضرت معصومه (س) نگرانی کسبه مبنی بر از رونق افتادن کسب و کارشان اتفاق نیفتد و حتی در مقابل با توجه به اینکه مردم به راحتی می‌توانند در پیاده‌راه‌ها تردد کنند به نوعی احساس امنیت و رفاه بیشتری ایجاد شده و به کسب و کارها رونق بخشیده است.

وی ادامه داد: قبلاً عابران پیاده نگران تردد موتورسیکلت‌ها بودند و رفت و آمد اتوبوس‌ها آلودگی صوتی ایجاد می‌کرد ولی الان تمام این فضای شهری برای تردد افراد پیاده مهیا شده و در نتیجه آن مراجعه به کسبه اطراف حرم بیشتر شده است.

محرری خاطرنشان کرد: اغلب مراکز خدماتی و آموزشی در خیابان انقلاب و اطراف حرم مطهر بودند و با محدودیت‌هایی که به واسطه پیاده‌راه‌سازی ایجاد می‌شد، درخصوص دسترسی‌های نگرانی وجود داشت؛ هرچند سعی شده تا حد امکان این نگرانی‌ها رفع شود ولی زندگی کردن و کار کردن در اطراف حرم محدودیت‌هایی را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: در محدوده پیاده‌راه‌ها به دلیل آنکه وسایل نقلیه امکان تردد ندارند، خودروهای زائربر برقی تخصیص داده شده و شورای شهر به شهرداری اجازه داده همراه با گسترش پیاده‌راه‌ها تعداد این خودروها را افزایش دهد.

برای کاهش مقاومت در برابر پیاده‌راه‌سازی باید فرهنگسازی شود

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: برای توجه بیشتر مردم به مزایای پیاده‌راه‌ها باید در خصوص آن فرهنگسازی شود چون ابتدای اجرای آن با مقاومت زیادی مواجه شدیم؛ بالاخره کسی که تا پیش از این با خودرو تا نزدیک حرم می‌آمد الان دیگر نمی‌تواند بیاید و در مقابل آن مقاومت می‌کند.

وی با بیان اینکه پارکینگ شرقی و پارکینگ زائر در اختیار پارک خودروهایی است که سرنشینانش برای تشرف به حرم می‌آیند، افزود: بعد از بهره‌برداری از پیاده‌راه‌ها اکثریت مردم با آرامش و پای پیاده به حرم می‌آیند و می‌توان گفت پیاده راه‌های اطراف حرم مورد اقبال مردم قرار گرفته است.

محرری اظهار کرد: به موازات این اقدامات در جهت تسهیل رفت و آمد، توسط سازمان زیباسازی شهرداری نیز زیباسازی و نورپردازی پروژه‌ها انجام می‌شود؛ بخش‌هایی باقی مانده که طراحی آن شده و با مشارکت کسبه و مالکان اماکن آموزشی پیرامون پروژه‌ها، نورپردازی‌ها و زیباسازی بدنه‌ها انجام می‌شود البته کسبه تاکنون همراهی کامل داشته‌اند و مشکلی با آن‌ها نداشته‌ایم؛ جداره‌سازی پیاده‌راه‌ها نیز به موازاتی که پیاده‌راه ایجاد شود انجام می‌شود.

وی گفت: پیاده‌راه سازی‌ها با ایجاد فضای سبز مطلوب به شکل باغ‌راه‌ها ایجاد شده و در سال جاری حد فاصل خیابان ارم تا خیابان انقلاب پروژه فعال است و احتمالاً تا دو ماه آینده به بهره برداری می‌رسد؛ ابتدای خیابان عمار یاسر جایگاه مناسبی نیز برای خودروهای برقی ایجاد خواهد شد.

پیش‌بینی محورهای چهارگانه پیاده در اطراف حرم

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: پروژه پیاده راه‌سازی حدفاصل خیابان انقلاب تا چهارراه شهدا قرار بود امسال اجرا شود اما به دلیل برخی محدودیت‌ها امکان اجرای آن برای شهرداری فراهم نشده است. برای این پروژه در بودجه سال ۹۸ تأمین اعتبار هم شد ولی اجرا نشد که اگر مشکلات موجود رفع شود، سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی افزود: اگر پیاده‌راه‌سازی تا چهارراه شهدا ادامه پیدا کرده و بخش باقیمانده خیابان بهار نیز اجرا شود، تا سال ۱۴۰۰ در اطراف حرم دو محور پیاده‌راه شکل می‌گیرد.

محرری گفت: پس از آن دو محور دیگر باقی می‌ماند که با اضافه شدن آن‌ها، مجموعه‌ای کامل در اطراف حرم به عنوان باغ راه پیاده‌محور که ایمن و پاک خواهد بود شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: درخصوص پیاده‌روسازی نیز از هفت سال پیش اقدامات لازم آغاز شد و پیاده‌روهای خیابان‌های اصلی و حتی خیابان‌های فرعی ساماندهی شد و برای استفاده مطلوب همه شهروندان از جمله معلولان مناسب‌سازی شد و همچنان این اقدامات در دست انجام است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: حدود ۱۵ مسیر ویژه دوچرخه‌سواری در شهر قم طراحی و تصویب شده که تعدادی از آن‌ها در خیابان‌های نزدیک حرم مطهر پیش‌بینی شده است؛ ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه جزء طرح‌های انسان محور بوده و به‌طور کل سعی کرده‌ایم انسان‌محوری را در پروژه‌های مدیریت شهری نهادینه کنیم.

وی با اشاره به تسهیل دسترسی به حمل‌ونقل عمومی در اطراف حرم حضرت معصومه (س)، اضافه کرد: ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی تا سه راه بازار تردد می‌کنند؛ از طرف جنوب حرم نیز این امکان فراهم شده تا زائران و شهروندان محدوده پیاده‌راه‌های اطراف حرم را پیاده بروند و بعد از هر طرف که بخواهند از تاکسی و اتوبوس استفاده کنند.

کد خبر 446391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.